Gå til innhold
Hundesonen.no

UHP, Ferdselsprøve


JailyTina

Recommended Posts

Har sitti og lest gjennom forskjellige prøvereglement og sånt i det siste og sitter igjen med noen ting jeg lurer litt på. Leste f.eks. om UHP'n for litt siden. Den lurer jeg på å prøve meg på med Jaily en eller annen gang (ikke før utpå neste høst eller noe sånt ettersom vi må trene litt før den blir aktuell), men så lurer jeg litt da... Jeg kan nemlig ikke sykle (eller jeg kan, men knærne mine tåler det ikke) og lurer derfor på om jeg heller kan jogge? Er det lov? Krever det noe spesielt?

Også leste jeg om en bekjent som hadde syklet UHP med sin hund. Dagen etter var bikkja så sårbeint at den ikke klarte å gå selv. Er det vanlig? For da får jeg litt tviler'n igjen... :P

I tillegg har vi store planer om å prøve oss på Ferdselsprøva iløpet av 2010 og i den forbindelse lurte jeg på del B. Så vidt jeg skjønner er det ikke meninga at hunden skal kommanderes "fot" e.l. når en går på gangveien og syklister osv skal passere. Men må bikkja da "automatisk" gå pent i bånd? For når vi er på tur er det fritime for snuppa og hun går IKKE pent uten at jeg ber henne om det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har jogget utholdenhetsprøven, men ville ha hørt på forhånd. Er visst noen hunder som blir såre ja, men det er gjerne disse som ikke består. En veldig viktig del av utholdenhetsprøven er nemlig at hundene ikke skal bli veldig såre i potene av det, begynne å halte etc etc.

Angående del B på ferdselsprøven, så kan du nok si "fot", men hunden skal ikke gå under lydighet. Dere skal tusle tur som vanlig, altså skal ikke hunden gå lydighets-fot. Hendte at jeg utvekslet noen ord med hunden min underveis, for jeg gikk i en liten stund og hun ville ut og tisse i gresset og slikt, så da bare ba jeg henne følge med meg.

Man skal jo se reaksjonene til hunden i dagligdagse situasjoner. Er hunden tydelig under kommando kan man jo miste disse reaksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har jogget utholdenhetsprøven, men ville ha hørt på forhånd.

Da er det tydeligvis ikke noen umulighet hvertfall! Det er bra. Da kan det hende vi kommer oss gjennom den etter litt trening også! :)

Er visst noen hunder som blir såre ja, men det er gjerne disse som ikke består. En veldig viktig del av utholdenhetsprøven er nemlig at hundene ikke skal bli veldig såre i potene av det, begynne å halte etc etc.

Det var det jeg trodde jeg hadde lest... Denne hunden besto og jeg syntes kanskje det var litt rart med tanke på hvor sår den var dagen etter. Ville trodd den da var ganske sår rett etter prøven også, men vet ikke hvor sår de må være for å ikke bestå...?

Angående del B på ferdselsprøven, så kan du nok si "fot", men hunden skal ikke gå under lydighet. Dere skal tusle tur som vanlig, altså skal ikke hunden gå lydighets-fot. Hendte at jeg utvekslet noen ord med hunden min underveis, for jeg gikk i en liten stund og hun ville ut og tisse i gresset og slikt, så da bare ba jeg henne følge med meg.

Man skal jo se reaksjonene til hunden i dagligdagse situasjoner. Er hunden tydelig under kommando kan man jo miste disse reaksjonene.

Ja, det er klart. En hund under kommando reagere vel ofte ikke likt som en hund "på tur". Jaily gjør hvertfall ikke det... Men det er lov å prate til hunden underveis altså..? Det er betryggende. Da blir hvertfall jeg litt mindre anspent. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tydeligvis ikke noen umulighet hvertfall! Det er bra. Da kan det hende vi kommer oss gjennom den etter litt trening også! :)

Det var det jeg trodde jeg hadde lest... Denne hunden besto og jeg syntes kanskje det var litt rart med tanke på hvor sår den var dagen etter. Ville trodd den da var ganske sår rett etter prøven også, men vet ikke hvor sår de må være for å ikke bestå...?

