Gå til innhold
Hundesonen.no

almenn i tønsberg?

Birte

Recommended Posts

Guest Vicky

Allmenn er nok det lureste valget om man vil bli veterinær. Også er det lurt å få med spesiell kompetanse istedenfor generell hvis du vil ha mest mulig kompetanse. Jeg ville gått for det hvis jeg ikke var interessert i andre yrkesretninger. Men tviler på at man kommer inn i tønsberg uten grunn hvis dere har allmenn i bergen. Det er mange du må gjennom for å få det ordna. Tror også barnevernet blir inn i bildet. De skal hvertfall det. Men det er større sjanse for at du kan flytte hvis du velger en linje som ikke finnes på den kanten av landet hvor du bor. Men allmenn og spes kompetanse er nok det lureste hvis man vil ha mye kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenn er nok det lureste valget om man vil bli veterinær. Også er det lurt å få med spesiell kompetanse istedenfor generell hvis du vil ha mest mulig kompetanse. Jeg ville gått for det hvis jeg ikke var interessert i andre yrkesretninger. Men tviler på at man kommer inn i tønsberg uten grunn hvis dere har allmenn i bergen. Det er mange du må gjennom for å få det ordna. Tror også barnevernet blir inn i bildet. De skal hvertfall det. Men det er større sjanse for at du kan flytte hvis du velger en linje som ikke finnes på den kanten av landet hvor du bor. Men allmenn og spes kompetanse er nok det lureste hvis man vil ha mye kompetanse.

Jeg vet om mange hvor bernevernet ikke har vært inne i bildet, siden det gjelder å gå på skole. Men jeg tror det vil bli utrolig vanskelig å få gå på allmenn der. Men vi skal i hvert fall prøve så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg vet om mange hvor bernevernet ikke har vært inne i bildet, siden det gjelder å gå på skole. Men jeg tror det vil bli utrolig vanskelig å få gå på allmenn der. Men vi skal i hvert fall prøve så godt vi kan.

Nei, ikke hvis de som flytter har en grunn. f.eks at det er eneste linja i landet eller at de har foresatte der, eller andre særskilte grunnlag. Ellers vil alltid barneværnet være inne i bildet. En 16 åring får ikke bare flytte hjemmefra uten grunn ifølge dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hvis de som flytter har en grunn. f.eks at det er eneste linja i landet eller at de har foresatte der, eller andre særskilte grunnlag. Ellers vil alltid barneværnet være inne i bildet. En 16 åring får ikke bare flytte hjemmefra uten grunn ifølge dem...

Det har jeg aldri hørt, og rådgiver sa heller ingenting om det. Så jeg tror ikke på det hvis du ikke har noen skriftlige kilder å referere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet blir IKKE innblandet når det er snakk om at noen skal flytte ut for å gå skole! De blir blandet inn hvis foreldrene ikke tar det ansvaret de skal, og hvis foreldrene kaster ut barnet f.eks. Skulle barnevernet fotfølge alle 16 åringer som vil flytte hjemmefra for å gå skole, selv om samme linjen var i hjemfylket og hjemkommunen så ville de ikke hatt tid til de mer viktige sakene! Barnevernet blir koblet inn når det er kritikkverdige forhold, eller barnet eller foreldrene trenger hjelp på et eller annet vis. Hadde barnevernet blitt innblandet i slike saker så skulle jo jeg for lengst vært hanket inn for jeg flyttet til et heelt annet fylke, 90 mil unna min mor og ikke en slektning i sikte kun fordi jeg skulle flytte sammen med samboeren min. Flere venner og bekjente skulle og vært stoppet. De valgte en linje veke fra hjemmet, for å kunne flytte hjemmefra.

