Gå til innhold
Hundesonen.no

Fox terrier

Recommended Posts

kan ikke så mye om rasen. Er herlige hunder, men det er jo en TERRIER... (hihi)

Treneren min driver oppdrett av fox og manchester terrier.

http://www.salvebo.com/

Han har mangen flotte hunder som gjør det bra på utstilling, jeg hadde absolutt prata men han skulle jeg hatt en fox:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har to foxterriere, og er veldig fornøyd med dem!

Opprinnelseslandet til disse terrierne er England, og de var tidligere mest brukt som rottehund og jakthund på rev og grevling. Noen bruker foxterrieren til jakt i dag også, men den er nok mest brukt som familiehund.

Den finnes i to utgaver, den glatthårete og den ruhårete. vekt er 7-8 kg, skulderhøyden bør ikke overskride 39 for hanner, hunner litt mindre.

Dette er en inteligent og oppvakt hund, som lærer fort, men kan selvsagt (det er jo en terrier!) også være noe sta!

Konsekvent oppdragelse må til, men det gjelder jo alle hunder vil jeg tro. Foxteriere har veldig godt humør! Maken til lykkelige og tilfredse hunder har jeg aldri vært borti! De er glade i barn, mine er svært glad i å leke med naboens unger. Jeg har også katter, ender, gjess og høns, og når hundene blir vant til disse fra de er små, så er det ingen problemer med å ha dem sammen. Andre hunder vi møter på turer osv. er de veldig begeistret for, vil gjerne hilse og leke. Det sies at de kan være dominerende overfor hunder av sin egen rase, det har jeg ikke opplevd selv, men så er det jo ikke så mange av den rasen vi har møtt på heller. De er relativt fåtallig her i allefall.

Foxterrieren er en modig hund, har ennå ikke opplevd at de har vært redd for noe, synes de virker veldig nervesterke.

Mosjon bør de nok ha en del av, de er jo svært aktive. Jeg går lange turer med dem, og de springer løse på jordene her vi bor.

Jeg er med andre ord meget begeistret for disse hundene, og har nok funnet min rase, uten tvil!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det at det er noen forskjell på den glatthårete og den ruhårete? Som f.eks gemytt. I så fall på hvilken måte? Jeg mener jeg hørte det for en stund siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Stemmer det at det er noen forskjell på den glatthårete og den ruhårete? Som f.eks gemytt. I så fall på hvilken måte? Jeg mener jeg hørte det for en stund siden.

Ja, jeg har også hørt at det er forskjell på gemyttet på de to typene. Har selv ingen erfaring med ruhår, men etter det jeg har forstått så regnes ruhår for å være mere stri, og at de har et hissigere temperament enn den glatthårete. Kortere lunte på en måte!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ei fox terrier tispe, og i mine øyne er dette en flott rase.

Det er en hund som tilpasser seg veldig fort, og som er modig og bestemt. Hun jeg har er veldig lettlært, og synes det er supergøy å lære nye ting, spesielt når belønning er lek med ball eller dralek.

Dette er en sunn og frisk rase, som ikke har noen sykdommer som er vanlig for rasen. De er aktive hunder, og krever endel selv om de er små. Dina er veldig morsom og gjør mye rart. Hun har mye lyder, og mye fantasi :lol:

Hun elsker barn, men det vet jeg ikke om er spesielt for rasen, eller om det er hennes personlighet. Hun har en utrolig tålmodighet med barn. De er supre til agility og spor, og elsker å grave, søke i hi og huler under f.eks røtter. Det er mye jaktinnstinkt i rasen. Likevel vil jeg si at de kan trenes til å være snille mot katter og mindre dyr. Dina går sammen med marsvinene mine løse uten problem, til tross for at hun har mye jaktinnstinkt.

Jeg har forelsket meg helt i denne rasen, som har en liten og hendig størrelse, men som kan brukes til masse, og som krever endel av meg som eier. Det er en stor hund i liten kropp. de har stort pågangsmot. Det står i rasebeskrivelser at denne hunden ikke kan slippes pga sitt jaktinnstinkt, dette er også noe som kan trenes på, og jeg har møtt mange foxer som går løse alltid. Dina går også mye løs, og det er veldig sjeldent at hun kobler meg ut. Tvert imot er hun lydigere når hun går løs.

Noen bilder av vidunderet :wub:

2970_94242991334_666261334_2973942_7761795_n.jpg

2970_94242951334_666261334_2973936_3727400_n.jpg

2970_94243036334_666261334_2973951_180922_n.jpg

:icon_confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er Kaisa og Wilma på tur i skogen. Mystiske lyder høres inne blant buskene, og Wilma har innstilt "radarøret" sitt! :ahappy:

post-2734-1240759532_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lik den til høyre og Dina var! For det første har de jo lik farge og nesten like avtegn! I tillegg hadde hun likt halsbånd som Dina hadde før også! :ahappy: Hvor bor dere hen? Vært gøy å hatt en playdate hvis dere bor i nærheten av Oslo :wub: Hvilken kennel kommer de fra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så lik den til høyre og Dina var! For det første har de jo lik farge og nesten like avtegn! I tillegg hadde hun likt halsbånd som Dina hadde før også! :ahappy: Hvor bor dere hen? Vært gøy å hatt en playdate hvis dere bor i nærheten av Oslo :wub: Hvilken kennel kommer de fra?

Jeg sender deg en PM!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var hu vennina til CamillaSoppen inne i forumet...

Hei! Så hyggelig at det er flere Fox Terrier folk her:D

Jeg har to foxer som nevnt, Maja på 5år og Toby på 2år.

