Jump to content
Hundesonen.no

Plutselig endret atferd hos hund. Diabetes?

Recommended Posts

Hei ūüėä

Sitter n√• med en fryktelig vond f√łlelse. Min papillon-han p√• snart 6 √•r har i noen uker n√• hatt endret atferd. Begynte med at han for en m√•nedes tid siden startet √• tisse inne. Dagene gikk, mer tissing, han ble mer og mer sur og sint for den minste ting og lite tolerant over det meste. Slik har n√• hverdagen v√¶rt de siste ukene. Hadde en grundig dyrlegesjekk med tanke p√• en kul som vi la merke til som har kommet rett under endetarms√•pningen, vetrin√¶r gjorde grundige unders√łkelser uten √• klare √• konstatere hva denne kulen var. Vi skulle bare se den ann i ukene fremover. Ingen tegn til at denne har vokst, og han viser ikke ubehag rettet mot kulen. Tror derfor ikke den har noen innvirkning p√• atferden.¬†

I morgentidlig skal vi til veterin√¶ren for enda en unders√łkelse og etter planen legge inn en hormonchip (kjemisk kastrering) da han har hatt god effekt av dette for noen √•r tilbake pga atferdsproblemer. Har v√¶rt skr√•sikker flere uker n√• at han er hormonell som f.. og derfor denne atferden. Har ogs√• antatt at tissingen inne har v√¶rt markering da det sjeldent er store mengder og at han holder seg om natten osv.¬†

Men i sta slo det meg... Har de siste dagene tenkt over at han drikker mer enn vanlig, han kan kaste seg over vannsk√•la og st√• der i lange skift flere ganger om dagen.. Derav kanskje urinering inne.. Han er fryktelig sur. Har g√•tt ned i vekt, til tross for at han spiser som han pleier, ogs√• mer da jeg gir han mer siden han har rast i vekt.. Diabetes er det eneste som st√•r i hodet mitt n√•.. ūüė© Noen som har noen tanker??¬†

Det kan vel veterin√¶ren teste. S√• rart at de ikke tok opp dette da dere var der p√• grundig sjekk, og ikke minst tok en blodpr√łve?

4 timer siden, simira skrev:

Det kan vel veterin√¶ren teste. S√• rart at de ikke tok opp dette da dere var der p√• grundig sjekk, og ikke minst tok en blodpr√łve?

Ja egentlig. Utvidet blodpr√łve er i alleffall tatt i dag.. Hadde faktisk litt h√łyt blodsukker p√• 7,8.. Resten av pr√łvesvarene skulle komme i morgen s√• jeg krysser fingrene for at det ikke er diabetes ūü§ěūüŹľ Han fikk i alleffall satt inn hormonchip, s√• h√•per han f√•r det bedre med seg selv fremover.¬†

Oi, satte du fortsatt inn chip? Jeg ville vel ventet til resultatene nå, men det er jo litt sent å si. Er jo litt teit å kastrere, selv kjemisk, om det er sykdom og ikke hormoner som er problemet.

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Systemet er ganske komplekst, det er en kausalitetskjede her som hunden m√• forst√•, og da m√• man legge litt innsats i √• hjelpe den til √• forst√•. Jeg ville ha brukt klikker, men hvis du ikke har brukt det tidligere, kan du ogs√• bruke bel√łnningsord + godbit. F√łrst m√• hunden¬†ha ballen i munnen, s√• m√• hunden bevege seg i retning dingsen, s√• m√• hunden forst√• at ballen skal nedi dingsen, og til slutt m√• den forst√• at den skal gjenta hele rekka¬†for √• f√• samme resultat. Jeg ville ha bel√łnna raust for alle skritt i riktig retning. Det h√łres ut som hunden ikke forst√•r hva han skal gj√łre, s√• da m√• du ta noen skritt tilbake og vise ham det. Med "vise ham det" mener jeg ikke at du skal putte ballen i hullet og forvente at han gj√łr det samme, men ta han gjennom alle handlingene han m√• gj√łre steg for steg. Ikke forvent at han skal "ta det" p√• en √łkt, og ikke tren for lenge av gangen. Hunder prosesserer l√¶ring n√•r de slapper av etter en trenings√łkt, s√• avslutt i tide og¬†mens dere er p√• god fot. N√•r hunden tilbyr deg andre adferder, gj√łr han det for √• pr√łve √• forst√• hva du vil at han skal gj√łre. Det betyr at han er alt annet enn lite l√¶revillig, han gj√łr s√• godt han kan og vil veldig gjerne forst√•!¬†Hunden din er ung og midt oppe i ten√•ringsfaser, den er full av hormoner og det krever ekstra mye √• l√¶re inn nye ting i denne fasen av livet hans. V√¶r t√•lmodig. √Ö tenke at han er lite l√¶revillig er ikke¬†konstruktivt. Videre ville jeg ha v√¶rt forsiktig med bruken av dingsen. Den kan lett skape stress, s√• hvis du m√• bruke den¬†ville jeg ha begrensa tilgangen kraftig.
    • AFP Ballkaster g√•r ut p√• at hunden legger en tennisball oppi, for s√• at den trilles ut igjen og det frigj√łres en godbit. Min hund (blanding yorkshire og shih tzu, 13 mnd gammel)¬†er ikke villig til √• forst√• hvordan han kan tjene en godbit, han lukter heller enormt og stapper hodet oppi maskinen - opphengt i luktene der og lukten av meg ... er hunden dum eller hvordan skal jeg f√• ham til √• forst√• spillet? N√•r jeg da pr√łver √• snakke til ham, legger han seg plutselig ned / sitter / legger seg p√• rygg (utf√łrer de kommandoene han vet han f√•r godbit av ...). Han virker ikke l√¶revillig! Forslag? ¬†
    • Jeg inns√• nettopp at det finnes aktivitetsm√•ler til hund og ble veldig nysgjerrig ! Er det noen her som har pr√łvd en aktivitetsm√•ler? Fungerer den bra? Hva er mindre bra? Er det verdt investeringen ?¬† Blir glad for alle innspill!¬†
    • Det blir p√• en m√•te som at jeg ikke vil kj√łpe en mops, som jeg vet har store sjanser for √• slite med pust, selv om¬†de kan opereres for √• f√• bedre livskvalitet.¬†
      Og ikke vil jeg ha en tispe som har store problemer med innbilthet, selv om det problemet ogs√•¬†kan l√łses med operasjon.¬†
      Jeg syns det er så vondt å se hvordan noen tisper har det i flere måneder i året. Hvert år. Hele livet.

• Kunne det v√¶rt aktuelt √• f√• noen til √• st√• ved targeten og bel√łnne der? Eller hvis noen du kjenner kanskje har en treat-and-train, s√• kunne det v√¶rt noe? Hvis han er matmotivert da¬†ūüėÖ Vi har brukt litt target for √• trene running contatcs til agilityen, der vil vi jo ogs√• gjerne ha fart, men der skal de jo ogs√• l√łpe over den... Der har vi ihvertfall brukt den treat and train mye, men tok en del √łkter f√łr han jevnt over skj√łnte at det bare var √• l√łpe fra ene enden til andre, at det var ingenting √• somle med !¬† Eventuelt har vi hatt mye suksess med √• la √łvelser ligge hvis det ikke har sittet helt, kanskje motivasjonen er en litt annen hos ham om noen mnd?¬†
  • Nylig opprettede emner