Forøvrig så blir ikke allmenn elver prioritert på vet. høgskolen. Det er hvor mange poeng du har klart å fått iløpet av de tre årene. Og i tillegg så spiller praksis å en rolle. De prioriterer de med gode karakterer å referanser, ja, men ikke hva de har gått eller hvor de har gått :icon_redface: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk allmenne fag på Greveskogen i Tønsberg (sammen med MartineH faktisk - uten at vi på den tiden visste om våre dyptgående interesser) og er veldig fornøyd med de tre åra jeg hadde der. Jeg tok ikke matte, fysikk eller kjemi - og fikk beskjed om at dette måtte jeg ta opp igjen dersom jeg skulle komme inn på veterinær høgskolen. Det vil vel si det samme som at hvis du tar disse fagene så trenger du ikke ytterligere kurs eller utdanning for å komme i på skolen. Det har også mye å si dersom du har praksis på klinikk fikk jeg beskjed om, så jeg fikk jobb som veterinærassistent og har ett år praksis. Hadde jeg hatt ork og ikke hatt fobi mot studiegjeld så skulle jeg tatt opp matte, fysikk og kjemi og tatt veterinær høgskolen. Men du vet...

Når jeg gikk på Greveskogen så var det godt miljø der, alle hadde grupper de følte seg hjemme i, og lærerne var flinke og noen var rett og slett kule. Hadde spesielt en lærer som jeg pratet mye hund med, som har to boxere. Grei men dyr kantine, snill helsesøster, kort vei til sentrum og regelmessige brannøvelser. Hva mer kan man be om? Tønsberg er et flott sted å bo, med masse kurstilbud til hund, flotte turområder på alle kanter, yrende uteliv og masse shoppingmuligheter. Hadde vært så kult om du flyttet til Tønsberg. Når jeg flytter hjem til Vestfold så vil jeg si så fall bo 30 min unna, og vi ville trent i samme hundeklubb :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Fyrer på en til;

vil foreldrene mine fortsatt motta barnebidrag når jeg flytter ut? Slik at de kan sende pengene til meg?

Fikk forresten svar fra inntakskontoret:

Hei!

Dere har full anledning til å søke skoleplass i Vestfold, men for å oppnå

undomsrett og dermed rett til skoleplass, må dere være folkeregisrert i Vestfold

senest 1. juli 2006.

Tror hun mente 1. Julie 2007 :D Siden jeg glemte å fortelle at det ikke var neste år vi skulle gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det barnetrygd du mener? Det er vel det som blir utbetalt av staten? De vil hvertfall ikke miste den selv om du flytter ut. Den gis til alle med barn under 18. Foreldrene dine har fortsatt en forsørgerplikt selv om du har flyttet hjemmefra for å gå skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det barnetrygd du mener? Det er vel det som blir utbetalt av staten? De vil hvertfall ikke miste den selv om du flytter ut. Den gis til alle med barn under 18. Foreldrene dine har fortsatt en forsørgerplikt selv om du har flyttet hjemmefra for å gå skole.

Hehe, ja :) Ok, men det var da flott. Så får jeg tilsendt det av foreldrene mine i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det har jeg aldri hørt, og rådgiver sa heller ingenting om det. Så jeg tror ikke på det hvis du ikke har noen skriftlige kilder å referere til.

Du kan ringe barnevernet å spørre om du vil :) Og tror du virkelig at jeg står å lyver? :P seriøst... da tror jeg du har et meget dårlig syn på meg. Jeg sier det jeg sier fordi jeg har hatt med systemet lenge, og vet godt hvordan det fungerer. Hvis det er meget liten grunn til at barnet skal bo for seg selv vil alltid barneværnet komme inn i bildet. Som regel kommer det ikke så langt siden avslag på søknad pleier å være nok.

Men ikke hvis det er en meget god grunn, som f.eks av stedet barnet skal flytte til har egen linje som ikke finnes andre steder, eller har foresatte i området :D ... Men prøv i vei :P Jeg lyver hvertfall ikke. Det jeg sier er hva rehabiliteringstjenesten og barnevernet sa til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe barnevernet å spørre om du vil :) Og tror du virkelig at jeg står å lyver? :P seriøst... da tror jeg du har et meget dårlig syn på meg. Jeg sier det jeg sier fordi jeg har hatt med systemet lenge, og vet godt hvordan det fungerer. Hvis det er meget liten grunn til at barnet skal bo for seg selv vil alltid barneværnet komme inn i bildet. Som regel kommer det ikke så langt siden avslag på søknad pleier å være nok.

