Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

"Irish"/Old Tyme Staffordshire Bull Terrier oppdrett?

Recommended Posts

Hei! Jeg kom over noen bilder av Old Tyme, også kalt Irish Staffordshire Bull Terrier. De var utrolig fine! Jeg syns de vanlige staffene er flotte hunder, men har blitt så brede og er litt for lave etter min smak? Det er såvidt jeg har skjønt stort sett det eksteriøre som skiller de to rasene...

Så er det noen som har noe informasjon om denne rasen/varianten? Og om dere vet om noen gode oppdretter (helst innenfor Europa). Har prøvd å søke på google, men er veldig vanskelig å finne noen som er aktive og lovlige. Flere som bruker det som et dekknavn for amstaff-blandinger, og det er uaktuelt for min del.

Her er diverse bilder for de som er interesserte!

http://www.gotdogson...terriers/Page9/

*jeg skal ikke ha meg staff med det første, men tenker om et par år :) Veldig greit å starte tidlig å forhøre seg, da det virker som det er lange ventelister på de (fra amerikanske forum vell og merke). Har andre valpeplaner i 2013, og det er mer enn nok i første omgang :)

Usj. Det er jo ikke en "egen rase", men staffer som er utenfor standard og ikke rasetypiske... Så mye løse fronter og dårlige vinkler... :no:

Du finner vel det du leter etter hvis du søker etter "atletiske staffer".

• Like 2

Har møtt en ''irsk staffe''. Må si den var veldig stresset, hyper og bråkete (bjeffing og skriking).. Den var vennlig og snill, men veldig ''høyt oppe''. Kan jo ha noe med eier å gjøre, men i forhold til ''vanlig'' staff, så synes jeg den virka mer stressa.

Eksteriør messing var den større, men slankere enn enn staff, vinklene kan jeg ikke uttale meg om.. Men den så ikke ut som en ren staff.

Old thyme bulldog er da vel en egen rase? Det er ihvertfall ikke det samme som irsk staff, såvidt jeg har fått med meg.

I WP-miljøet i England ble jeg fortalt at "irsk staff" er resultatet av at de krysset inn pitbull i staffen for å "bevare" pitbullen da den ble forbudt. De er høyere og smalere enn vanlig staff, og litt annen hodeform.

Guest

De "irske staffene" er vel egentlig bare et skjul å gjemme seg bak for å avle frem hunder som er mer like am.staffen og pitbullen i utseende etter at de ble forbudt. Altså er de langt utenfor rasestandarden av hva en staff skal være.

Forumet fortsetter under annonsen

"Kjært" barn har mange navn... Old tyme, Irish, working, atlethic osv...

Old thyme bulldog er da vel en egen rase? Det er ihvertfall ikke det samme som irsk staff, såvidt jeg har fått med meg.

I WP-miljøet i England ble jeg fortalt at "irsk staff" er resultatet av at de krysset inn pitbull i staffen for å "bevare" pitbullen da den ble forbudt. De er høyere og smalere enn vanlig staff, og litt annen hodeform.

Du mener vel Dorset old tyme bulldog :) Det er en egen rase ja, men noe helt annet enn det TS sikter til, regner jeg med.

olde-tyme-bulldog-8.jpg

"Kjært" barn har mange navn... Old tyme, Irish, working, atlethic osv...

Du mener vel Dorset old tyme bulldog :) Det er en egen rase ja, men noe helt annet enn det TS sikter til, regner jeg med.

olde-tyme-bulldog-8.jpg

Om den er fra Dorset eller ikke er vel ikke så nøye? ;):P Men ihvertfall ikke det samme som irsk staff.

De "irske staffene" er vel egentlig bare et skjul å gjemme seg bak for å avle frem hunder som er mer like am.staffen og pitbullen i utseende etter at de ble forbudt. Altså er de langt utenfor rasestandarden av hva en staff skal være.

Folk avler "irske" staffer i land hvor både pit bull og amstaff er fullt lovlig, så dette er ikke helt sant.

Det er med staffen slik som med mange andre raser, uenighet blandt entusiastene om hvordan og hva rasen skal være. I prinsippet ikke noe galt med det.

For øvrig, dette er en irsk staff. De er ikke alle lette som en parson.

2483646364_c7ff4bbf1f.jpg

2483648726_24801872c2.jpg

2482833209_b1bcbb56f3.jpg

Ellers må jeg si som Yatzy at jeg ser mye stress og dårlig konsentrasjon på de atletiske staffene. Showstaffene også for den saks skyld, men mer på den andre typen. Ville plukket oppdretter veldig nøye, reist og møtt mange hunder, og brukt veldig lang tid på å finne valp.

• Like 1

Sånn hund vil jeg ha! *peke opp*

Hun fikk opprykk til LP 3 den dagen. :) Men nei, du vil ikke det altså. Hun måtte pensjoneres pga av patella luksasjon eller var det leddbånd, jeg husker ikke helt. Operert flere ganger iallfall. :hmm:

Tusen takk for gode svar! :)

Viss dere har hørt om noen, gjerne send meg PM. Det hadde vert veldig greit å ha flere oppdrettere å velge mellom (spesiellt viss rasen har tendenser til å være stressa osv), men jeg har ikke funnet en eneste en :/ har funnet flere med veldig lette/atletiske staffer, men ikke som er høyere og større.

Irske Staffer er vanskelig å få tak i, da det ikke finnes mange av dem. Dessuten kan dem ikke registreres i The Kennel Club og ergo heller ikke i NKK.

Men nå er det jo mange som kaller sine Atletiske Staffer for Irske, av en eller annen grunn.

Forumet fortsetter under annonsen