Jump to content
Hundesonen.no

Valp biter når han blir ivrig

Recommended Posts

Jeg har en ung border collie (10 uker, så meget ung) som biter barna i huset når han blir glad. Hvis de kommer hjem og roper på han så hopper han men så glefser han etter de. Noen som vet hvordan man kan stoppe dette? Han biter ikke store voksne

Han biter også sko, sokker og alt annet utenom lekene hans, de blir fort kjedelige hvis han ikke har noen å leke med. Hvis man prøver å ignorere han, sette seg utilgjengelig for han, så fortsetter han med en gang han klarer. Tips?

forresten!! har hørt at man ikke skal laste kongler/baller/leker og få de til å jage de fordi de kan begynne å jage alt annet? er det sant? 

første innlegget mitt sp vet ikke om det er på riktig «side» 😂

C298F735-B3E0-4F89-B3D0-AEB2C0C837FF.jpeg

Edited by krictic

Jeg har akkurat hentet valp selv, har ikke så mye erfaring enda.
Men jeg merker at det lønner seg å ha noen IQ-leker. Snuse rundt etter godbiter, og bruke hodet mye. Prøv å gjem gobiter rundt om kring og lær han å søke :)

Og når du ser han blir overtrøtt, rydd vekk lekene og vær rolig. Jeg må ofte gjemme hendene mine. Så tar det noen minutter før han legger seg til å sove :)

• Thanks 1

Avledning har vore gull verdt her også - og det er heilt vanleg at dei er meir leikne (‘bitete’) på ungar enn vaksne. Fordi ungane opplevest som meir leikne... 😊 Her har ungane ofte hatt enten ei leike eller nokre godbitar i lomma. Så kan dei enten gå direkte i trening med han - det likar han godt (veeeeldig godbit-motivert han vår, altså!! 😄), eller evt tilby han 'akseptabel' leik.

Elles: gå inn og stå mellom når det vert voldsomt - då vert det mindre moro... Altså mellom barna og hunden.

glemte å nevne st han kan bli litt av en gærning på tur. han leker med føtter,  og da kaster jeg ofte ut noen godbiter for å roe han ned men han er så gira at det fungerer ikke. på de turene er det ofte at jeg først begynte med tur fordi han hadde så mye energi.

Hvis du gir han godbiter når han biter så får han jo belønning. Leke med føtter = godbiter

sliter litt med det samme. Så da stopper jeg. Fikk akkurat tips om å leke litt og kaste ball for p bruke litt av den energien før man prøver å gå tur. Det skal testes i morgen

Forumet fortsetter under annonsen

Prøv i første omgang å avlede med en leke, om det ikke funker må du bruke timeout :) Et eneste bitt = ta han inn på et kjedelig rom der han må være alene eller i et tomt bur (timeout skal være kjedelig). Der trenger han bare å være noen sekund før du lar han komme ut og prøver på nytt, men ikke slipp han ut om han lager lyd. Tre sekund med stillhet så kan du slippe valpen ut. 

Om han biter igjen er det ny timeout med engang. Slik fortsetter du til valpen forstår at biting fører til at alt gøy stopper opp. 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Prøv å ta et par dager med litt mindre aktivitet? Et par dager i uken med kun morgen og kveldstur, og bare lett mental aktivitet inne? Jeg håper/antar dere ikke går til et nytt område for miljøtrening eller nye ting hver eneste dag, det hørtes ihvertfall for mye ut. Isåfall ville jeg trappet ned det, og dratt til nye steder maks et par ganger i uken. Det høres jo ut som han koker litt, jeg tror det beste du kan gjøre, utenom å ha ham i kort bånd, er å forutse når dette skjer. På meg virker det som det typisk skjer etter en stund med snusing og sosing. La ham snuse og sose en kort stund, kort nok til at du er sikker på at han ikke klikker, og så ta ham inn og jobb litt med ro og kontakt. Korte økter med det kan du uansett med fordel legge inn på tur, så han lærer at det går an å slappe av på tur også. Kanskje må du avslutte og gå videre med kort bånd etter den første økta i starten, så kan du gi ham flere snuseøkter etterhvrt.
    • Nå er jeg litt rådvill - han har blitt ti måneder, og jeg trodde det verste av hormoner hadde gitt seg. Vanligvis på morgenturen har vi ei fast rute hvor han surrer rundt i langline og søker litt etter godbiter eller bare snuser. Vi har storkost oss med dette, men de siste par dagene har han plutselig skutt fart, regelrett klikket og ender opp med å hoppe på meg og henger i armene og hendene mine. Jeg kan ikke snu meg bort og ignorere, for han biter virkelig. Jeg ender opp med å måtte få tak i selen og legge ham i bakken så jeg kan få kontroll på ham. Kommando nytter ikke i det hele tatt da han ikke hører på meg. Får jeg byttet over til vanlig kobbel, er han vanlig hund igjen og går for det meste fint. I går tenkte jeg å teste litt, for å se om det var stress og/eller mangel på tydelig forventing fra meg: Vi gikk tur i stromen som var her på østlandet. Han i kort kobbel og det gikk fint. Stresser litt i vinden, alle blader skal helst fanges, og sikkert litt stressende med alle luktene som vinden virvler opp. Etter om lag førti minutter kom vi til en inngjerdet plass og jeg slapp ham. Da snuste han litt og surret, men det sekundet jeg da gikk bort til ham og sparket forsiktig i bladene hoppet han på meg og begynte å bite. Jeg tolker det litt som at han ikke vet hvordan han skal håndtere stress, eller at han ikke vet hva han skal gjøre med all energien han holder igjen når han går i kort bånd. Det er ganske fortvilende siden vi har hatt det så fint med langline og innkalling har fungert så bra. Han skal til dyrlegen i dag fordi han haltet litt for et par dager siden, og det var etter dette at bitingen begynte, for å få sjekket om det er smerte som gjør dette, men hvis ikke det er det, så vet jeg ikke annet råd enn å ha han i kort bånd fremover og bare glemme å la han løpe løs og kose seg. Noen hintet litt til at jeg kanskje overstimulerer han, så legger ved dagsrytme: Morgentur 08.30: 40-50 min i park med langline hvor han snuser og går litt godbitsøk. Ikke noe kommandotrening eller noe, bare kos. Sover et par-tre timer før vi da tar "langturen" vår rundt 12.30, som gjerne har vært å gå til et nytt område for miljøtrening. En til tre timer (alt etter som hvor vi drar) Ettermiddagstur rundt 40 min mellom 18-20. Da holder vi oss i nærområdet og er som regel og surrer i langline.    
    • «Heldig» som møter flexifolk i det minste, møter sjelden folk med verken bånd eller kontroll på hundene sine... (En smule overdrevent, men ikke mye med en gang vi går litt unna trafikken.)
    • Passeringer med to hunder er mye mer utfordrende enn jeg klarte se for meg.. Milo knurrer (ikke noe mer lyd enn det) på andre hannhunder i bånd. Hvis jeg ser hunden langt nok ifra og vi får grei avstand så går det helt fint, men liker ikke andre hannhunder i bånd tett oppi seg. Dette har jo unghunden fått nyss i og svarer med samme mynt, bare han slenger på bjeffing også. Hos unghunden er det nok hovedsaklig at han koker i topplokket litt - men er så vanskelig om vi treffer noen tett på eller rundt svingen😱 Med avstand til møtende hund er dette ingen sak! Også kanskje hvis folk klarer å bruke øyne å se at vi trener - istedenfor å la flexilina suse...
  • Nylig opprettede emner