Jump to content
Hundesonen.no

Gammel hund og baby

Recommended Posts

Hei dere!

Jeg har en 12 år gammel Yorkshire terrier som har levd «alene» med en annen hund i alle år. Ofte leser og hører man om at hunden alltid aksepterer en ny baby på et vis. Hunden bruker aldri å vise aggresjon mot mennesker, men er skeptisk til fremmede. Han har aldri vært glad i barn men har ikke gjort så mye ut av det så lenge de er rolige. Jeg fødte en liten baby for 4 uker sider og dette barnet nekter hunden min å akseptere. Første dagen lot jeg han få snuse litt på beina hennes men han var veldig overivrig, på samme måte som han har reagert når han ser katt/hund med løpetid før i tiden (han er kastrert nå). Han begynte å smatte og nesten skumme rundt munnen. Etter det har jeg ikke turt å la han snuse på henne. Jeg har heller hatt baby i vogn i nærheten av han sånn at han har kjent lukta av henne, har også fått latt han snuse på en brukt Body som hun har hatt på seg. Hunden min bor forresten hos mamma nå, etter barnet kom. Når jeg er nede hos mamma med babyen så bjeffer han som en gal, blir helt svart i øya og har bitt flere av oss. Har prøvd å gi han masse oppmerksomhet når jeg er der, gitt han godbiter når han kommer bort til oss og generelt bare gi han kos. Han sliter seg totalt ut og jeg er redd kroppen hans bare skal kollapse av sinne og stress. Så det å besøke mamma med baby er ingen koselig opplevelse. Jeg vil så gjerne ha hjem min andre baby (hunden), men det ser håpløst ut. Er det noen som har noen tips? Er det noe jeg gjør galt/riktig? Jeg tør ikke å la han snuse på baby, rett og slett på grunn av oppførselen hans og at han faktisk er i stand til å bite. 

Edited by Linemoora

Få hundetrener hjem. Dette er så pass alvorlig og kan ha store konsekvenser hvis ting gårgalt. Skjønner at du søker råd her inne. Men anbefaler å få noen hjem til deg for å se an situasjonen, hunden og deg. 

Å være hjemme med nyfødt baby er nok stress. Vent i hvertfall før du vurderer å få hjem den andre babyen. 

Masse lykke til!! 💟

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg har det billige fra hööks, aldri fått våt hund. 
    • Tips til regndekken som faktisk holder hunden tørr? Bruker det som regel på morgen/kveldstur, sjeldent på hovedtur. Jeg forventer nesten ikke at et dekken klarer å holde ute ekte vestlandsregn i over en time, men de blir altså gjennomvåte av de regndekkene vi har nå på bare 15-20 min😩
    • Jeg syns også dette er vanskelig! De får vanligvis alltid 3 turer til dagen, men om vi på kvelden har en treningsøkt så blir turen mindre. Om vi er noen timer på kurs eller trening så får de også mindre tur. Men unghunden i hus må få rase fra seg vertfall en gang til dagen - også fordi jeg vil han skal få bygge muskler. Det gjør man jo ikke på samme vis med en LP-økt for eksempel. Eldste i hus er megafornøyd etter 30 minutter med trening (inkl pauser og med doturer utenom) og kan sove i flere timer, mens unghunden krever både fysisk og mental stimuli for å virkelig finne ro. Nå er han jo i en krevende alder også, så det spiller jo inn vs. den eldste som er 4 år og ganske avbalansert inne.  Litt rotete forklart kanskje😂 Men prøver å se an hundene og se an hvilke aktiviteter vi har gjort de siste dagene og hva planen er for resten av uken. Eksempel: Mandag - tur x3, passeringstrening, gå pent i bånd ol. 
      Tirsdag - liten luftetur, vannapporttrening, hjem/hvile, lydighetsøkt så kveldstur senere.  Onsdag - miljøtrening i byen, korte lydighetsøkter ila dagen, så løpe i langline-tur senere. 
    • Varmebehandling har ikke noe å si, dvs det skal mindre mengde til tørket løk enn rå i volum ganske naturlig nok. 
    • Spørsmål til alle dere kloke hoder i kveld. Jeg klikkertrener. Klikker og klikker. Og har støtt på et par-tre utfordringer. Jeg innser at jeg har gått i fella "ikke heve kriteriene raskt nok". Det betyr at vi står bom fast ganske tidlig i noen av grunnferdighetene  Spesielt føler jeg på dette på kassa, hvor jeg har rundt 4 steg, men kommer ikke videre. Venter jeg han ut, går han av kassa og prøver noe annet etter en stund (har trent mye "hold posisjonen", så han er ikke typen som frenetisk tilbyr ørten adferder på 2 minutter). Har kommet til punktet at jeg vurderer lokking for å få på plass innsitten, da det akkurat nå føles som det er umulig å komme videre på grunnferdighetene fordi jeg ikke har "på plass" inne. Masse GF jeg ikke får startet på når den mangler... og jeg vil jo egentlig ikke lokke, eller er hvert fall redd for å ødelegge klikkertreningen på alt annet hvis jeg lokker han inn på plass.  Den andre utfordringen er fokus mens jeg går baklengs. Han har bra fokus og kan gå en hel del skritt (der har jeg ikke samme kriterie-utfordringen), men - han er for langt unna. Jeg belønner bak venstre lår, men han sklir unna med en gang jeg går. Han er generelt veldig myk og antagelig av den typen som ikke synes det er helt stas å være helt tett inntil. Har selvsagt ingen dårlige erfaringer eller noe sånt, jeg bare tenker at han er litt den typen hund. Hvordan kan jeg få han i mer korrekt posisjon med hode og framkroppen? Jo lengre jeg går uten klikk & belønning, jo lengre unna siger han.  Det siste utfordringen er target-trening. Jeg sliter maks med å få skikkelig trykk med snuten, han slenger liksom bare innom 😅 Noen tips til å få mer markant touch?   
  • Nylig opprettede emner