Gå til innhold
Hundesonen.no

GPS til bruk i spor


Nirm

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg GPS til å bruke til sportrening. Men jeg aner ikke noe om hva som er på markedet, hva som er bra eller noe. Så tips ønskes.

Et pluss om det er mulig å laste inn bildene av sporene på dataen på noen måte, eller kanskje ingen har slike funksjoner?

Og så bør den ikke koste en halv bil heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lagre sporet mens du legger det i tillegg til når du går det, eller kun en av delene? Foreløpig bruker vi typens iPhone til å lagre spor på (mens hunden går), og det funker fett. Kan lastes opp på diverse sider, bla FB eller egen treningsside. Nå håper jeg å få en egen slik funksjon på min mobil, noe som ikke burde være umulig i det hele tatt. Trenger du mer avanserte ting, kan jeg tipse deg om noen å kontakte, send meg i tilfelle en PM. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett de fleste Håndholdte GPS'er fungerer til dette...

iPhone og Android mobiltelefoner er supre til formålet, over 100 programmer / Apps som lagre spor i kart...

Ellers så har jo Garmin mange håndholdte modeller på markedet, å jeg tror alle kan lagre spor...

(Da det tross alt er 90% av poenget med GPS)

Vi har Garmin Oregon 300 : vanntett/regntett, 16timer batteri, bruker vanlige AA-batterier, stor fargeskjerm, og Statens Topografikart så man ser hvordan terrenget er så man ikke går ut sporet rett utfor et stup...

Men skal man bruke 2-4000kr på en håndholdt GPS så man man også vurdere om man ikke skal putte pengene inn i en smarttelefon...

Min 3800kr mobiltelefon gjør akkurat det samme som den håndholdte GPS'n som kostet rundt 3300kr, bortsett fra at den håndholdte varer i 16timer og har vanlige AA-batterier man bare bytter... Mobilbatteriet varer bare i 3-4timer med aktiv GPSbruk...

http://www.force4.co.uk/ProductImages/fullsize/oregon_300_multi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Garmin CSx 60 (eller hva den nå het) - og den fungerte helt utmerket - også i tett skog (som kan være et problem med mindre sterke GPS'er). Den kunne jeg overføre sporene til PC på, og det fungerte utmerket. Jeg er vel litt mer usikker på hvor gode GPS-funksjonen på mobiltelefonene er ? Hvor nøyaktige er de ute i skogsterreng ? Jeg vet ikke jeg altså...

Husk bare at du ikke kan bruke GPS på konkurranse :frantics:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at du ikke kan bruke GPS på konkurranse :frantics:.

Kan man bruke den til å legge ut sporet til konkuranser.?

Mange har jo en egen oppfatning av hva 600meter er, fra 300 til 1,5km liksom...

Jeg driver jo selvfølgelig med Geocaching, nerd som jeg er, vertfall, MObiltelefonene er minst like nøyaktige som min håndholdte..

Skal jeg finne et punkt så kan oregon være 10meter off 0-pungt mens HTC Desire (mobiltelefon) gjerne er spot on, mobil GPS'er er blitt meget gode...

iPhone 3G bommet noe like mye som oregon, men desire er utrolig nøyaktig... :ahappy:

Denne er så billig som man kommer... : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :frantics:

Mobiltelefon blir litt uaktuelt å legge så mye penger i, siden jeg av en eller annen grunn ikke klarer å ta vare på de skikkelig. Så en vanlig GPS har nok lengre levetid hos meg enn en telefon.

Veit at jeg ikke kan ha den i konkurranser, så det er til treninger. Vil gjerne ha litt bedre kontroll på lengde enn antall "mikkelskritt", kunne gå spor i ukjent terreng uten å gå meg bort og kunne ha litt mer kontroll på sporene generelt. Vil tru at det går an å merke hvor man legger gjenstander også eksempel på slike GPSer?

Vil dette være en god GPS trur dere? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=580956

Og denne så litt fancy ut da: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=493427 :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke den til å legge ut sporet til konkuranser.?

Mange har jo en egen oppfatning av hva 600meter er, fra 300 til 1,5km liksom...

Ja, sporene kan legges med GPS, men dette medfører gjerne at sporene blir "for lange" i forhold til slik man har beregnet sporlengde og tid tidligere (som er utgangspunktet for tidsbegrensningen man har på et spor i NBF f eks). Det er ofte jeg har hørt fra sporekvipasjene at de sukker lettet over at jeg ikke har lagt sporene jeg har gått med GPS *ler*. Det de ikke vet er jo at jeg får VELDIG LANGE bein når jeg legger spor *flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette være en god GPS trur dere? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=580956

Og denne så litt fancy ut da: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=493427 :ahappy:

I dag ville jeg kjøpt Oregon 550 (den nyeste modellen av Oregon 300 som jeg har)

Den er bygget som en murstein, er vanntett tåler altså å falle ned i en dam eller 10 (jeg har prøvd det også), å tåler da fint at det regner på den også, bare å tørke vekk vannet på skjermen med fingeren å se hvor man er... :frantics:

AA-batterier, så skulle du gå ut et 16timers langt spor bytter du bare batteri når det er tomt...

Den har også mange andre funksjoner, som stoppeklokke, treningsprogram (logger joggeturen i kartet og beregner lengde, hastighet,kalorier å slikt. Kalender, kompass, flo-fjære, sol opp-ned, fiske-tider, geocaching, osv osv osv...

Ja du kan lagre punkter langs et spor, så som sårleie, du kan til å med ta et bilde av det som blir geotagget til det stedet langs sporet (med Oregon 550 som har kamera)

En annen fancy funksjon er jo 3D-kart... :ahappy:

(men såklart helt ubrukelig)

12718-garminoregon550timg1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ihvertall at med "jakt-GPS" så kan man lagre hvor man har sett fugl, ca. str. på flokken. Tror også at standene blir lagret, i tillegg blir jo hele ruten som hunden har tatt lagret og kan lastes opp i eget program på PC'en. Du kan da også se hvor langt hunden har løpt.

Konklusjonen min er ihvertfall at en vanlig GPS burde kunne ganske mye :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...