Gå til innhold
Hundesonen.no

Turlengde på valp 7 mnd


BOP
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har fra tidligere fått stor hjelp av å henvende meg til forumet. Labradorvalpen er blitt 7 mnd og fungerer over all forventning. De utfordringene vi har kan relateres til "rasebeskrivelsen" og er vel så og si forventet, som feks passering av andre hunder, mye energi på tur (rolig inne, heldigvis:)) og at han kobler ut ved forstyrrelser som fugler, vannpytter/vann og andre hunder.

Det jeg lurer på er hvor mye tur som er anbefalt for en valp i hans alder? Og om man skal skjerme dem fra bratte bakker og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min valp på 7 mnd er med på turer på mellom 6 og 10 km uten problem. Selvsagt går vi ikke så langt hver dag, men jeg tar egentlig ikke hensyn til hans alder når jeg legger opp turen. Han er for det meste løs og bestemmer dermed tempoet selv. Jeg syns det er viktig å la de utfolde seg for å opparbeide muskulatur og koordinasjon i terrenget og ville ikke skjermet han fra bakker etc med mindre han er fryktelig uforsiktig med kroppen sin og ikke tenker seg om før han hopper ned skrenter og lignende. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kommer det ann på hva hunden er vandt til. Altså får den lite mosjon og en tar en krevende langtur så er det ikke godt for noen. Men også vekt og kondisjon og hva den er vant til. Det er ting som er bra å tenke på hele tiden. ALtså er den vant til å gå en time bandtur i gata så tar en ikke med hunden på løssnøkjøring med ski. DA trenger den bedre kondis en det en time i gata gir. Jeg har 6 timers turer fra dem er rundt 4 måneder men da er dem vant til å gå i det terrenget jeg er på lengre turer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du skjermet barn og ungdom fra å gå i bratte bakker? 

Med mindre du er maratonløper så ville ikke jeg tenkt noe særlig på å begrense turmengde eller bratte bakker på en labradorvalp på syv mnd. Bruk sunn fornuft og kos deg med valpen, er mitt råd. :) 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...