Gå til innhold
Hundesonen.no

Vegetarisk grillmat


ikiz
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, enna skrev:

De kjøttetere som har mangel på B12, har mangel av andre årsaker enn kosthold.

Det kan veganere/vegetarianere ha også. B12 er heldigvis ikke animalsk, så det er enkelt å erstatte. :)

Er også en del som opplever at B12 opptaket er dårligere når man spiser kjøtt. Så en dokumentar som nevnte at kjøtt inneholdt stoffer som hos mange mennesker reduserte opptaket av B12, og at det var en av grunnene til at B12 mangel var så vanlig hos kjøttspisere. Har ikke giddet å undersøke det noe videre, men interessant uansett. Det er rart at denne mangelen skal være så utbredt i Norge, der folk gjerne spiser kjøtt flere ganger om dagen.

Jeg har forøvrig alltid hatt B12 mangel, men det gikk over da jeg ble veggis. Aldri hatt så høye verdier som jeg har nå sånn helt av meg selv uten tilskudd. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Det kan veganere/vegetarianere ha også. B12 er heldigvis ikke animalsk, så det er enkelt å erstatte. :)

Er også en del som opplever at B12 opptaket er dårligere når man spiser kjøtt. Så en dokumentar som nevnte at kjøtt inneholdt stoffer som hos mange mennesker reduserte opptaket av B12, og at det var en av grunnene til at B12 mangel var så vanlig hos kjøttspisere. Har ikke giddet å undersøke det noe videre, men interessant uansett. Det er rart at denne mangelen skal være så utbredt i Norge, der folk gjerne spiser kjøtt flere ganger om dagen.

Jeg har forøvrig alltid hatt B12 mangel, men det gikk over da jeg ble veggis. Aldri hatt så høye verdier som jeg har nå sånn helt av meg selv uten tilskudd. :D

B12-vitamin finnes kun i animalske matvarer, altså: Meieriprodukter (ost, melk, yoghurt), kjøtt og fisk.

Veganere må derfor ta kosttilskudd da de har et plantebasert kosthold og unngår all mat av animalsk opprinnelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Elisabeth00 said:

Det kan veganere/vegetarianere ha også. B12 er heldigvis ikke animalsk, så det er enkelt å erstatte. :)

Er også en del som opplever at B12 opptaket er dårligere når man spiser kjøtt. Så en dokumentar som nevnte at kjøtt inneholdt stoffer som hos mange mennesker reduserte opptaket av B12, og at det var en av grunnene til at B12 mangel var så vanlig hos kjøttspisere. Har ikke giddet å undersøke det noe videre, men interessant uansett. Det er rart at denne mangelen skal være så utbredt i Norge, der folk gjerne spiser kjøtt flere ganger om dagen.

Jeg har forøvrig alltid hatt B12 mangel, men det gikk over da jeg ble veggis. Aldri hatt så høye verdier som jeg har nå sånn helt av meg selv uten tilskudd. :D

Lagrer av B12 tar år å bruke opp, for vi lagrer ganske mye av B12. Det er stort sett i animalske produkter der er nok mengder av B12. For øvrig syns jeg det er betenkelig at folk går ut og gir råd på tvers av hva som er kjent fra forskning og etablert medisinsk kunnskap.

Der finnes en autoimmun sykdom -ganske vanlig i Norge, som gjør at opptaket i tarmen hemmes. DET er den vanligste årsaken til B12-mangel ho kjøtt/egg-/melkeprodukt-spisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ikiz skrev:

B12-vitamin finnes kun i animalske matvarer, altså: Meieriprodukter (ost, melk, yoghurt), kjøtt og fisk.

Veganere må derfor ta kosttilskudd da de har et plantebasert kosthold og unngår all mat av animalsk opprinnelse. :)

B12 i seg selv er ikke animalsk, som var poenget med posten min, jeg skrev ikke noe om hvordan en skulle få i seg B12 ;) 

Dessuten stemmer det ikke at B12 kun finnes i animalske matvarer. B12 dannes av mikroorganismer i jorden, og finnes naturlig på frukt og grønt. I Norge vaskes/sprøytes alt av frukt og grønt, så da forsvinner dessverre også B12. Men i teorien er det altså fult mulig å få i seg B12 som veganer også uten tilskudd, flere av dem som hjemmedyrker det meste av maten sin klarer seg helt uten tilskudd.

