Gå til innhold
Hundesonen.no

Seperasjonsangst


hundevenn1998
 Share

Recommended Posts

Heisann

Lurer på om det er noen her som kanskje kunne ha hjulpet meg å komme med noen tips.. Jeg har en valp på 8 mnd som har begynt og utvikle seperasjonsangst.. Da jeg startet å venne han på å være hjemme alene gikk det veldig fint, men etterhvert som han har blitt hjemme alene lengre og lengre(aldri mere enn 3 timer maks), har det begynt å bli et problem.. han bjeffer, bjeffer og bjeffer, og har tisset seg ut 2 ganger.. Etter dette begynte å eskalere, er han naturligvis ikke hjemme alene noe lengre enn når jeg drar ut med søpla mtp naboer (noe han heller ikke takler. han begynner å bjeffe med en gang jeg går i yttergangen for å kle på meg).. Jeg fårstår fullt ut at noe jeg har gjort/ikke gjort kan for dette.. Jeg har veldig dårlig samvittighet og føler jeg har tabbet meg ut veldig ovenfor valpen min, så jeg setter pris på om dere kan gi konstruktiv kritikk og fortelle meg hva jeg burde ha gjort/bør gjøre herfra, istede for å være stygg.. Dette er noe jeg håper på å enda kan snu, slik at han kan føle seg trygg med å være hjemme alene. Har noen her noen tips til hvordan jeg kan forsøke og rette opp feilene mine på?

- bekymret førstegangs hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg ikke forlatt han i det hele tatt en periode fremover, sånn at han får nullstilt litt mentalt. Nå har han fått opplevelsen av at det er veldig ubehagelig å være alene, og dette vil forsterkes hver gang du forlater - selv om det bare er for å gå ut med søpla. Deretter ville jeg begynt helt fra start med alenetreningen, som om det skulle vært en 8 uker gammel valp, og fokusere på å aldri være så lenge borte at han blir urolig, selv om det bare er snakk om sekunder i starten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, Wilhelmina skrev:

Først ville jeg ikke forlatt han i det hele tatt en periode fremover, sånn at han får nullstilt litt mentalt. Nå har han fått opplevelsen av at det er veldig ubehagelig å være alene, og dette vil forsterkes hver gang du forlater - selv om det bare er for å gå ut med søpla. Deretter ville jeg begynt helt fra start med alenetreningen, som om det skulle vært en 8 uker gammel valp, og fokusere på å aldri være så lenge borte at han blir urolig, selv om det bare er snakk om sekunder i starten.

Signerer denne!

kan hunden være alene i bil?

Hvor er hunden når den er alene? Hele huset? I bur? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, HeleneFS skrev:

 

Signerer denne!

kan hunden være alene i bil?

Hvor er hunden når den er alene? Hele huset? I bur? 
 

ja, i bil ligger han bom stille! jeg startet tidligere å ta han med på kjøreturer til butikken og slikt før jeg begynte å la han være hjemme aleine. Når jeg forlater han hjemme alene har jeg hatt han i bur. Verdt å merke seg at han er veldig gla i buret sitt. Han velger å gå dit får å sove og føler seg trygg i buret sitt. Har forsøkt å hatt han løs hjemme, men han reagerer akkurat likens som når han er i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...