Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Velge rase

Recommended Posts

Heisann! Jeg har lenge tenkt på å få meg en valp. Jeg har vokst opp med hunder og kjenner at jeg savner det å ha hund. Nå prøver jeg å bestemme meg for rase. Jeg har sett mest på staffordshire bull terrier og dverg pinscher. Det jeg egentlig lurer på er om folk kan dele litt av sine erfaringer med de to rasene?

Jeg vil ha en hund som går overens med andre mennesker og dyr. Hunden må kunne være aleine i korte perioder. Jeg leiter etter en hund som er leken, kosete, lærevillig og lojal. Når det kommer til bjeffing så er ikke det et veldig stort problem. Jeg kan tolerere litt bjeffing, men er ikke ute etter en hund som bjeffer på «alt og alle». Jeg vil helst ha en liten til medium størrelse rase.

Hvis du har noen forslag til rase som kanskje hadde passet bedre så settes det også stor pris på!

Staff og dvergpinscher passer ihvertfall ikke til kriteriene dine. Dp har en tendens til å bjeffe på alt og alle, og staffen går sjelden overens med alt og alle. Og så kommer det litt an på hva du mener med lærevillig. Hvis du vil ha en hund det er lett å trene til å gå løs, eller drive hundesport med, så er ikke dvergpinscher det beste valget. Staffen er nok fin der. Hvis det ikke er viktig for deg at de går overens med andre hunder så er definitivt staffen det beste valget av alternativene dine.

Det er vanskelig å foreslå noe ut fra kriteriene dine.

Hva skal du ha hunden til? Selskap? Hundesport?  Hvor mye tur/aktivitet vil hunden få til daglig?

Pelstype/pelsstell? Er det ok? Eller vil du helst ha glatthåret?

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Du må nok kontakte oppdretterne direkte og sette deg på venteliste. Vet de fleste har lange ventelister (1-2 år), og dermed blir ikke kull annonsert. 
    • Det er vel ingen som påstår at det MÅ være slik for alle, men heller at det har blitt slik eller kanskje til og med må bli slik for akkurat dem. Og da blir det en del av vurderingen. Folk er forskjellige. Det kan skyldes alt fra kontaktnett (egnede/villige hundepassere), sær/vanskelig hund eller rett og slett at man ikke klarer tanken på å forlate hunden over lengre tid. For min del er det nok en blanding av det første og det siste. Kan det gjøres noe med? Mulig, men det blir jo også en del av kabalen - om det er realistisk at man faktisk kommer til å gjøre noe med det.
    • Tusen takk for gode svar!  Jeg setter stor pris på det!  Takk til @Julie123 for påminnelsen om at puddel kan ha jaktinstinkt. Det skal jeg undersøke godt når jeg ser på oppdrettere. 
    • Hei! Vi er et par som har lyst på hund av rasen border collie. Vi har erfaring med puddel, st. Bernard, svensk lapphund og corgi. Vi har passet flere, men her listet vi bare de vi har tilbrunget mer enn 1 hverdag med. Med den siste hunden vår gikk vi omtrent to timer tur tilsammen (15 min morgenen og kveld, 40 min tur, 1 t tur). For neste hund ønsker vi en som kan gå enda lenger og jeg ønsker å strekke det til omtrent 4 timer. En to timers tur fra meg, 1 halvtime kveld og morgentur og 1 t tur fra samboer (det kan være han sløyfer det noen dager) Vi ønsker også å drive med agility, spor, lydighet, kløv og kickbike. Har noen erfaringer med dette? Hvor mye vekt kan en BC bære/trekke?  Er border collie den rette rasen for oss? 
    • Man må såklart prioritere hunden, men jeg ser heller ikke at livet forsvinner av den grunn. Nå er jeg kraftig begrenset på grunn av kronisk sykdom, men selv nå har jeg greit med andre aktiviteter, og reising. Men vi har familie og kjente hundepassere som passer, og var senest i fjor to uker i USA på roadtrip, og var vel borte i en måned på det lengste da vi kjørte USA på tvers. Siden jeg har godt av varme om vinteren har vi også hatt toukers ferier til varmere strøk. Festing driver vi lite med, men det er da heller ikke noe problem å gå ut en gang iblant. Skal vi typisk i bryllup fra formiddag til langt på natt ordner vi hundepass, ellers får hundene en ytterst sjelden lang dag alene hjemme. Nå er de lite hjemme på dagtid, så det å dra ut på ettermiddagen med en sen middag (og eventuelt påfølgende fest om vi hadde holdt på med slikt) hadde ikke vært noe problem, så lenge vi kom hjem i løpet av natta. Det er klart, det er sjelden anledning til nachspiel... Det jeg savner mest er å kunne bli med mannen på jobbreiser og bare sløve rundt, fordi det sjelden føles verdt å betale hundepass for å gjøre det. Og så er det mer pes å orge pass til to hunder enn én over to uker, eventuelt dyrere. Det er klart man blir mer bundet enn uten hund, man kan ikke spontant hoppe på et fly til London om man føler for det, men selv med et aktivt hundehold går det helt fint å gjøre andre ting også.
  • Nylig opprettede emner