Men ikke hvis det er en meget god grunn, som f.eks av stedet barnet skal flytte til har egen linje som ikke finnes andre steder, eller har foresatte i området :D ... Men prøv i vei :P Jeg lyver hvertfall ikke. Det jeg sier er hva rehabiliteringstjenesten og barnevernet sa til meg.

Nei Astrid, det vil ikke alltid komme inn i bildet. Barnevernet kommer inn i bildet hvis barnet har problemer, foreldrene har problemer, eller situasjonen tilsir at barnet ikke kan/burde flytte hjemmefra. Barnevernet skulle blitt koblet inn til utrolig mange jeg kjenner og vet om, da inkludert meg selv. Barnevernet har andre saker som er mer viktige å prioritere enn å få sendt alle barn som vil gå skole en anne plass, da ville de ha hatt alt for mye å gjøre. Når barnet får støtte fra foreldre så er det ikke noe problem å få flyttet et annet sted å gå skole. Derimot hvis Benedicte ikke har fått hjelp fra foreldrene, hvis hun hadde slitt med et problem av et eller annet slag som tilsier at hun ikke burde flytte hjemmefra så hadde barnevernet blitt koblet inn. En vanlig jente uten noen form for problemer og med full støtte fra foreldrene blir ikke tvunget til å bo hjemme å gå på en skole hun ikke har lyst til bare fordi hun er 16. Selv om det er helt samme linje så er det mange andre faktorer som spiller inn slik som trivsel på skolen, hvilket miljø som er, om det er bedre muligheter både skolemessig og fritidsmessig. Cluet her blir støtte fra foreldrene og at Benedicte ikke har noen problemer, eller sliter på en eller annen måte. Jeg tar ikke en tre års lang utdannelse for å tvinge friske oppegående ungdommer til å bo hjemme hos foreldrene hvis de ønsker å gå på en annen skole og foreldrene i tillegg støtter dette fullt ut. Jeg utdanner meg til barnevernpedagog for å hjelpe barn og unge, ikke gjøre livet surt å vanskelig for dem. Barnvernet vil det som er best for barnet, og barnet skal bli hørt. Det skal ikke bli tatt avgjørelser over hodet på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan i teorien gå på skole hvor man vil?

Vi ringte Oslo kommune for å høre om mulighetene for at jeg kunne gå på skole i trheim (hundelinja). Men der var det bare nei å få. Fordi vi hadde en lignende linje her i Oslo (les: hestelinje) så da fikk jeg ikke støtte til å gå der oppe, altså kommunen var ikke villig til å betale skoleplass for meg der.

Men har jeg egentlig rett på å få begynne der oppe om jeg vil det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i teorien så kan man det. Men det er ikke alltid like enkelt. Og man har ikke førsterett til plass med mindre man melder flytting. Men man kommer som regel inn hvis man kontakter skolen. De har en tre fire plasser som de kan ta inn elever på. Å man får fortsatt stipender fra lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått nytt svar fra intakskontoret, rådgiver og en av skolene.

Rådgiver fortalte oss som sagt at vi ville bli plassert "bakerst i køen" og kun komme med dersom det var ledige plasser til oss, siden vi ikke var fra denne kommunen.

Så snakket jeg med nøtterøy vgs. De pleier å ha venteliste på å komme inn, og dette fikk jeg som svar;

Dere har rett i at søkere med bostedsadresse i Vestfold har førsterett på plasser. Søkere utenfra må derfor enten melde flytting til Vestfold, eller få hjemfylket deres til å kjøpe plasser her. Dere kan jo undersøke den muligheten.

