Gå til innhold
Hundesonen.no

Tolleren Josie


Miriam
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg laget meg en ny tråd om Josie; litt klipt og limt fra den gamle tråden;

Her kommer en liten presentasjon av tolleren Josie.

Hun er en litt liten hund med masse futt og fart i. Hun er født 23.07.2006 hos Tollerstemmens kennel, og veier i skrivende stund ca 15 kilo (2 kilo under det som er angitt i rasestandarden). Josie elsker mat og leker, og hvis hun fikk velge selv hadde hun nok spist og lekt døgnet rundt.

Under er et par bilder av Josie fra hun var ganske nyhentet:

Photo0647.jpgPhoto0679.jpgPhoto0666.jpg

Vi holder på og trene til klasse 1 i lydighet for tiden, og skal forhåpentligvis debutere i løpet av inneværende år. Vi tok bronsemerket i slutten av mars, og vi fikk 153 poeng.. Ikke spesielt bra, men med tanke på at hun var inne i verste "spøkelsesalder" og at den første hunden som gikk hadde gjort fra seg (han var syk) der vi skulle gå, er det ikke så ille som det kunne vært...

Dessverre er Josie mye plaget av kløe, mageproblemer og varierende dagsform så vi får ikke trent like jevnt som jeg skulle ønske. Verken jeg eller veterinærene er sikre på hva det kommer av, men jeg har sterk mistanke om fôrintoleranse/-allergi. I vinter ble hun skikkelig dårlig, og måtte ligge hos vetten og få intravenøst. Da hadde hun kastet opp 18 ganger på seks timer, og alt hun drakk/spiste kom opp igjen... Heldigvis er hun mye bedre nå, men hun tåler fortsatt veldig lite før hun blir skikkelig dårlig.

I hverdagen er Josie stort sett veldig grei å ha med å gjøre, men det hender jo at hun finner på litt sprell som matmor ikke alltid blir like glad for... Som den gangen hun hadde forsynt seg av maten jeg hadde med meg i sekken når vi var på tur.. Eller den gangen hun klødde litt i tennene og tok for seg av fjernkontrollen til DVD-spilleren... Man må jo bare le av det

Photo0819.jpg

Det var litt om min fantastiske lille hund, det kommer nok flere oppdateringer etterhvert som Josie blir eldre og vi begynner å konkurrere i lydighet.

/.::Klippet fra et innlegg i den gamle tråden::.\

Her kommer litt flere bilder av Josie, fra et sonetreff, faktisk

http://i159.photobucket.com/albums/t125/to...oapril07097.jpg

http://i159.photobucket.com/albums/t125/to...oapril07096.jpg

Et bilde fra trening, Josie kløner litt med kongen, hehe

http://i159.photobucket.com/albums/t125/to...oapril07051.jpg

http://i159.photobucket.com/albums/t125/to...oapril07047.jpg

http://i159.photobucket.com/albums/t125/to...oapril07005.jpg

http://i159.photobucket.com/albums/t125/to...oapril07003.jpg

GEIP!

http://i159.photobucket.com/albums/t125/to...oapril07002.jpg

Edit: Rettet på litt skrivefeil o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det vel på tide med en liten oppdatering igjen Lang historie litt kortere: Rett før jul virket hun stivere og stølere enn normalt, ville ikke hoppe inn i bilen på samme måte, "stålsatte" se

Noen av dere har sikkert fått det med dere allerede, men verdens fineste, morsomste og vakreste Tollerfrøken er ikke mer… ? Hun ble akutt dårlig på kvelden 16. juni i år, og dessverre var det ingentin

Tenkte det var på tide med en liten oppdatering nå nesten et halvt år etter operasjonen. Josie har vært mye bedre i ryggen etter operasjonen, og jeg ville valgt det samme om igjen hvis jeg måtte velge

Posted Images

  • 3 weeks later...

