Jump to content
Hundesonen.no
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Generelt er det slik at handler du for under 350kr(inkludert frakt!) koster det deg ingenting ekstra. Handler du for over 350kr må du betale mva(25% av totalbeløp) + et gebyr til fraktselskapet for fortolling(tror posten tar 150kr). Det er samme regler uansett hvilket land du handler fra. Hvis du kjøper en sele til 450kr + 50kr i frakt må du betale 125kr i mva(25% av 500kr) + 150kr i gebyr = et totalbeløp på 775kr. Dog finnes det enkelte særregler, på klær f.eks må man betale toll i tillegg til mva og gebyr, mens bøker har ikke mva eller gebyr uansett beløp, enkelte andre ting som godteri og hundefor har mva og gebyr uansett hvor lavt beløp man handler for. Det enkleste om man er usikker er derfor å bruke importkalkulatoren
    • Jeg synes sosialisering er viktigere enn vaksine, dette er en så kort periode som er så viktig, så jeg ville gjort det fra dere fikk han (kanskje et par dager til akklimatisering først, kommer an på valpen).
    • Jeg har en slik sak, ikke heeelt den samme, men jeg trykker på knapp så kommer godis ut av maskinen. Det har jeg ikke tenkt på faktisk! Bare plassere maskinen rett ved targeten da? Den lager litt lyd når godbitene kommer ut, tror nok han kobler det fort som evt belønningssignal (for å unngå at han løper til meg for belønning).  Targeten er stor nok til at han kan få begge poter på den, det er en avklipt del av en yogamatte. Men jeg kan absolutt se om jeg kan få en til target🤔 Vi har ikke lagt på stå på target enda, var usikker om det ville forverre fart ut men det kan jo også hende han blir mer «på» hvis han får en oppgave på targeten? Nå bare brainstormer jeg litt.  Jeg har lagt ut matskål noen ganger i ruta, det syns han er gøy og får stor fart! Må sies at han løper lett ut fra meg når han skal hente dummy eller vi driver med feltsøk. Jeg har derimot vært usikker på hvordan jeg skal gjøre overgangen fra matskål til target i ruta. Han vet jo det er mat i skålen. Virker ikke som targeten er like mye verdt? Det du sier om skikkelig, skikkelig god belønning hver gang vi driver med target kan jo evt endre dette? Da bare begynne på «ny» ved å stå nærme (etter at vi har hatt en del økter på å løpe ut til matskål)?  Takk for masse gode innspill!😁
    • Min valp på 12 uker har hatt jevnlig kontakt med faste hunder fra han kom i hus. Dette er hunder jeg veit er fulgt opp med vaksiner. Vi er en fast gjeng som møtes til turer og aktiviteter. Han fikk vaksine nr 2 i dag. Han er 3 mnd allerede 😍
    • Bare hyggelig 😊 Det er absolutt lurt med ny kommando om du trener inn en ny type stå. Tenk på hvilken bevegelse hunden gjør i stedet for posisjonen hunden ender opp i til slutt. Jeg har kanskje gått litt for langt andre veien 😂 Jeg har disse ståkommandoene: Frys = hoppstå. Stå = bråstopp og snu i ruta. Fir = Sitt til stå med låste bakbein for avstandsøvelsen. Stille = utstillingsstå. Og sikkert flere jeg har glemt 😂
  • Nylig opprettede emner