Altså kan vi melde flytting, og ikke bli plassert bakerst i køen! Og i følge inntakskontoret må vi ha meldt flytting innen 1. Juli 2007.

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Barnevernet blir IKKE innblandet når det er snakk om at noen skal flytte ut for å gå skole! De blir blandet inn hvis foreldrene ikke tar det ansvaret de skal, og hvis foreldrene kaster ut barnet f.eks. Skulle barnevernet fotfølge alle 16 åringer som vil flytte hjemmefra for å gå skole, selv om samme linjen var i hjemfylket og hjemkommunen så ville de ikke hatt tid til de mer viktige sakene! Barnevernet blir koblet inn når det er kritikkverdige forhold, eller barnet eller foreldrene trenger hjelp på et eller annet vis. Hadde barnevernet blitt innblandet i slike saker så skulle jo jeg for lengst vært hanket inn for jeg flyttet til et heelt annet fylke, 90 mil unna min mor og ikke en slektning i sikte kun fordi jeg skulle flytte sammen med samboeren min. Flere venner og bekjente skulle og vært stoppet. De valgte en linje veke fra hjemmet, for å kunne flytte hjemmefra.

Forøvrig så blir ikke allmenn elver prioritert på vet. høgskolen. Det er hvor mange poeng du har klart å fått iløpet av de tre årene. Og i tillegg så spiller praksis å en rolle. De prioriterer de med gode karakterer å referanser, ja, men ikke hva de har gått eller hvor de har gått :huh: .

det kommer veldig ann på anstendighetene. Men jeg vet veldig godt at barnevernet liker veeeldig dårlig at et barn flytter ut alene uten grunnlag for det. Null problem å flytte hvis det er for å flytte for å gå på en skole som er langt unna og som ikke finnes i fylket, men hvis det er bare for å flytte uten grunn blir fort barnevernet misstenksomt. Dette er ikke min mening, for meg er det ens eget valg. Men jeg har nære venner som arbeider i barnevernet som har fortalt meg dette. Det skal være en grunn til at man flytter som barn. F.eks for å gå på en linje som ikke finnes i området der man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men for all del, missforstå meg ikke. Jeg håper virkelig Benedicte kommer inn dit hun vil :D Hun er helt sikkert voksen nok til å kunne klare seg selv. Det er jeg sikker på. :) Jeg bare sa det jeg ble fortalt av barnehvernet og rehabiliterings tjenesten. det er det med grunnlag som er nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer veldig ann på anstendighetene. Men jeg vet veldig godt at barnevernet liker veeeldig dårlig at et barn flytter ut alene uten grunnlag for det. Null problem å flytte hvis det er for å flytte for å gå på en skole som er langt unna og som ikke finnes i fylket, men hvis det er bare for å flytte uten grunn blir fort barnevernet misstenksomt. Dette er ikke min mening, for meg er det ens eget valg. Men jeg har nære venner som arbeider i barnevernet som har fortalt meg dette. Det skal være en grunn til at man flytter som barn. F.eks for å gå på en linje som ikke finnes i området der man bor.

Ja klart det kommer an på omstendighetene, det er jo det jeg sier. Men hvordan mener du at barnevernet skal sjekke opp alle de som faktisk søker seg på en skole lengre unna for å komme bort, for å komme inn i et annet miljø. Barnevernet baserer seg i hovedsak på bekymringsmeldinger, eller at barnet eller foreldrene selv tar kontakt. De har ikke kapasitet til å sjekke alle som flytter hjemmefra for å gå en linje hakket lengre vekk en hjemplassen. Så lenge foreldrene gjør jobben sin med å hjelpe, støtte å følge opp barnet sitt så er ikke dette et problem. Å gå på skole er er et godt nok grunnlag selv om de har samme linje på hjemplassen. Så lenge det er normale familieforhold, ungdommen ikke har problemer/vanskeligheter eller sykdommer av noe slag så er det deler av barnevernet og forelesere jeg har som har jobbet en mannsalder i barnevernssammenheng positive til at ungdommen flytter for seg selv for å gå skole. Så lenge de foresatte tar sitt omsorgsansvar så blander ikke barnevernet seg inn å tvinger ungdommen til å gå på en skole de ikke vil gå.

