Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrepet av 4 hunder..

Ane_

Recommended Posts

Ja! Tror jeg hadde blitt rimelig redd jeg òg hadde det kommet 4 hunder mot meg langt uti ødemarken i Afrika... Men det var vel kanskje ikke et sjakktrekk å ta lederhunden i nakkeskinnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo mindre med hund å gjøre... enn det har med noe som er blitt hel- eller halvville dyr og ikke så mye husdyr. Har jo kanskje noe med at vi er vant til å ha det så trygt her hjemme? Her finnes ingen ville dyr som er farlige for oss - med mindre folk ikke passer seg i skogen når elgen har kalv.

Husker jeg leste om fire orienteringsløpere som deltok i samme løp, og som i tur og orden ble sparket ned av samme kolle som stod og forsvarte kalven sin - midt i løypa; løperne fortsatte å komme, og nye folk ble kvestet...

På Svalbard er det helt akseptert og alment at man tar med seg våpen når man er ute og rusler utenfor Longyearbyen, sånn er det der - og da tilpasser man seg det. Typisk nok er det enten turister eller nærgående forskere som har blitt drept eller kvestet av isbjørn i de siste 30-40 årene, ifølge en bok jeg leste. I amerikanske nasjonalparker er det jo vanlig bjørn det gjelder å passe seg for, og virkelig kjøre full pakke med forebyggende tiltak - som å ha mat langt unna.

Kanskje ikke så lurt å legge ut på lange løpeturer i ukjent terreng på landsbygda i Afrika, når man ikke vet så mye om ting rundt seg? Og uten mulighet til å få sagt fra? Tenk på andre ting, som slangebitt etc. Og på mulighetene til hjelp; som at en kvinne døde i køen på det som var en legevakt...

Vi får være glade vi er trygge her i landet, og ikke behøver å gå bevæpnet, og at man har lover som ivaretar trygghet - i forhold til ting som må overholdes når det gjelder hundehold. Synd at man ikke alltid klarer å følge dem, som i tilfellet på Dokka.

Bra det gikk bra med løperen. Men å tro at dette er "vanlige hunder" er kanskje naivt. Husker jeg leste en skilding om to hundeadferdsforskere var inne i en innhegning med afrikanske villhunder, altså ingen hund men en egen art. Hvordan de nærmet seg i flokk, og lette etter tegn på flukt eller redsel. Det gjaldt å ikke snu ryggen til, og ikke være rask i bevegelsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...