Jump to content
Hundesonen.no

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest Vicky

Trenger dere fortsatt ekstra moderatorer?

Recommended Posts

Forumet fortsetter under annonsen

Også har du ikke sagt ifra før! *gretten* Mona og jeg bodde i Tønsberg hele forrige uke.

Guest Vicky

Heidi: Jeg vil gjerne være moderator hvis dere trenger. Jobber på pc nesten hele dagen. Bare å si ifra!! :P

Heidi: Jeg vil gjerne være moderator hvis dere trenger. Jobber på pc nesten hele dagen. Bare å si ifra!! :P

Måååå bare spørre! :P

Hvordan klarer du å aktivisere en så aktiv rase som vicky hvis du sitter på data nesten hele dagen? :? :)

Guest Vicky

Shatina: Måååå bare spørre!

Hvordan klarer du å aktivisere en så aktiv rase som vicky hvis du sitter på data nesten hele dagen?

hheehe, tja si det :P neida.. jeg har faste tider jeg trener med henne og går tur. Korte økter ofte er oppskriften på drømmehunden for meg... derfor har jeg mulighet til å sitte så mye på data... dessuten sitter jeg på data hele dagen når jeg er på skole(media går jeg på...). Også har jeg jobba en del for spesial pedagogisk tjeneste, og hoved arbeidet består av kontorarbeid foran pc.. da er selvsagt vicky med... for vi har noen faste runder som terapihund hver dag der...

Shatina: Måååå bare spørre!  

Hvordan klarer du å aktivisere en så aktiv rase som vicky hvis du sitter på data nesten hele dagen?  

hheehe, tja si det :P neida.. jeg har faste tider jeg trener med henne og går tur. Korte økter ofte er oppskriften på drømmehunden for meg... derfor har jeg mulighet til å sitte så mye på data... dessuten sitter jeg på data hele dagen når jeg er på skole(media går jeg på...). Også har jeg jobba en del for spesial pedagogisk tjeneste, og hoved arbeidet består av kontorarbeid foran pc.. da er selvsagt vicky med... for vi har noen faste runder som terapihund hver dag der...

å okei :P Måtte bare spørre :oops:

Hvor masse turer går du med vicky hver dag?

Er aussie en krevende rase slik at de trenger masse gåturer/fysisk trim eller er det mest mentalt? ble litt nysgjerrig jeg nå :)

Guest Vicky

pleier å gå 3 timers tur i skogen med rundering og sånt. også går vi småturer ellers hver dag... vi trener enormt mye da :P

Guest Vicky

ja, hver dag til vanlig :) da runderer vi og koser oss... går ofte tur med fler også :P

