Gå til innhold
Hundesonen.no

Alexandra och alla hennes hundar


Tyttebæra
 Share

Recommended Posts

Flere som har sett denne dokumentaren? Ligger på svtplay for de som ønsker å se den. :)

Er det noen som har kjennskap til denne dama utenom det som kommer fram i dokumentaren? Har aldri hørt om henne før jeg så en artikkel på nrk om henne i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dokumentaren, ja, men ikke hørt om henne før. Mye diskusjoner i kommentarfeltet, da. Jeg er ikke spesielt fan av metodene. Og utsagnet om at det alltid er eiers feil er jeg dypt uenig i. Jeg mener avl har mye å si. Selvfølgelig har trening og oppdragelse mye å si altså, men genene er vel så viktig. 

Syntes ikke det ble vist så mye hundetrening egentlig. Mer av hvordan hun reddet hundene osv. Og av det som ble vist så synes jeg det så ut som det var litt mer åpent for kos og lek enn CM som hun blir sammenlignet med. La ikke merke til noen dytt/spark i sida eller noe. Men å strupe hunden med ressursforsvar til den slapp leken syntes jeg ikke mye om. 

Diskusjonene synes jeg alltid handler om at man enten bruker kun straff eller at man ikke har lov til å si nei. Jeg ser på meg selv som en positiv trener. Men vi har jo grenser for det, og jeg sier nei. Jeg tenker det at det går an å lære inn nei på en positiv måte. Man må ikke rykke i halsbåndet for at hunden skal forstå det. Man må ikke "snakke hund" (skjønner ikke hvordan struping og nykking i båndet kan være hundespråk?), hunder har jo utviklet seg til å forstå mennesket veldig bra. Så jeg er enig i at hunder trenger grenser og oppdragelse, men jeg mener det kan oppnås ved bruk av positive metoder. 

Merker jeg er dårlig til å formulere meg, så jeg håper ikke noe blir misforstått. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i stor grad tenkt mye av det samme som deg, @laikamor

Så veldig lite av hvordan hun trente hund, dokumentaren virket mye mer sentrert rundt henne personlig enn hennes rolle som hundetrener. Det kommer jo fram at hun har en del holdninger som ikke stemmer overens med mine, som å hente hunder fra utlandet, holde bikkjer i live lengst mulig til tross for smerter og at det alltid er eiers feil.

Jeg klarer heller ikke å se hvordan treningen hennes går ut på å snakke hund. Hun leser hund hundespråk og svarer på dette ut fra egen filosofi, som er prinsippet innenfor alle treningsmetoder. I hennes tilfelle innebærer dette å gå inn fysisk for å oppnå det hun vil, i stede for å for eksempel kun bruke positiv forsterkning som blir i andre enden av skalaen. Slik jeg ser det kan aldri mennesker snakke hundespråk fordi vi er ikke bikkjer med hale og rører på fire bein, så det er en merkelig tanke å ha i trening av hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...