Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Sitt ofte og ser på supervetrinærene på tv, og en av dei operasjonene han gjer mykje av er patella luksasjon, og gjerne på små hunder.

Kva er det som gjer dette til et så omfattende problem på små hunder? Veit større hunder også får det til tider, men mest små. 

Eg kunne lest meg opp på nettet, men synes det ogaå er fint å høre fra folk som har erfaring med dette på egne/andres hunder :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo en feilkonstruksjon/utviklingssykdom (som HD, om man skal sammenligne det med noe),  med ukjent arvegang. Likevel ser man mye mer av det i raser der de avler på lave grader. Jeg personlig synes det er en uting å avle på sånt, men det sies jo at småhunder ikke skal plages noe med å ha slarkete knær (pisspreik, da dette er individuelt), så da kjøres det jo på i enkelte raser. 
Det er forferdelig leit at det i noen raser er så stor andel med lav grad PL at man er nødt til å bruke disse i avl. 
Det er jo på sett og vis sånn med HD-rasene også... noen av dem.
Det jeg tenker gjør PL til et omfattende problem på små hunder er holdninger til hva som er ok å bruke (og vips har man avlet seg inn i noe som er vanskelig å komme ut av). Det er en del som tror at "KAN brukes mot fri" betyr at her er det bare å peise på i ei helsikes fart, helst før hunden får problemer med diagnosen sin. 

Min hund brukte faktisk litt tid på å utvikle PL.
Hun ble sjekket fri året før hun lukserte for første gang. Jeg vet ikke om det har betydning at hun var godt musklet, at dette hjalp å holde ting på plass, men jeg antar det. Hun hadde en skremmende rask forverring i symptomer da hun først begynte å vise dem.
Begge knær ble operert (hver for seg), og i etterkant fungerte de helt utmerket. 
Dessverre feilet det henne mye annet i tillegg, og hun ble ikke mer enn nesten 4 år gammel.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• OT, men åh! Så mye finere de er med bare litt mer snute og en anelse mer atletisk kropp 😍. Tenk om alle oppdrettere, i alle grupper, arbeidet som de der da?  (Har dessverre ingen gode forslag, så sniker meg stille ut igjen av tråden!) 
    •  

Jaaaa, både åg? Jeg synes fremdeles alle rasene er pene hunder, men om de er på toppen av favoritter? njæ, kanskje ikke? 

APBT og Amstaff er fremdeles på lista, jeg er veldig svak for atletiske bullehunder. <3 
      En pen doberman er fremdeles to die for. 
      Collie, både lang og korthår har krøpet opp på lista.  
      Jeg er generelt svak for hunder med hoder som dalmisen og beaglen. Har nok mye med Rocky å gjøre.  

Jeg har også sansen for de fleste mynder, f.eks saluki synes jeg kan være meget pene! 

• Kan anbefale Merete Stokkenes, starter nytt kurs 21.August.  Tidligere hundefører i politiet bl.a. Flink og oppegående dame! Trener positivt.  
      Du kan finne henne via Kursagenten eller Facebook. Tror kursene fylles opp rimelig kjapt, så lurt å ta kontakt snart.  

Mye fokus på at valpene får hilse på hverandre og sosialiseres slik, og også at de får nok av pauser. Enkle kommandoer som Sitt, dekk, gå pent i bånd etc. 

EDIT: Kan også anbefale Siddis, gikk der med min forrige hund for 10år siden. Veldig, veldig fin opplevelse!
    • Fransk bulldog? Kan i så fall anbefale å ta en kikk på hawbucks i Nederland. Jeg holder et øye med dem for min egen del for fremtiden.  

• Det blir mer og mer aktuelt! Har vel anslått at jeg forhåpentligvis har fått solgt leiligheten i Volda og kjøpt meg noe her i Rogaland innen de neste 6 - 12 månedene!!! 
      Spørs på hvor kjapp papirmølla er så jeg kan få klarsignal fra bank til å kunne få lån, og deretter markedet, håper salget der oppe går fort! Krysser alt jeg har for at vedkommende jeg venter på nå er tilbake i midten av august og at det ikke drar ut lenger. 

Rasen er fremdeles den samme.  
      Kjønn: Tispe. 
      Navn: Har et på lager som jeg er rimelig sikker på at jeg vil bruke, men må nesten se når valpen er i hus om det passer den. 
      Farge: Fremdeles veldig lyst på BM, men tiden får vise hva jeg ender opp med.  

Rocky er jo dessverre ikke her lenger, og savnet etter hund er stort. Ei venninne skal antageligvis snart skaffe seg en staffe, og jeg tror jeg nesten gleder meg mer enn henne.  
  • Nylig opprettede emner