Jump to content
Hundesonen.no

Hva kan det være?

Recommended Posts

Morn. 

Vår malteser på 11 mnd ble klippet for halvannen uke siden. Han har vært urolig og utilpass siden, noe jeg har skjønt ikke er uvanlig. 

Det virker dog som at det er noe som virkelig plager ham på/rundt bakpartiet. Han har fått (eller, før var det mye hår som muligens kan ha skjult det) en kul under endetarmsåpningen, på størrelse med en halv plomme ca. Vi har vært hos dyrlege og fått avkreftet analkjertelbetennelse, uten at hun kunne komme på hva annet det kan være. Fikk smertestillende og betennelsesdempende for å prøve i en uke.

Når jeg legger ham på rygg på fanget og kjenner på ham så reagerer han ikke som om han har vondt, men sånn ellers reagerer han med knurring om vi nærmer oss bakpartiet når vi feks koser med ham. Han har en liten, kviselignende klump på halen som jeg oppdaget nå, med en bitteliten skorpe på. 

Typisk oppførsel er at han sitter på sofaen, for så å sprette opp og snur seg mot rumpa. Prøver å sette seg, og spretter opp igjen like fort. Han står også i trappa og gnir bakpartiet mot trappetrinnet over samtidig som han pistrer og uffer seg.

Noen?

Hm kan det være en analkjertel som har sprukket og dannet en fistel der...? Synes alle tegn tyder på noe med analkjertlene så det var rart dyrlegen ikke fant noe. Prøvde hun å tømme de? Hvis dere har flere dyrleger i området kan det jo være verdt å dra å få en second opinion på hva det kan være, for det høres veldig ubehagelig ut. 

• Like 1

Når fikk hunden ormekur sist forresten? Jeg vet nabohunden fikk en slags kul/utposning og den forsvant etter ormekur, men den hunden var plaget med avføringen og magen når det oppsto :) 

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Tusen takk! Så de ikke anbefalte fullfôring til valp, så vi kjører 50/50:)
    • Det ordnet seg til slutt. Fikk kontakt, litt langveis, men skal dra på besøk til helgen.   Valpene er ikke født ennå, men jeg skal møte oppdretter og de andre hundene. 
    • V&H til valp skal vel regnes annerledes enn til voksen. Mener å huske 3 - 4 % av nåværende vekt eller ca 1 - 2% av voksenvekt. Det begynner dog å bli lenge siden jeg leste meg opp på dette, så ville sjekket det ut nærmere hva som anbefales pr idag.  

Når jeg har fôret 50/50 med tørt/v&h så har jeg bare regnet ut hva hunden skulle hatt om jeg fôret 100% på hver av delene og så bare halvert mengden jeg kom fram til der. 

Med denne utregningen så er 5% av dagens vekt 140g

EDIT: Ser dette står på V&H sine sider nå:
      "Ved fullfôring med PUPPY, gi ca. 4-5% av valpens nåværende kroppsvekt frem til den veier ca. 40% av forventet normal voksenvekt. Dersom valpen veier 4 kilo vil 5% tilsvare ca. 200 gram.
      Mellom ca. 40-80% av forventet voksenvekt gi ca. 3,5% av nåværende kroppsvekt daglig. Frem til hunden er utvokst trapper du ned til ca. 2% av kroppsvekten per dag.

Kombinerer du PUPPY med annet valpefôr må du ta det med i betraktningen i den totale mengden som gis."

Med denne utregningen så er 5% av dagens vekt 140g. Om jeg ikke tar helt feil.  
      EDIT 2: Det vil si at skal du gi 50/50 % tørt og rått så skal du gi 70g v&h. Og ish 50g tørrfôr.
    • Hmmm... nå er ikke matte min sterkeste side... Så 2% av kroppsvekt i vom og så halvparten av anbefalt mengde tørrfôr daglig da? 
        2% av 2,7 kg er 54g. Det blir ca 3 slike kjøttboller da. Og så rundt 50g tørrfôr. Høres det riktig ut?
    • Nå er det lenge siden jeg leste noe særlig om dem, men de kom ut på topp ifht hva jeg ønsket dengang da i en allergivennlig hund med litt størrelse. Jeg har bare møtt 1, en hannhund tror jeg det var, den var ganske ung enda så kan hende den var i spøkelsesalderen, men den var rimelig nervøs ovenfor meg, og ifølge eier generelt i nye situasjoner om dagen. Dette var dog bare 1 hund, og jeg aner ikke om den var fra bra linjer eller ei. Så ville ikke dømt rasen på bakgrunn av dette. Mener å huske portugiseren kom ut som en sterk nr 2. 
      Heldigvis er allergien min stabil og jeg har ikke måtte kun vurdere de allergivennlige rasene mer enn det jeg gjorde da, så jeg har ikke noe mer input dessverre  
  • Nylig opprettede emner