Gå til innhold
Hundesonen.no

Separasjonsangst - eller ikke?


eskimona
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er helt ny her på forumet og nå ønsker jeg gjerne noen tips.

For ca 3 uker siden fikk jeg og min samboer en pinscher på 6 mnd i hus. Hunden hadde vært hos oppdretter fram til da, sammen med to kullsøsken, mor og to andre, voksne pinschere. 

De par første ukene prøvde vi å være veldig rolige rundt han, for at han skulle skjønne at inne er vi rolige, og at her er det behagelig å være. Han var stresset til å begynne med, men vi merket bedring hver dag, og etter knappe to uker synes vi vi kunne si at han hadde "funnet seg til rette", sånn nogenlunde.vi startet med å sove sammen med ham på stua (han sov i senga si), etterhvert flyttet vi inn på soverommet med døra åpen og nå sover vi på soverommet med døra lukket. Det har gått fint så langt. 

Men - han er veldig avhengig av oss. Ofte følger han etter oss når vi går rundt i leiligheten, men vi har øvd litt på å reise oss, sette oss med en gang og så etterhvert gå litt rundt. Så han kan ligge i ro også, men det er ikke alltid. 

Vi har så vidt begynt å trene på hjemme alene trening. Startet med å gå inn og ut av døra, et par sekunder en gang,litt lengre neste, osv. Det meste han har vært alene er ca 1,5 min før han begynner å syte. Han syter også dersom en av oss går ut og den andre er inne. En dag jeg gikk på jobb og samboeren min ikke hadde stått opp enda, begynte hunden første syte,og etterhvert å ule. Selv om han visste at samboer var på soverommet. Så,spørsmålet er; høres dette ut som en hund med separasjonsangst? Har lest en del om det, og er veldig usikker på om vi skal behandle han som en hund med separasjonsangst allerede nå,eller om vi skal prøve å ha han alene litt lengre, og sette opp kamera for å se hvordan det går. Er livredd for å gjøre vondt verre, så derfor har vi ikke turt å ha han alene på ordentlig enda. Han har jo aldri vært helt alene, hadde alltid andre hunder rundt seg der han var.

Hva mener dere? Behandle som separasjonsangst, eller prøve alene hjemme i en litt lengre periode først?

 

Hilsen Mona og hunden Charli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dilter også etter meg her hjemme. Kan ikke gå på do alene en gang. Hvis jeg går ut og samboer er hjemme så uler hun etter meg. Men hun har ikke separasjonsangst. Er fint alene hjemme så lenge hun får en frosset kong før vi går :) det er nok litt uvant for han å være helt alene når han er vandt med andre hunder rundt seg. kamera kan jo være lurt, eventuelt sette på lydopptak på mobil/nettbrett. Jeg har aldri brukt det selv men satt en time utenfor en gang for å høre hvordan hun reagerte når hun var ferdig med kongen. Ikke en lyd nå, men var litt syting i begynnelsen. Og det er nok normalt når de ikke er vandt til å være alene. Hadde bare fortsatt med trening jeg. Gå ut og inn av døra osv. Men jeg kan virkelig anbefale fryst kong med noe godis i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! 

Det var godt å høre din erfaring. Håper Charli også kan roe seg etterhvert selv om han syter først. Nå har vi begynt å øve på at jeg drar på jobb før samboer har stått opp, så må han være litt "alene". Da syter han, og så roer han seg litt, og så syter han osv osv. Samboer står kun opp når han har vært litt stille! Så får håpe det hjelper. Får prøve å ha han helt alene snart også :)

Kong hatt vi nettopp kjøpt og prøvd én gang, den falt i smak, men han ble så ivrig at rett etter at han var ferdig med den, tisset han på gulvet! :shocked::D så han får bli litt mer vant til den før vi bruker den i alenetreningen tror jeg. 

Takk igjen for svar - håper dette går seg til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...