Har ikke fått skjemaet enda, men i korte trekk gikk den som forventet (bare minner kort igjen om at jeg ikke har tenkt å bruke henne i avl, jeg tok testen kun for å se om jeg kjenner henne så godt som jeg trodde jeg gjorde). Jeg regnet med at hun kom til å ha litt dårlig avreagering, lavt mot, at hun heller trekker seg unna fremfor å "gå på" trusselen, at hun har stor flokktilhørighet og søker mye støtte i flokken, samt at begrepet "flokk" er ganske vidt i hennes verden. Jeg regnet også med at hun kom til å være skuddberørt, selv om jeg håpet på at hun var skuddfast ;)

Og det gikk nøyaktig som forventet, det eneste som kom litt overraskende på var reaksjonen på kjelken; jeg hadde trodd at hun kom til å vente litt lenger før hun satte i gang med bjeffingen, men den kom med én gang kjelken begynte å bevege seg. Kjeledressen ble hun aldri helt ferdig med, hun løp bort til testleder og satte seg på føttene hans og ville ikke helt være med meg da jeg ropte på henne. Som forventet, det er det jeg har sett i andre situasjoner i hverdagen.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med jenta mi, det viktigste for meg er at jeg vet hvordan hun reagerer i forskjellige situasjoner så jeg lettere kan legge opp hverdagen for henne (og ikke setter henne i situasjoner hun føler at hun ikke takler).

Han som hadde hovedansvaret for testen (dette var på et instruktørkurs hvor de hadde om test av hund, alle figuraner og testleder var instruktørelever), som forøvrig har lang erfaring med test av hund sa på slutten at "Dette er nok ikke den tøffeste hunden i nabolaget" :P Og det stemmer jo veldig bra, egentlig, og det passer meg utmerket :P

Edit: Takk, Betty! Har tittet litt på bildene av Decoy, og han er nå ganske billedskjønn han også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte det var på tide med en liten oppdatering nå, lenge siden sist. Josie har gått litt rart i det siste, hun har nesten ikke belastet det venstre bakbeinet når hun står stille, og det er flere og flere som har påpekt det. Jeg bestemte meg for å dra til veterinæren og få tatt HD-røntgen, samt røntgen av rygg og knær. Røntgenbildene viste at den venstre hofta - som også er det beinet jeg synes hun har belastet litt rart - ikke er helt optimal, og hun har enten svak grad eller middels grad HD... Det kan hun jo leve helt fint med, og jeg tror ikke det plager henne noe særlig (i hvertfall så lenge det ikke er forkalkninger der). Veterinæren sa også at hun er litt stiv i muskulaturen i bakbeina og at det kan være derfor hun har belastet litt rart.

Han nevnte også at hun nok beveger seg og belaster litt annerledes enn andre hunder, i og med at hun er understilt både foran og bak. Hun har ikke vist noe tegn på smerter eller lignende, men jeg merker at hun ikke er helt fornøyd når jeg prøver å strekke ut bakbeina hennes.

Jeg er ganske spent på resultatene fra røntgingen, de andre søsknene hennes som er røntget er HD Frie...

Ellers har hun det fint, allergien er under ganske god kontroll, men jeg merker at den blir verre når hun blir stresset. Vi har nettopp flyttet og det syntes hun var relativt stressende (det synes matmor også :)), og jeg ser at hun blir rød i øynene, de renner og hun klør mye mer enn hun gjør ellers.

Lille tuppa er akkurat ferdig med første løpetid, det var en eier som var temmelig lettet da den kom, ja! :icon_clapping: Det var jammen på tide, hun er jo 16 måneder i dag. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har fortsatt ikke fått resultatene av Josies HD-røntgen, men det kommer nok snart.

I går skjedde det et eller annet rart med bakparten hennes, hun bare kollapset mens hun lekte i hagen med nabojenta. Hun skulle hente en tennisball og i det hun hadde fått tak i den, bare datt hun sammen i bakbeina og klarte ikke reise seg på 30 sekunder, og jeg så at hun prøvde... Liker ikke dette...