Barnevernets hovedoppgave er å gi barn, unge og familier hjelp og støtte i vanskelige situasjoner. Det er foreldrene som har ansvar for å gi sine barn omsorg. Hvis foreldres omsorg ikke strekker til, kan barnevernet bidra til å sikre barn og unge omsorg, trygghet og utviklingsmuligheter. At en ungdom flytter ut vil ikke si at foreldrene ikke kan yte omsorg. Flere nettsteder for unge som barnevernpedagoger o.l står bak, legger til og med ut råd til ungdom som skal flytte ut. Og der står det blant annet : "Noen flytter hjemmefra fordi de er nødt, enten fordi de ikke kan bo hjemme lengre, eller fordi skolen de skal gå på ligger langt unna foreldrenes bosted eller. Andre flytter hjemmefra for de selv ønsker det og føler det er på tide." Dette kopierte jeg fra ung.no som er drevet av bufdir ( Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet)

Men men vi gikk kanskje en smule off topic nå :) . Blir bare litt engasjert hehe. Men poenget mitt er at barnevernet er det siste Benedicte bør frykte da foreldrene tydelig støtter henne og er positive til hennes planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja klart det kommer an på omstendighetene, det er jo det jeg sier. Men hvordan mener du at barnevernet skal sjekke opp alle de som faktisk søker seg på en skole lengre unna for å komme bort, for å komme inn i et annet miljø. Barnevernet baserer seg i hovedsak på bekymringsmeldinger, eller at barnet eller foreldrene selv tar kontakt. De har ikke kapasitet til å sjekke alle som flytter hjemmefra for å gå en linje hakket lengre vekk en hjemplassen. Så lenge foreldrene gjør jobben sin med å hjelpe, støtte å følge opp barnet sitt så er ikke dette et problem. Å gå på skole er er et godt nok grunnlag selv om de har samme linje på hjemplassen. Så lenge det er normale familieforhold, ungdommen ikke har problemer/vanskeligheter eller sykdommer av noe slag så er det deler av barnevernet og forelesere jeg har som har jobbet en mannsalder i barnevernssammenheng positive til at ungdommen flytter for seg selv for å gå skole. Så lenge de foresatte tar sitt omsorgsansvar så blander ikke barnevernet seg inn å tvinger ungdommen til å gå på en skole de ikke vil gå.

Barnevernets hovedoppgave er å gi barn, unge og familier hjelp og støtte i vanskelige situasjoner. Det er foreldrene som har ansvar for å gi sine barn omsorg. Hvis foreldres omsorg ikke strekker til, kan barnevernet bidra til å sikre barn og unge omsorg, trygghet og utviklingsmuligheter. At en ungdom flytter ut vil ikke si at foreldrene ikke kan yte omsorg. Flere nettsteder for unge som barnevernpedagoger o.l står bak, legger til og med ut råd til ungdom som skal flytte ut. Og der står det blant annet : "Noen flytter hjemmefra fordi de er nødt, enten fordi de ikke kan bo hjemme lengre, eller fordi skolen de skal gå på ligger langt unna foreldrenes bosted eller. Andre flytter hjemmefra for de selv ønsker det og føler det er på tide." Dette kopierte jeg fra ung.no som er drevet av bufdir ( Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet)

Men men vi gikk kanskje en smule off topic nå :D . Blir bare litt engasjert hehe. Men poenget mitt er at barnevernet er det siste Benedicte bør frykte da foreldrene tydelig støtter henne og er positive til hennes planer.

Ja, og det at foreldrene støtter er et kjempe pluss :) Men barneværnet er likevel ikke veldig glad i at et barn flytter ut alene uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...