Forumet fortsetter under annonsen

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Okey, takk for svar:) Rasen blir kanskje litt for mye å gamble på når hunden primært skal bli brukt til agility, tenker jeg nå😅
    • Hei. 
      Jeg har en snart 2 år gammel dverg dachs, som til vanlig er en rolig og kosete hund. Men vi opplever noen ganger på tur at han jager og blir stresset når det kommer joggere og syklister forbi. Det har i de fleste situasjoner latt seg kontrollere, da han er liten og lett å holde igjen. Jeg ser og at han har bedret seg noe med trening på dette og jeg får kontakt med han når jeg er oppmerksom på eventuelle «hindringer.» Men , vi har dessverre opplevd at han har klart å løpe etter en jogger en gang, og da bet han denne stakkars joggeren. Dette var en god stund siden, og vi tenkte at dette var valpefakter som vi kunne trene bort. (Det var en vekker og vi tok ikke lett på det). I det siste går det stort sett greit på tur i band, og han tar som regel kontakt med meg når vi møter andre på tur, men noen ganger vil han bort og hilse. Her en dag var vi ute ved et friluftsområde og han gikk i langline. Det var bare oss der, og vi var nesten klar til å gå, da det kom en dame forbi. Da var hunden i litt voldsom lek sammen med eldste barnet vårt. Hun gikk forbi og nedenfor stien for å hente noe. Jeg klarte å tråkke på båndet og holde han igjen, slik at han ikke løp ned til henne. Når hun gikk opp igjen, gikk hun litt nærmere enn jeg forventet, og hunden rykket til. Han tok henne igjen og bet henne i ankelen. Vet ikke om det var så hardt, og i følge henne selv gikk det bra, men hun påpekte at han bet. Men dette satt det jo en støkk i oss og vi blir bekymret. Er det noen som har lignende problem? Er dette noe som går an å trene bort, eller må hunden avlives? Han er stort sett rolig i andre settinger, som hos veterinær og lignende. 
    • Vet at det er noen som trener agility med sine italienere, du kan jo sjekke ut f.eks kennelcurvy på Instagram. Litt usikker på hvor typisk for rasen min er,  vi har bare gått ett helgekurs   Min er generelt lett å motivere med godbiter, men har litt kort tålmodighet så hun kan bli frustrert hvis hun ikke skjønner greia med én gang og begynner å klage eller finner på andre ting å tilby istedet. For eksempel syntes hun tunnellen var ok i begynnelsen men da vanskelighetsgraden økte og den ble veldig lang og med vinkel så hun ikke kunne se hvor den endte så tilbød hun istedet å stille seg oppå den  Andre hindre som møne, osv. var kult, egentlig alt hun kunne komme seg oppå. Ellers er det en utfordring at hun er en frysepinn som ikke liker å løpe når hun er kald. Hun lå i bur med dundyne og saueskinn i pausene, men måtte ha godt med klær på også i øktene (kurset var tidlig på våren så var nokså kaldt i treningshallen). Tror nok vi hadde hatt enda mer utbytte om kurset gikk på sommerhalvåret samt om det var en kveld i uken istedetfor to hele dager i løpet av en helg for hun virket sliten og lei på søndagen 😛  Så er det nok litt individuelt hvor lettmotiverte de er, om de gidder å terpe på ting, om de vil trene når det er kaldt og/eller surt vær, osv. Men de er jo veldig raske og spretne når de vil da   Også litt usikkert hvilken størrelsesklasse de havner i kanskje, FCI standard er 32-38cm for begge kjønn men mange italienere er høyere.
    • Hmm... Da er det mulig jeg misforstår deg. Jeg forsto det slik at når hunden setter seg ned, så drar du fram godbit for å lokke ham? Han setter seg ned fordi han vet at da går hånden din i lommen (eller noe slikt) etter godbit slik at du kan lokke ham - var min forståelse. Hvis det er det som skjer, så belønner du faktisk uønsket adferd. Tror ikke det er noen god idé å slepe hunden etter seg - da blir det mange negative assosiasjoner til det å gå i bånd. Og kanskje til deg. Skal du gå i fra ham så må det være uten bånd eller i langline. Med det håpet at han egentlig vil være med deg og at han da kommer løpende etter...  Skjønner heller ikke hvorfor du ikke gir ham godbit for å gå?? Det bør du absolutt gjøre.
    • Han får sjelden godbit for å gå. Gitt ham 2 ganger av 20 episoder. Vet at jeg ikke skal belønne uønsket adferd. Det er bare at han stritter imot. Man kan se trekksporene etter ham og har faktisk trukket ham over 10m. Det virket virkelig ikke riktig. Og det hadde ikke noe ønsket effekt. De få gangene med suksess er bæring som fungerer alle ganger. Begynne å løpe uten å nappe ham med ca 50% suksessrate. Hive pinne eller lokke med det kanskje 25%. Så prøver litt forskjellige, men det skal jo ikke være sånn. Vil helst finne en måte som får ham til å stoppe med dette. Eller kan det bare være en fase som man må gå igjennom? Ungdoms trass eller noe lignende?
  • Nylig opprettede emner