Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Tovet pels?

Recommended Posts

Prøver å være flink med pelsstell, og børster samojeden mellom 1-7 ganger i uken. Prøver å børste litt vær dag, men han har nå begynt å få tovet/frynsete pels på brystet og rundt halsen. Og jeg vet ikke hva det kommer av, men hvis jeg skulle gjette ville jeg tro det kan komme av selen? At selen kanskje gnikker fram og tilbake slik at pelsen blir ullete?

Noen som kanskje har noen ideer om hvorfor pelsen blir sånn, og ikke minst hva jeg kan gjøre for å hindre det? Å børste gjør det litt bedre, men hjelper egentlig ikke noe særlig. Forhindrer bare floker, men pelsen er fortsatt tovet på et vis, og man kan se det tydelig ved at pelsen på brystet er mer kompakt og at det stikker ut (vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det).

Har du noe mulighet til og prøve annen sele en lengre periode? 

Jeg har desverre ikke noe fornuftig og komme med, har ingen erfaring med langhåret hunder, men håper du får noen svar 😁

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Antall kull er ofte en god indikasjon på hvorfor folk driver med oppdrett, og hvor seriøse de er. Hvis målet med avlen er å forbedre «rasen» man driver med ( som etter min mening alltid bør være grunnen til å drive med oppdrett, eller at man ønsker å avle frem den «perfekte» hunden for sitt bruk) , så er det veldig rart å ha så mange kull på så kort tid. Hvordan i all verden skal man klare å følge opp alle valpene og valpekjøperne på en god måte? Ønsker man å forbedre hundene er jo oppfølging av valpene og å se hvordan de utvikler seg mtp helse og mentalitet noe av det aller viktigste man gjør som oppdretter (for å se og lære hva de forskjellige kombinasjonene gir). Med så mange valper må jo det være nærmest umulig.  4 kull på tre måneder etter hva jeg kan se på siden dems.. Det er INGEN seriøse oppdrettere som har så mange kull så tett etter hverandre.    Enten må de ha helt sykt mye hunder, eller så avler dem på de samme hundene dem har om igjen og om igjen... 

• Golden retriever, hannhund, født juni 2019 ... søker "parringspartner".
      Annonsen er fjerna nå, men den sto der og glitra en stund 😛 
    • Århhh det er så dumt! Ødelegger masse for de oppdretterne som faktisk er seriøse og tar avlen på alvor.  Jeg sender meldinger titt og ofte selv😎 Mest fordi jeg er spent på svaret. Får veldig ofte ikke noe svar i det hele tatt da.
    • Med mine valper så prøver jeg å være flink til å veksle mellom aktivitet og ro igjennom hele dagen. Aktivitet må til for å få utløp for energi, men uten ro kan dem bli overstimulert og umulige 😄 Så søvn og ro, og å lære seg å slappe av, er viktig.   Aktivitet for en ni uker gammel valp trenger ikke være mer enn å surre rundt ti-femten minutter løs i skogen, kanskje leke litt, så inn og slappe av. Men noe aktivitet må dem ha.
        Min siste valp måtte jeg «tvangskose» med for å få roa ned flere ganger. Hvis du vet at valpen har vært ute og i aktivitet så ville jeg prøvd å roe han ned ved å sitte på gulvet og kose feks. Blir han veldig bitete, så gi han noe alternativt og bite i. 
    • Jeg ville også ventet til valpen er ordentlig voksen. 😊 Og så ville jeg sørger for at hund nr. 1 er lydig og kjenner alle regler i hverdagen, så den ikke har uvaner som den eventuelt nye valpen kan ta etter. Og hun har jo et poeng med tanke på pass i ferier. Det er dyrt å ha hund på hundehotel i en uke. Så jeg ville forhørt meg med noen dere kjenner om det er noen som hadde hatt mulighet og lyst til å passe en stor hund om dere skal på ferie. Dere må nok også regne med at det ikke er så mange som har lyst til å passe to hunder av gangen. 
  • Nylig opprettede emner