Gå til innhold
Hundesonen.no

Enkel/fellesdekk, hund som bjeffer og reiser seg


D&D
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 13 mnd gammel labrador (hann) som inntil han var ca 8 mnd lå veldig fint i både enkel og fellesdekk og kunne ligge stille i lang tid uten en lyd. Men så for noen mnd siden skulle vi trene til bronsemerket og 2 uker før prøven ble han helt umulig. Han bjeffer, logrer og reiser seg plutselig og løper rundt. Han kan ligge stille maks 10 sek før han begynner å bjeffe. Vi prøvde oss på bronsemerket og fikk 8-10 poeng på alle øvelsene utenom at vi såklart strøk på dekk og bli. Har gitt han en pause fra det i noen mnd nå og heller fokusert på andre ting, men skulle prøve igjen så smått i går. Tenkte egentlig å begynne på nytt å trene øvelsen inn helt fra starten igjen (type dekk-bli og så gå fra noen sek og tilbake å belønne osv), men han klarer ikke ligge 10 sek engang før han begynner å bjeffe. 

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Er litt kjedelig i og med at alle lp klassene og bronsemerket inneholder denne øvelsen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han hatt negative opplevelsar med øvelsen, eller er han kanskje inne i ein litt dum, hormonell periode?

Skal du starte innlæringa på nytt, og han reiser seg igjen når du har gått i frå/gått meir enn 10 sekund, tenker eg du har dratt stikken for langt. 
Om han blir liggande i 10 sekund, så ville eg holdt meg innafor den grensa ei lita stund, før du sakte men sikkert øker tida igjen. Og så trenger du heller ikkje gå meir enn kanskje 2 skritt i frå i begynnelsen heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du flink med å belønne han skikkelig etter en fellesdekk/enkeldekk? Mange belønner for dårlig, og da ender du ofte opp med en hund som ikke ligger stabilt og som ikke gidder mer, evt blir frustrert. Jeg gir alltid skikkelig jackpot etter dekk, ligger hunden min i ett minutt, så belønner jeg faktisk i ett minutt, gjerne med lek. Det skal lønne seg for hunden å ligge stille så lenge.

Men når skaden allerede er skjedd, så ville jeg gått tilbake og begynt på scratch. Pass på at du ikke bare øker tiden, slik at det ikke bare blir vanskeligere. Strekker du strikken, altså lar han ligge en stund, så kjører du noen enklere repetisjoner etterpå. Jeg ville også vært nøye på å ikke trene så mange repetisjoner av gangen, det kan fort bli litt kjedelig for hunden. Vær obs på vær og vind. På vinteren er det gjerne kaldt i bakken, noe som også gjør at mange hunder synes det er ubehagelig å ligge stille lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjeder seg nok. Prøver å ikke gå langt fra og la han ligge i kort tid, men han er helt umulig. Når han reiser seg så raser han rundt og skal ikke fanges. Bare tuller seg.. prøvd me langline og, men han er smart nok til å skjønne når han har bånd på. Då ligger han fint. Forbanna frustrerende når det meste andre sitter ifht å prøve oss på lp klasse 1 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, D&D skrev:

Han kjeder seg nok. Prøver å ikke gå langt fra og la han ligge i kort tid, men han er helt umulig. Når han reiser seg så raser han rundt og skal ikke fanges. Bare tuller seg.. prøvd me langline og, men han er smart nok til å skjønne når han har bånd på. Då ligger han fint. Forbanna frustrerende når det meste andre sitter ifht å prøve oss på lp klasse 1 :(

Kan du prøve å binde langlinen sånn at han ikke "skjønner" at han er i bånd? Altså at du har bånd på, men når du egentlig skal koble av, så kobler du også på en langline, slik at han tror han er løs? 

Ellers høres det ut som du må senke kriteriene og høyne belønningskvaliteten. Det er tydelig at han synes forstyrrelsene er for vanskelige for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...