Har hatt dem i ca 5uker nå, og det er bare kos. Mer heldig med omplasserings hunder kunne jeg ikke vært:D Og Fox Terrier var det jeg ville ha, det ble 2 isteden for 1, men det er bare dobbel moro:D

Bilder kommer....

Hilsen Frida, Toby og Maja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frida! Der var du! Jeg legger ut bildene av bikkjene dine som du tok og som jeg redigerte, helt uten å spørre! Høhhøhø.

Jeg har ikke møtt de enda, da, håper å få møte de snart! :)

3032_91289270902_656225902_2802774_.jpg

3032_91289275902_656225902_2802775_.jpg

3032_91289285902_656225902_2802776_.jpg

3032_91289300902_656225902_2802777_.jpg

3032_91289305902_656225902_2802778_.jpg

3032_91289710902_656225902_2802779_.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så herlige de var :) Var det disse to som var annonsert på Finn som skulle omplasseres sammen? Jeg satt å sikla på den annonsen nemlig :D Fox er jo en fantastisk rase, så jeg forstår godt at du er fornøyd:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så herlige de var :) Var det disse to som var annonsert på Finn som skulle omplasseres sammen? Jeg satt å sikla på den annonsen nemlig :D Fox er jo en fantastisk rase, så jeg forstår godt at du er fornøyd:)

Ja, forstår godt at du er fornøyd! Flotte hunder!

Marit&Dina: jeg prøver å sende PM, men det står at du har valgt å ikke være tilgjengelig???!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja, forstår godt at du er fornøyd! Flotte hunder!

Marit&Dina: jeg prøver å sende PM, men det står at du har valgt å ikke være tilgjengelig???!

Takk takk :)

Ja, det var de som skulle omplasseres sammen. Var virkelig vært en 14timers søndagstur, ikke bare bare å kjøre over vidda i snøstorm med sommerdekk. Må si at det var vært det :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har fått PM av deg? Min sånn PM greie er til tider litt rar...

Av meg? hmm.. trur ikke jeg har sendt noe PM. Har ikke så mye peiling på forum greier, ganske sikker jeg ikke har send..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Av meg? hmm.. trur ikke jeg har sendt noe PM. Har ikke så mye peiling på forum greier, ganske sikker jeg ikke har send..

Neida, det var jeg som sendte PM til Marit&Dina, men så funket det ikke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er ikke noe utpreget vintermenneske, kanskje det er derfor det passer meg så fint nå  Å, fy! Kommer nok til å sette hjertet i halsen, ja. Har vært i et par situasjoner hvor jeg må bruke alt jeg har av viljestyrke for å ikke løfte han opp. Selv om hundene da har vært lagt unna og gjerne i treningssituasjon. Er ikke så lett! Men ja, små er bra! Jeg er jo nå på randen av å skaffe meg 10 små til og drive oppdrett så jeg kan ha minivalper rundt meg for alltid. Neida (joda), men en dag må jeg nok legge en tispe til i flokken. Er litt lei meg for at Tinka tilbragte dagene alene med meg, tror hun hadde likt å ha "småsøsken" om hun ikke hadde blitt syk. Så når Marvin er voksen, trygg og krever litt mindre oppmerksomhet tenker jeg at en liten Phaléne eller Chi-frøken er på sin plass.  Men først skal han få alt han kan ønske seg en stund!
    • Drømmer om noe smått noe når jeg blir gammel og grå og ikke orker å være ute om vintern i særlig grad. 

Godt det ikke har skjedd, skjedde ikke oss mange ganger heller, og de få gangene så var det snille hunder. Men glemmer aldri når en diiiiger curly hanne kom stormende i hundreoghelvete. Da tror jeg at jeg mista ti år av livet mitt. Han var bare søt og snill altså.  (Haha, ja stemmer, jeg bare måtte.   Håper du ikke får noia )  
    • I morra skal en bekjent se på bil for meg! Det er skikkelig skummelt, og jeg dør litt innvendig av å tenke på at jeg sannsynligvis skal bruke et fem-sifret beløp på EN ting i løpet av denne uka
    • Sitter med sånne teite tårer i øynene etter å ha oppdatert Marvin-tråden. Trodde genuint at jeg aldri kunne bli glad i en hund igjen da Tinka døde - også kommer han her og bare graver seg inn i hjertet han også. Jeg skulle ikke ha hannhund, ikke ha røytehund, ikke ha hund før om noen år, har aldri likt B&T noe særlig og skulle alltid bare adoptere. Også sitter jeg her med en renraset og registrert black&tan Chihuahua-hannhund, og han er bare ALT jeg kan ønske meg. Så feil kan man ta, haha!  For dere som hjalp meg i vinter da livet var litt håpløst (både med penger og jobb og syk hund): Takketakketakk! Nå har jeg samboer, valp og fast jobb ved siden av studiene. Merkelig hvordan livet fungerer noen ganger.  
    • Altså, jeg vil bare ha fler!! Du, det har ikke skjedd enda. Er jo båndtvang, og de få som går løs er for lydige for å komme løpende bort. Men jeg går stadig og er redd for at noen skal tro han er middag, så vi prøver å utsette det litt til! (Mamma fortalte forresten at det ligger en overraskelse til meg hos henne? Veldig spent!!) Åå, 9! Tenk at Marvin er 9 år en dag! Min forrige (Phaléne) var 9 da hun døde, da hadde jeg hatt henne i 6,5 år, og den tiden var lang. La oss håpe de blir gamle! Vi koser og nyter og leker og lærer!  Altså, jeg har lyst på en ny en allerede. Blir nok to til slutt, om ikke Chi så en annen liten en.  Jaa, det er det! Kjenner du til mamma?  
  • Nylig opprettede emner