Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP - Hunden bæsjer inne!


Baby

Recommended Posts

Jeg er så utrolig frustrert, aner ikke hva jeg skal gjøre!

Oscar bæsjer nemlig inne!

Han får mat en gang om dagen, og det er kl. 18.00 ca.

Før jeg drar på jobb om dagene går vi en tur på ca 30 minutter, også står de ute i ca 30 minutter.

Og nesten hver dag når jeg kommer hjem har han bæsja... (jeg er borte i 7 timer).

Når jeg kommer hjem så kommer han enten krypende mot meg ellers ligger han i en stol og tydligvis skammer seg. Så han VET jo at dette er galt!

Nå har han begynt å bæsje mens jeg er hjemme også. Her om dagen gikk han på stua å bæsja mens jeg selv var på do. Og nå for noen minutter siden så bæsja han bortover heeele gangen. Da hadde vi akkurat kommet inn døra. Hadde vært ute å trent og lekt litt etterpå!

Han er på soverommet mitt om natta og der gjør han heldigvis ikke noe lenger (han gjorde det før). Men om f.ex datteren min åpner døra før jeg har våknet så går han på stua å bæsjer.

Har prøvd å ha han på badet når jeg er på jobb, men han bæsjer der og. Har hatt han på et rom og har sperret av med valpegrind (kan ikke lukke døra der), men han bryter seg bare ut og bæsjer...

Jeg ANER ikke hva jeg skal gjøre her...

Den letteste løsningen hadde selvfølgelig vært å ha han i bur, han bæsjer ikke i buret sitt, men jeg er ikke noe fan av bur til daglig bruk annet enn i bil.

Her trenger jeg alle råd og tips som jeg kan få.

Til opplysning så er Oscar en Cavaliergutt som fyller 2 år om en liten uke.

Jeg har gjort det akkurat likedan med alle hundene jeg har hatt med renslighetstreningen, men det er bare Oscar som har gjort sånn.

Blir han dårlig om natten sier han ikke fra da heller.

Han sier så og si ALDRI fra når han må ut.

HJELP noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt.

Bæsjer han mens dere er ute da? Og om han gjør det, bæsjer han inne da også? Om ikke er det jo "bare" å være ute, eller la han være ute til han har bæsjet. Ask må ofte bevege litt på seg for å få i gang systemet, og ikke driter ikke han heller på slike kortturer med mindre det er lenge siden han dret sist. Har du byttet fòr eller fòrmengde i det siste?

Vet at det er få som er tilhenger av dette, og det løser ikke problemet i seg selv, men har du mulighet til å la han være ute hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bekjent som klaget over at hunden alltid tisset inne, selv om de hadde vært ute på laaaaang tur like før. Det hun ikke nevnte var at hun aldri lot hunden få "fred" på tur - det var alltid trening eller lek eller andre hunder, og hunden fikk ikke konsentrert seg. Kan det være noe sånt med Oscar? Det hender her også liksom, at vi er ute på lange turer i skogen med venner - også gjør de fra seg når de kommer hjem i hundegården. De "glemmer" å tenke på det på tur til tider..

Ellers vil jeg ikke foreslå å ha hunden i luftegården hele dagen, det løser ikke problemet og er ikke en situasjon som egner seg for en cavalier..

I tillegg til å la han få litt mer tid til å virre på tur ville jeg gått tilbake til å lufte han vesentlig oftere, og være nøye på å kun bruke en dør. Mange hunder lærer fortere å gå til døra dersom man går ut gjennom samme døra hver gang. I tillegg kan det lønne seg å gi han en godbit når han gjør fra seg ute. Lykke til, det løser seg sikkert snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skiftet til nytt for rundt juletider mener jeg det var. Men tror ikke det er foret, han har gjort dette hele tiden egentlig, men litt i perioder, men har blitt verre nå i det siste. Men det tror jeg egentlig er fordi at jeg har begynt å jobbe da. Men kan liksom ikke slutte i jobben heller...

Jeg har jo inngjerdet inngansparti, men vil ikke la han stå der når jeg ikke er hjemme. Det er så mange unger som har gjør "ramp". De har sluppet ut hundene mine før.

Dessuten, som Tupetroll nevner så er ikke det en situasjon som egner seg for en cavalier.

Han pleier å gjøre fra seg ute, men gjør det likevel inne en gang til. I dag gjorde han dog ikke noe ute. Jeg var kanskje litt "streng" med han i dag. Treningen gikk ikke helt vår vei i dag, men vi lekte jo og slik etterpå da, men mulig han rett og slett "glemte" det da.

Når vi går tur pleier jeg å "trene" litt, men han får jo også mye fri... Kanskje begynne med litt lengre turer og at han får helt fri, så får vi heller trene når vi trener..

Går alltid ut samme dør så det er ikke noe problem, men skal begynne å gi godbit når han gjør fra seg ja!

Godt å få andre synspunkter på dette. Det er så mye man ikke ser eller tenker over selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det sånn med Yrja for en stund siden. Det var ingen ting galt med henne(i så fall var det hodet hennes som ikke var friskt), men hun gjorde fra seg inne likevel. Det var helt håpløst. Det begynte med at hun gjorde det mens hun var alene hjemme, men etter hvert begynte hun å tisse og bæsje mens vi var der. Jeg holdt på å bli gal. Men så tenkte jeg at jeg måtte finne ut hvorfor hun gjorde det. Jeg fant ut at hun var veldig oppmerksomhetssyk. Ikke at hun manglet omsorg(mat, tur, osv), men hun hadde tydeligvis fått litt for lite kos. Jeg begynte derfor å sette av tid hvor jeg bare koset med henne, og tissingen og bæsjingen sluttet med en gang. Hun har ikke gjort det siden. Selvfølgelig har det skjedd at hun har gjort fra seg inne senere, men det har bare vært når hun har vært dårlig i magen. Vet ikke om det er det som er med Oscar, men det kan i hvert fall være et forsøk å tenke ut _hvorfor_ han gjør det han gjør. Om han er syk, eller har lyst på mer oppmerksomhet det vet jeg ikke, men jeg er i hvert fall helt sikker på at han vet at han ikke skal gjøre fra seg inne. Jeg mente ikke at du ikke koser nok med hunden din altså. Jeg tenkte bare jeg skulle fortelle at det var sånn vi hadde det. Uansett må du ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hunden kanskje ikke er helt trygg på å bæsje ute?

Anbefaller å ta noe av avføringen på et avispapir og grave det ned ute, så ta hunden på tur dit og la han snuse, er du heldig vil han gjøre fra seg der, siden han vil tro han har gjort fra seg der før vil det være "trygt", forhåpentligvis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men han gjør jo fra seg ute, men han må gjøre det inne også. :rolleyes:

Karris: Jeg har jo vært hjemme med han siden han var valp, men nå har jeg begynt å jobbe så han får jo automatisk mindre oppmerksomhet. Han har vært alene hjemme før, det er ikke det, men han er ikke vant til å være det hver dag liksom. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med hunden til dyrlegen, det første som slår meg er at Oscar kan være syk da dette ikke er vanlig oppførsel på en til vanlig "husren" 2 åring.

Er det ikke noe galt med han, er det en atferd som unden har lagt seg til i voksen alder og da må du begynne helt på nytt med ny innlæring på å gå på do ute , på samme måte som du hadde gjort for å få en valp husren.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...