Gå til innhold
Hundesonen.no

Å så fornøyd jeg er..Skryte litt masse

Inustaff

Recommended Posts

Alt er bare happy happy nå...

Valpen...Obelix er så flink..

Han tilpasser seg utrolig bra på alle områder..

Første og andre natten hadde jeg han i sengen..Kose kose selfølgelig..

Tredje natten satt jeg lenge oppe,sannsynligvis her på sonen..(som vanlig)

Derfor ble det naturlig for han å slå seg til ro i den andre sofaen..og sovne der..

Når jeg skulle legge meg gadd jeg ikke stresse med å tenke på hans eventuelle reaksjoner om han skulle våkne alene i stuen..

Ikke gadd jeg ta han med meg heller da han beit meg i håret bittegrann morgenen før :P

Pluss at han ikke skal sove i sengen min i lengden heller..

Ikke hadde jeg fått kjøpt noe egen seng til ham heller..men sofaen og gulvet var godt nok så det ut for.

Jeg gikk rolig inn og la meg,og forventet at Obelix ville komme til soveromsdøra i løp av natten/morgenen da han visste hvor vi hadde sovet før.

Siden jeg tenkte meg det,lot jeg døra stå oppe sånn akkurat uten glipe.

Som jeg tenkte var det første hunden gjorde å komme til døra når han våknet.

Klorte å peip,og døra lukket seg..så da våknet jeg jo..og fikk tatt han ut.

Dette var jo grytidlig på morgenen,og siden jeg var seint i seng ville jeg sove mer..

Etter lufting sa jeg "Det er fortsatt sovetid altså,gå å legg deg"

(Jeg sørget for å være rolig,noe jeg selvsagt er når jeg er stuptrøtt..og øste han ikke opp..

eller begynte å ta på lysene..for da er det jo dag med en gang)

Så bare gikk jeg inn på rommet igjen og lukket døra.

Litt romstering i ca 2 minutt...Så sa jeg "slapp av,legg deg"fra senga der inne og ut til stuen.

Han hørte meg visst,med den sløve stemmen...

Så våknet jeg ca 2 timer senere og hunden sov fortsatt..Oppi sofaen.

Dagen etter var det helt naturlig og forlate hunden i stua..

(jeg vil at hunden skal være alene/få følelsen av å være alene så den blir vandt til det)

Samme prosedyre om morgenen,men siden døra var helt igjen ble det mere kloring og piping.

Når han klorte sa jeg nei.

Siden det første han gjør når han våkner er å lete etter meg,glemmer han å gå på do med en gang

..han konsentrerer seg nemlig kun om å mase på meg fordi han vet at jeg er i rommet der inne.

Det som er så fint er at da hører jeg at han er oppe,samtidig som jeg får skyntet meg ut på do med han.

Nå har jeg sagt nei ved kloring på døra, kan ikke godta det..for jeg eier ikke døra..

så det er ikke vits å gjørs på..så nå står han og snøfter helt oppi døra og bare småpiper.

Genialt!Han er så smart..han tilpasser seg så naturlig som de andre jeg har hatt..

og det er så lett og få han til å skjønne ting..uten å tenke over det selv.

Ufattelig merkelig hund...han minner veldig om amstaffen jeg hadde..også kalt Obelix.

De var like smarte og tilpassningsdyktige begge to..

De lærte ting,uten innlæring..eller hva jeg skal si..Selfølgelig lærer de,men..jeg vil heller si at de "tar det".

Vanskelig og forklare...men han setter seg før maten helt av seg selv..Jeg sier liksom bare sitt for å gjøre det..likevell han allerede gjør det..Så setter jeg ned maten og så sitter tosken fortsatt.

Jeg må veifte med hånden og peke på skåla for å si "jah versegod","versegod da","du..?versegoood"

Åja?takk...så spiser han..

Naboen fikk låne et flybur av meg da Loke vokste utav det.

Igår fikk jeg det tilbake etter at hun ikke trengte det mer og jeg spurte om å få det..

Ikke fordi jeg skal "bruke bur" på Obelix,for det ser jeg ingen hensikt i når han er så snill som det..

Men jeg tenkte at jeg ville skape et eget interessant sted,sånn at han kunne slutte å krafse seg oppi sofaen.

(han er fortsatt så liten at han ikke kommer seg oppi uten å dra seg opp..klooore,klore stakkars gamle sofa)

Jeg tok buret hjem,kastet teppet hans,og lekene hans inni,bang klask..og satt det på samme sted som han vanligvis samler alle tingene han stjeler..(strømper,usb ledninger..sånn at jeg ikke får lagt inn mer bilder på dataen :( osv..)

Det første han gjorde var å ta med seg den plagsomme pipeleken og gå rett inn..stolt som en hane..

(men nå vet jeg hvertfall hvor jeg skal finne tingene han stjeler,og ønsker å ødelegge)

Nå er han kun i sofaen når han vil ha kos av oss,når han skal sove foretrekker han å gå inn i buret sitt å ligge der å snorke..døra åpen selvsagt..

Det er så koselig..han er så flink liksom...merkelig skrue..men jeg må si at jeg liker den avslappende oppdragelsen..Det er ingen annen måte jeg kan gjøre det.

Alene hjemme har han også vert..

Han trodde han skulle få være med,men jeg skulle bare sitte på med ei venninne til butikken..så jeg gadd ikke ta han med med vilje for å ta det som første gang alene der og da..

Han stod i døra og kikket,så jeg fant ut at det var et fint tidspunkt og gi han mat før jeg gikk,istedefor når jeg kom til bake.Jeg lagde maten,sa gå inn og ga maten.

Borte vekk.Butikkturen tok litt lengre tid enn ventet..(ehe kvinnfolk)

Så 15-20 minutt senere var jeg hjemme.

Da var maten halvspist,og Obelix lå rolig i "min sofa" denne gangen og kikket på meg da jeg kom inn.

Kuult..Så ikke ut til å være opptatt med annet enn å ta den oppvarmede plassen min og slappe av..

Så få jeg bare se hvordan dette utarter seg..han er mottagelig og formbar for det meste..(normal liten valp)

Foreløpig en enkel unge å ha i hus..(ikke alltid like normalt)Akkurat sånn liker jeg og ha det.

Utenom det elsker han folk og hunder..og den første byturen,og bussturen gikk over all forventning.

Kjekkasstilen med halen til værs..og flørting med alle typer mennesker...laaange blikk etter uintresserte mennesker(kunne jo hende de så ham likevel..åneeiveel)

Kjempegutt...

Mye skryt her nå..men han er så nusselig og flink at han fortjener det...Tror han blir en veldig god hund.

Håper det..

Nå ligger han i buret og snorker...hørres mye større ut...hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...