Gå til innhold
Hundesonen.no

klikke vekk nærvøsitet?


Red Merle

Recommended Posts

Ja. Gir meg ikke. Vi SKAL få bukt med Nærvene hennes!

Jeg klikker trente Misty da hu var 2 mnd til hu ble 4 mnd. Men så slutta vi fordi jeg ikke synes at det funka. Var kankje en tabbe det, for hu hadde vel vært bedre om jeg hadde fortsatt?! Synes ikke hu var så nærvøs og stressa da. Nå er Misty 9 mnd. Så vi skal begynne på nyy med Klikkeren. Går uti fra at hu husker det grunn leggende, men stiller ingen krav eller har noen for håpninger.

Så, er det noen her med noen forslag? B)

F.eks når ska jeg klikke når misty er redd? Nå hu viser tegn til å roe seg? eller skal jeg avslutte treningen og heller ta den opp igjenn et roligere sted?(det låter mest logisk for meg)

Jeg er ikke så flink med dette klikker greiene enda hehe. Men han begynnt å lese klikker trening for din hund boka igjenn. Må oppdatere hjernen. Har veldig lyst å ta kurs, men ser dårlig ut pga økonomi (ekke lett når man ikke får noe stipend og ikke har jobb) :)

Så, akkurat nå trenger jeg noen råd av noen som har mer peil enn meg ;)

Føler at Misty har blitt litt bedre i byen, nå legger hun seg faktisk nedpå frivillig, så lenge hu får ligge under en krakk ... hehe :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten bokanbefaling. "Click to calm the aggressive dog". Tar for seg atferdsvansker, og er skrevet på en meget lettfattelig måte slik at man kan bruke metodene til andre problemer også.

Litt vanskelig å gi noen konkrete råd uten å ha sett hunden din, men et par tanker fra meg:

Jobb med hunden på den avstanden hu føler seg trygg på. Klikk når hu ser på det som hu bruker å være redd for, men er rolig. Dersom hu blir redd, ville jeg økt avstanden enda mer. Evt avbrutt da, og så ta det opp igjen når hu har roa seg ned, men på en lengre avstand. Målet slik jeg ser det, må være at hu ikke blir redd, og belønnes for å være rolig.

Leit litt i bloggen til Fanny er på sonen. Hu skriver litt om hvordan hu har trent den ene hunden sin på skudd. Kanskje du kan plukke opp litt tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det aller viktigste med engstelige hunder ikke har noe med klikkertrening å gjøre i det hele tatt. Om du ikke er så god på klikkertrening, så ville jeg kanskje latt det være siden du risikerer å time helt galt og gjøre vondt verre.

Det viktigste, mener jeg, er nemlig at du som hundefører ikke viser hunden at det er fare på ferde, at du står frem som en trygg og god leder og at hunden lærer at den selv ikke trenger å ta ansvar i situasjonen.

Nå vet ikke jeg hva hunden din er redd for, og forskjellige adferder krever forskjellige løsninger, men jeg ville nok sett litt bredere på det og sett på hva som faktisk skjer med hunden i stedet for å bare ta frem boksen og tro at bare man klikker rett, så løser det problemet.

Hvordan oppfører du deg før, under og etter at hunden har blitt redd? Strammer du inn kobbel? Prater du til den? Stopper du opp? Om du ikke oppleves som selvsikker av hunden, så vil ikke det hjelpe situasjonen.

Et alternativ er alltid en adferdskonsulent. Om dette er et problem som hunden har hatt siden den var 4 mnd. så ville jeg kanskje vurdert det før det blir for godt befestet til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK takk. Ble litt klokere.

Hovedsakelig er hu redd fremmede og trafikk/by lyder, parkerte sykkler og andre objekter. Jeg kommer ikke til å bruke klikkeren i de situasjonene... For da er jeg klar over at jeg kan klikke feil.

Men jeg tenkte å bruke klikkeren når hu skal lære å f.eks hilse på fremmede(Targeting), går forbi sykkler osv. Lære henne at slike objekter er posetive og ikke negative.

Når Misty er redd, så bryr jeg meg ikke. Jeg ignorerer oppførselen hennes og gjør meg ferdig med deg jeg skal. F.eks sette meg på en krakk eller prate med noen. Misty bare er der, og jeg holder jo seff øyne med henne, med hva hu driver med osv. Men Bryr meg ikke om at hun er redd. Gjør jeg det blir hu mye værre... Gjør jeg riktig? Eller? :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...