Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund tisser inne- i senga


Rødrev
 Share

Recommended Posts

Skal prøve å holde det kort - jeg og romkamerat har hver vår hund, jeg har en tispe på 1,5 år, og han en kastrert hannhund på 6 år. Vi har bodd under samme tak snart et år og hannhunden ble kastrert som ung. Hannhunden har tisset inne en sjelden gang i blant siden de flyttet inn, men nå tisset han inne 3 dager forrige uke, og 2 av de i min seng.

Romkamerat var med hannhunden på dyrelegen i dag, men ingen feil eller mangler i urinen. Jeg skjønner ikke hva det kan være, jeg kan ha vært ute med han 3 timer i forveien, så tisser han inne. Og da snakker jeg ikke bare litt, han står der med krummet rygg og "fosser" på seg. Jeg løper da ut og han står der i nærmere 4 minutter sammenhengende å tisser.

De gangene han har tisset i min seng har ikke jeg vært hjemme. Min hund og romkameratens hund går veldig godt sammen og det aldri vært et problem rundt de to. Vil si han drikker normalt, ikke unormalt mye. Begge hundene er racere på å sluke snøklumper ute og vil si de drikker like mye, men min har ikke tisset inne siden 4-5 måneds alder.

Tanker på hva det kan være, om det er noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Piglet skrev:

Hvis han tisser så mye så tyder jo det på at han virkelig . Jeg ville tatt han ut før det har gått så "lang" tid etter han sist har vært ute. Min forrige hun var en racer på å spise snø, og da måtte hun tisse masse etterpå, og det ganske kort tid etter hun hadde vært ute. 

Det er akkurat det, det er ikke lenge siden har har vært ute når det har skjedd. Jeg klarer ikke å se for meg at det er normalt at en voksen hund ikke klarer å holde seg lengre enn 3 timer, når dette ikke har vært et problem tidligere. Med og uten snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rødrev skrev:

Det er akkurat det, det er ikke lenge siden har har vært ute når det har skjedd. Jeg klarer ikke å se for meg at det er normalt at en voksen hund ikke klarer å holde seg lengre enn 3 timer, når dette ikke har vært et problem tidligere. Med og uten snø.

Min hund har MÅTTET ut etter 1-2 timer innimellom, uten at hun har vært syk av den grunn?‍♀️ bare drukket mye eller vært stresset. Normalt klarer hun fint holde seg 6-12t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rødrev skrev:

Det er akkurat det, det er ikke lenge siden har har vært ute når det har skjedd. Jeg klarer ikke å se for meg at det er normalt at en voksen hund ikke klarer å holde seg lengre enn 3 timer, når dette ikke har vært et problem tidligere. Med og uten snø.

Kanskje ikke normalt, men slettes ikke unormalt heller. Hender seg da at vi og må på do før x antall timer er gått, uten at vi er syke av den grunn. 

Hvis hunden er sjekket grundig og ingenting ligger rundt det medisinske, så tror jeg nok at jeg hadde begynt å være han mer i forkjøpet. For står han så lenge og tisser som du sier, så tyder mye på at han virkelig må, uavhengig om at du var ute for litt siden i 3 timer f.eks :) Jeg har venner med valper som har vært med på 2 - 4 timers tur, og når de kommer hjem og går inn tisser de. For selv om vi har vært på lang tur, så synes de det er ubehagelig/skummelt å legge igjen egen lukt utenfor sitt område. Nå er ikke dette veldig relevant for en 6 års hannhund kanskje, men bare for at du skal få en indikasjon på at det har ikke noen betydning hvor lenge dere har vært ute, om han ikke har tisset ?

Jeg vet ikke hvordan hunden deres er på tur heller, det er ikke sikkert at han kjenner hvor mye han MÅ på do før han kommer inn og får roet ned og kjent etter? Så jeg ville nok gått tur som normalt, gått inn. Etter en times tid gått ut igjen, sett at han går på do, og da rusle inn igjen. Da vet du ihvertfall at blæra er tømt ?

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rødrev skrev:

Det er akkurat det, det er ikke lenge siden har har vært ute når det har skjedd. Jeg klarer ikke å se for meg at det er normalt at en voksen hund ikke klarer å holde seg lengre enn 3 timer, når dette ikke har vært et problem tidligere. Med og uten snø.

Som jeg skrev så hendte det at min måtte skikkelig tisse selv om det var relativt kort tid siden sist, særlig etter hun hadde spist snø. Hun klarte jo stort sett lange perioder uten å måtte ut, men innimellom så måtte hun ut oftere. Det hender jo at vi også må på do selv om det ikke er så lenge siden sist, jeg følger ihvertfall ikke alltid klokka :P Og som jeg også skrev så ville jeg tatt han ut før det hadde gått særlig lang tid etter dere har vært ute, bare for å se at han får tømt seg :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minien her, en godt voksen hanhund, er flink til å si fra når han må ut. Men det betyr at jeg må ta han på alvor. Han må oftest ut ca 2 timer etter morgenturen, samme skjer om ettermiddagen, en time halvannen etter lang tur, må han ut igjen. Midt på dagen kan han lett holde seg i 5 timer, om natten gjerne i 12. Men i begynnelsen måtte han ofte sjekke ut om han kunne komme seg ut når han trengte, Nå er han trygg på det, så når han vil ut  setter han seg oftest ved beina mine og glor... og glor...

Tenker at det er med hunder som med mennesker; vi går ikke på do etter klokken, men når vi må (helt uavhengig av om tiden er der)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...