Nå tilsettes det også B12 i mange vegetariske/veganske produkter, så det er stort sett ikke noe problem å få i seg nok B12 gjennom mat heller. Men det enkleste er selvsagt å bare ta et kosttilskudd for å være på den sikre siden. Mangel hos vegetarianere/veganere er stort sett ikke noe særlig større problem enn hos befolkningen generelt. :) 

 

EDIT: Må legge til at jeg ikke mener å undergrave B12 problematikken i forhold til veganere altså, det er selvsagt veldig viktig å være bevisst på å få i seg nok. Ved overgang til nytt kosthold er det lurt å ta blodprøver ved oppstart og etter et halvt års tid for å sjekke at en får i seg det man trenger og ikke utvikler mangler :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Elisabeth00 said:

. Mangel hos vegetarianere/veganere er stort sett ikke noe særlig større problem enn hos befolkningen generelt. :) 

 

 

Der har jeg nok ikke samme "erfaring".....i jobbsammenheng.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

B12 i seg selv er ikke animalsk, som var poenget med posten min, jeg skrev ikke noe om hvordan en skulle få i seg B12 ;) 

Dessuten stemmer det ikke at B12 kun finnes i animalske matvarer. B12 dannes av mikroorganismer i jorden, og finnes naturlig på frukt og grønt. I Norge vaskes/sprøytes alt av frukt og grønt, så da forsvinner dessverre også B12. Men i teorien er det altså fult mulig å få i seg B12 som veganer også uten tilskudd, flere av dem som hjemmedyrker det meste av maten sin klarer seg helt uten tilskudd.

Nå tilsettes det B12 i mange vegetariske/veganske produkter, så det er stort sett ikke noe problem å få i seg nok B12 gjennom mat heller. Men det enkleste er selvsagt å bare ta et kosttilskudd for å være på den sikre siden. Mangel hos vegetarianere/veganere er stort sett ikke noe særlig større problem enn hos befolkningen generelt. :) 

Har du en kilde å vise til angående at det finnes B12 i frukt og grønnsaker? :)
Jeg har forsøkte å google det, men finner ingenting. 

Både apoteket1, lommelegen og wikipedia mener at det ikke finnes B12 i frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ikiz skrev:

Har du en kilde å vise til angående at det finnes B12 i frukt og grønnsaker? :)
Jeg har forsøkte å google det, men finner ingenting. 

Både apoteket1, lommelegen og wikipedia mener at det ikke finnes B12 i frukt og grønnsaker.

Du kan bare søke på hvordan det dannes naturlig. Du finner nok mer på engelsk :)  

Det er ikke B12 på kommersiell frukt/grønt, så det er helt riktig det du finner på sidene som gir kostholdsråd. Veganere i Norge får sin B12 fra beriket mat eller kosttilskudd. 

Det er forøvrig det samme som gjør at en del planteetere må få B12 tilskudd i fangenskap (kommersiel plantekost blir spylt/sprøytet slik at bakterier og dritt forsvinner, og da forsvinner B12 i samme slengen), mens de i naturen får i seg det de trenger uten tilskudd :)

1 time siden, enna skrev:

For øvrig syns jeg det er betenkelig at folk går ut og gir råd på tvers av hva som er kjent fra forskning og etablert medisinsk kunnskap.

? Jeg har ikke gitt noen råd i det hele tatt. Jeg har skrevet at B12 (fra kjøtt, egg og meieriprodukter) ikke er noe problem å erstatte for veganere fordi B12 ikke er animalsk. 

Eneste rådet jeg har gitt er å ta blodprøver for å være sikker på at en får i seg det man trenger. 

Kjenner jeg er utrolig glad for å ha en fastlege som er helt oppdatert på vegetarisk og vegansk kosthold. Får masse gode råd av henne. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wikipedia: "No fungi, plants, nor animals (including humans) are capable of producing vitamin B12. Only bacteriaand archaea have the enzymes needed for its synthesis."

Altså kommer ikke B12 fra dyra i seg selv, men fra bakterier de får i seg via jord og plantemat. :) 

Veganere er anbefalt å ta tilskudd av B12, men som @Elisabeth00 sier så er det mye mat som nå er beriket med det, så det er som regel ikke noe problem å få i seg nok. Norsk Vegetarforening anbefaler å drikke et par glass med plantemelk om dagen. Da skal man få i seg nok (om man velger en plantemelk med tilsatt B12)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har superfood tilskudd med bla B12 i, samt at alle drikkevarene jeg kjøper inneholder B12. Som for eks mandelmelk, rismelk, koskosnøttmelk og soyamelk. Jeg bruker kun litt soya i kaffen, og det er vel det eneste soya jeg får i meg. De andre bruker jeg til smoothie og annen matlaging. 

Liker forsåvidt tråden, for jeg har ingen god kikertburgeroppskrift selv. Den blir litt tørr og vanskelig å steke når den detter fra hverandre. Men jeg har chia seed, så skal teste det! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...