Ja, det er klart. En hund under kommando reagere vel ofte ikke likt som en hund "på tur". Jaily gjør hvertfall ikke det... Men det er lov å prate til hunden underveis altså..? Det er betryggende. Da blir hvertfall jeg litt mindre anspent. :P

Aner ikke hvor mye "slitt" potene kan være før de får ikke-bestått. Noen er nok strengere enn andre, for jeg kjenner en dommer som har strøket flere hunder på det.

Angående ferdelsprøven, så er det mye som ikke er "lov", eller det står andre regler i reglementet, men det er ofte ikke så anspent som det høres ut som. Når jeg gikk var dommeren flere meter bak og gikk og pratet og bare holdt et halvt øye til hunden liksom. Jeg pratet ikke noe særlig til hunden liksom, bare tusler avgårde og trakk henne til meg og sa "kom hit" (uten å gjøre noe særlig ut av det) når hun ville ut i grøften og tisse.

Skal ganske mye til å stryke på det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor mye "slitt" potene kan være før de får ikke-bestått. Noen er nok strengere enn andre, for jeg kjenner en dommer som har strøket flere hunder på det.

Angående ferdelsprøven, så er det mye som ikke er "lov", eller det står andre regler i reglementet, men det er ofte ikke så anspent som det høres ut som. Når jeg gikk var dommeren flere meter bak og gikk og pratet og bare holdt et halvt øye til hunden liksom. Jeg pratet ikke noe særlig til hunden liksom, bare tusler avgårde og trakk henne til meg og sa "kom hit" (uten å gjøre noe særlig ut av det) når hun ville ut i grøften og tisse.

Skal ganske mye til å stryke på det tror jeg.

Ja, det er vel litt forskjell på dommerne der som i alle andre sporter vil jeg tro. Jeg aner ikke hvor de tok UHP'n eller hvem som var dommer. Fikk bare med meg labberapporten på hjemmesiden dems i ettertid.

Hehe... Det høres ut som en ganske "uptight" prøveform i reglementet, ja! Og det er har ikke noe å si om jeg ikke kan ha lange "samtaler" med snuppa under prøva, det er vi jo vant til fra andre ting, men bare det å vite at vi ikke blir slakta om jeg skulle finne på å ytre noen ord gir litt mer ro i sjela! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Må du få litt mer trua på deg selv og bisken din da. UHP klarer enhver frisk brukshund og FP kunne dere tatt når som helst.

Hehe.. Jaily hadde nok klart UHP uten trøbbel, det er nok verre med meg! :) Men jeg tror kanskje vi kommer til å prøve oss neste år likevel.

På en FP vet jeg vi hadde klart lydighetsbiten. Del B er nok ikke noe stort problem, hadde hun bare gått litt penere i bånd på tur... Jeg har vært litt for lat på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hehe.. Jaily hadde nok klart UHP uten trøbbel, det er nok verre med meg! :) Men jeg tror kanskje vi kommer til å prøve oss neste år likevel.

På en FP vet jeg vi hadde klart lydighetsbiten. Del B er nok ikke noe stort problem, hadde hun bare gått litt penere i bånd på tur... Jeg har vært litt for lat på akkurat det.

Ja da er vel FP i boks da. Ingen krav om å gå pent i bånd så lenge hu oppfører seg. Terminlista kommer vel snart ;) UHP finner du uta.. Vi sykler aldri mindre enn en mil uansett form på slasken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sykler ikke vi, da. Jeg kan ikke pga knærne, men vi jogger endel også går vi mye lange turer. Det er nok likevel forlite kondisjonstrening (jeg blir fort lei) så dermed er ikke utholdenheten min på topp. ;) Jeg tror dette skal være et av nyttårsforsettene å endre på.

Hehe.. Det høres bra ut! Da håper vi FP er i boks i løpet av neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...