Planen er å ta kontakt med Are Thoresen nå, og håpe at han kan hjelpe oss litt! Veterinærene finner jo ingenting heller, så jeg håper at han kan komme med noen nye innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke bra at Josie ikke er frisk! Håper resultatet av HD-røntgingen ikke er så ille, og at dere finner ut hva som er gale! Må forøvrig nevne at jeg altså har en gutt her på nesten 2 år, som er røntget til middels på begge hofter med markerte forkalkninger, og ham har vi aldri merket noe som helst på... Ikke ennå i hvert fall. Så selv om Josie har HD så behøver det jo ikke å bli så ille. Håper dere finner ut av det, den kollapsen i bakparten var jo litt merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den veterinæren som tok røntgenbildene av Josie mente at hun hadde enten HD B (som jo nesten ikke er noen ting) eller HD C (som heller ikke er så mye), og det skal ikke gi så store utslag at hun bare kollapser i bakparten. Hun har gjort det en gang før, og vi dro til vetten da og, men de fant ingenting da heller... Jeg har en rar hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke fått resultatene av Josies HD-røntgen, men det kommer nok snart.

I går skjedde det et eller annet rart med bakparten hennes, hun bare kollapset mens hun lekte i hagen med nabojenta. Hun skulle hente en tennisball og i det hun hadde fått tak i den, bare datt hun sammen i bakbeina og klarte ikke reise seg på 30 sekunder, og jeg så at hun prøvde... Liker ikke dette...

Planen er å ta kontakt med Are Thoresen nå, og håpe at han kan hjelpe oss litt! Veterinærene finner jo ingenting heller, så jeg håper at han kan komme med noen nye innspill...

:D Det er jo akkurat det samme som har skjedd med Orry! Og veterinærene finner jo ingenting på han heller.. Vi får se hvordan det går med CT nummer to i morgen...

Edit; og det har skjedd flere ganger på han også. Er de like rare begge to? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for komplimentene, FoxyFish! :D

:D Det er jo akkurat det samme som har skjedd med Orry! Og veterinærene finner jo ingenting på han heller.. Vi får se hvordan det går med CT nummer to i morgen...

Edit; og det har skjedd flere ganger på han også. Er de like rare begge to? :D

Ja, det var det jeg satt og tenkte på i går kveld etter at jeg kom tilbake fra kurset... Synes dette er mektig rart, men jeg skal ta turen til Are Thoresen før jeg setter i gang med MR o.l. nå, jeg er så lei av at veterinærene ser på meg som om jeg var en gal person med noe syndrom á la Munchaussen (eller hva det heter) syndrom, bare for hund :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg satt og tenkte på i går kveld etter at jeg kom tilbake fra kurset... Synes dette er mektig rart, men jeg skal ta turen til Are Thoresen før jeg setter i gang med MR o.l. nå, jeg er så lei av at veterinærene ser på meg som om jeg var en gal person med noe syndrom á la Munchaussen (eller hva det heter) syndrom, bare for hund :glare:

Hehe, kjenner følelsen med Munchaussen (eller hva det heter...) ja. Spent på om noen av oss finner ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for medfølelsen :D Håper dette ordner seg snart, begynner å bli lei av å måtte forklare hvorfor vi ikke får trent så mye som vi vil/bør...

Sier du det. Jeg måtte forklare at jeg ikke hadde med hunden på jobb i dag fordi jeg ikke hadde fått kjøpt dekken og det kunne bli litt kaldt å ligge i bilen. Høres ut som jeg har en liten nakenhund:) Heldigvis har 95% av mine kolleger selv vært hos Are Thoresen med hund så de forsto det hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Siden jeg ikke har eget kamera om dagen, så blir det fort litt lenge mellom hver oppdatering. Nå har jeg vært på tur med Staffen her inne, og hennes hunder, så nå har jeg noen nye bilder av Josie. Hun har ikke kollapset i bakparten på lenge, og jeg håper det fortsetter sånn fremover. I går var vi ute og trente, for de som er interesserte kan dere lese her.

Her er noen av bildene av Josie - noen mer heldige enn andre :P

IMG_0668_beskjrtcopy.jpg

IMG_0669_71prosent.jpg

IMG_0680copy.jpg

IMG_0682copy.jpg

IMG_0684copy.jpg

IMG_0686copy.jpg

IMG_0688copy.jpg

IMG_0692_beskjrtcopy.jpg

Jeg elsker dette bildet:

IMG_0701copy.jpg

Og et litt mindre heldig øyeblikk:

IMG_0707copy.jpg

IMG_0708copy.jpg

Edit: Fikset link til bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...