Jump to content
Hundesonen.no

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Slag hos hund

Recommended Posts

Guest Gråtass
Er det noen som har erfaring med slag hos hund, og kan fortelle litt om det?

Slag hos hund er omtrent like variert som hos mennesker. Noen får slag med store bivirkninger og andre får mindre slag med mindre bivirkninger. Det kan være vanskelig å diagnostisere slag på hund, men man kan se det på skjevheter i ansiktet hos enkelte.

Min hund har hatt et slag antar veterinærene, jeg har ikke oppdaget at det har skjedd, jeg vet heller ikke om det har vært som ung eller senere. Hun har kun fått mindre bivirkninger av det.

Jeg vet om en annen hund som fikk slag 4 år gammel, han ble veldig skakk i ansiktet og nedsatt førllighet på den ene siden av kroppen, men sist jeg snakket med eier levde han glad og lykkelig fortsatt 10 år gammel..

Min gamle golden fikk epilepsi og antagelig slag da hun var 12 år, hun døde av seg selv hjemme nesten 14 år gammel, så slag trenger ikke å være ensbetydende med død eller store lammelser.

Jeg regner med at det er Even du bekymrer deg for? Som sagt slag trenger ikke å være dødelig, men kan være vanskelig å diagnostisere. Lykke til!

Jeg regner med at det er Even du bekymrer deg for? Som sagt slag trenger ikke å være dødelig, men kan være vanskelig å diagnostisere. Lykke til!

Ja, det er Even.

Han er jo hos pappa, og jeg har ikke sett ham etter at han ble dårlig. Men beskrivelsene er skjev gange, at han ikke helt klarer å styre/dårlig motorikk, sjangler. I tillegg til at han selvfølgelig har mistet litt sprut og spirit. Det kan jo være forkalkningene også, de påvirker i høyeste grad bevegelsene når han har en dårlig dag. Pappa har ikke sett noe skje (men hunden er jo ikke overvåket 24/7), bare endring i bevegelse og atferd/humør.

Det spiller egentlig ikke så stor rolle hva det er, det viktigste er om han har det bra og om vi ser forbedring. Men jeg skal studere hodet i helga, for det sa ikke pappa noe om.

Forumet fortsetter under annonsen

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ah okei! Min er HD fri, men symptomene hennes kan jo absolutt minne om HD ja. Min hadde ingen begrensninger på tur mens han var «syk», men det var de første skrittene eller feks hvis han skulle ut å tisse - da var han skikkelig halt.  Etter røntgen og samtale med kirurg i Bergen ble vi enig om smertestillende (Neurontin og Metacam) og ro i fire uker. Deretter 5 minutter med opptrapping av tur hver uke. Har hatt to tilbakefall (skikkelig halt ol.) men da har vi gått tilbake på medisiner noen dager. Så har det roet seg. Nå er han med på stevner, fjellturer og trekker sykkel & meg i sele. Han blir aldri «friskmeldt» da vi ikke har fjernet det i nakken hans, men veterinær & kirurg er utelukkende positiv til at han har gått fra å være så halt til haltfri/symptomfri nå. Om det skulle blitt skikkelig galt igjen, så operer vi. Vil helst unngå det, da det er en ganske kritisk plass mtp nerver og den slags.
    • Jepp;) Samme Tapatalk-profil;)
    • Så langt er vi ikke kommet, så da venter vi litt til og ser om det går over av seg selv. Takk for svar ! Ellers så merker jeg godt på ham at vi har begynt på prednizolonkur igjen, han er ordentlig slapp om dagen 😪
    • Min grense går når det drypper på gulvet og setter flekker på senger/gulv. 
    • Gode spørsmål. Jeg har aldri tvangsroet mine valper heller, men gjøss de klarte da fint å være rolige for det. Yara ligger og slapper av på gulvet nå  Så noe må jeg jo ha gjort rett. 

Avl tror jeg kan ha mye å si. Man avler jo på visse egenskaper som kan utarte seg forskjellig fra rase til rase, og som også ligger latent hos rasen. Enig i det du skriver der ja. Vi krever jo mye av disse hundene våre men bare når det passer oss.
  • Nylig opprettede emner