Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler,en vokter.

Ulvinne

Recommended Posts

Cane sier ifra når han hører folk utenfor og folk i trappa og det synes jeg er knall bra. Cane kan slippe folk inn men de kommer seg ikke ut igjen, vi fikk en som cane såvidt kjenner men som han ikke var helt trygg på da.

til og gå hjem til seg selv og hente cane. Han kom seg inn i leiligheten, cane sto stille og betraktet han men når han kalte inn cane for og få på han halsbåndet, nektet han og begynte og knurre.

Ikke F om han skulle ut derifra med en han ikke kjente.

Rottweilere er veeldig beskyttende og på vakt, hvertfall cane han er veldig beskyttende ovenfor oss 2, men det skjønner jeg siden han kommer fra der han kom og ting har blitt som de har blitt. er ikke noe annet en skryt til han :)

Men de ble vel brukt som penge innkrevere av tyskerene en gang i tia og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg heller komme og framstå som noen ekspert, men jeg vil påstå (og håper da det stemmer) at jeg har fått med meg en god del rottweiler erfaringer ettersom jeg har vokst opp med rasen. Den første rottisen vår fikk pappa da han var singel og jobbet som vekter, derfor skulle han ha en hund han kunne ha med seg på jobb, som vakt hund. Det kan vi vel godt si at han fikk! Hunden var ekstremt flink og lydig mot pappa, men ingen andre. Han ble brukt som vakthund og ettersøkshund for storvilt. Det var alt han kunne brukes som, da pappa og mamma flyttet sammen og giftet seg, var han så ekstrem at han skilte dem i senga! Heldigvis var mamma tøff nok til å sette seg opp mot Romsais, som han het, og fikk sin respekt til slutt. Han var aldri en familie hund selv om vi da var to barn, men det fungerte. Han var en skarp rottweiler, slik han var laget! Hunden formes etter eierens ønsker!

Etterpå fikk vi en ny, Braute. Han var totalt motsatt i forhold til Romsais, den perfekte familie hund, ikke voktete eller noen ting, fant seg i alt fra alle i familien og alle fremmede, men han fungerte heller ikke til noe annet, da jeg vokste til prøvde jeg å gå blodspor med han med det var ingen drifter å hente hos han. Men for en kjekk hund! Igjen ble han formet som vi ville, og denne gangen var det en familie hund vi skulle ha, og det fikk vi!

Nå har vi Oscar på 2 år, han er den perfekte familiehund og finner seg i alt fra familie og venner, men han har litt mer at vakthund instinktet, men ALDRI noe aggressivt på noen måte. Han har også fått drifts instinktet, vi bor på gård og han henter fint både kyrne og hestene om han får beskjed om det. Igjen fikk vi/jeg hunden vi ville han, en flott familie hund, med motor. Jeg trener både lydighet, bruks og ettersøk på storvilt med han. Han er flott!

Min konklusjon er at du former hunden slik du vil ha den, derfor er det viktig å ha kunnskap før du skaffer deg hund. Vi har hatt 3 hannhunder av samme rase, men alle totalt forskjellige både i gemytt og motor. Alikevell har hele familien lært av disse hundene, og det er vi glad for :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er himmelvid forskjell på å varsle og bevåke en eiendom, det klassiske er jo at hunden reagerer med knurring når en fremed forlater huset enn når den kommer inn, men det er svært få hunder som vil angripe en utbryter\innbryter , så fremt hunden ikke er trent på det...mine hunder ville både sluppet inn og ut en inntrenger vel å merke om inntrengeren er litt hundevant eller har evnen til å overse hunden.

Det er svært mange som tror de har en hund som vil fysisk bevokte hus og eiendom, noe jeg har erfart slettes ikke stemmer. De flest hundene vil varsle men ikke mer enn det.

Og hunder som vokter og vil skille fam. medlemer er enten veldig usikre , eller så har innlæring slått feil. Normale, sosialiserte hunder skal bare ikke legge seg opp i hvem som sitter\ligger ved siden av hvem. Husk at alle politihundene er familiehunder som skal og må fungere i hjemmemiljø. Mao. hunder som knurrer mot familie medlemmer og andre besøkende er blitt feil behandlet av eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er himmelvid forskjell på å varsle og bevåke en eiendom, det klassiske er jo at hunden reagerer med knurring når en fremed forlater huset enn når den kommer inn, men det er svært få hunder som vil angripe en utbryter\innbryter , så fremt hunden ikke er trent på det...mine hunder ville både sluppet inn og ut en inntrenger vel å merke om inntrengeren er litt hundevant eller har evnen til å overse hunden.

Det er svært mange som tror de har en hund som vil fysisk bevokte hus og eiendom, noe jeg har erfart slettes ikke stemmer. De flest hundene vil varsle men ikke mer enn det.

Og hunder som vokter og vil skille fam. medlemer er enten veldig usikre , eller så har innlæring slått feil. Normale, sosialiserte hunder skal bare ikke legge seg opp i hvem som sitter\ligger ved siden av hvem. Husk at alle politihundene er familiehunder som skal og må fungere i hjemmemiljø. Mao. hunder som knurrer mot familie medlemmer og andre besøkende er blitt feil behandlet av eier.

Nå vet jeg ikke om dette var siktet til meg eller ikke, men jeg kan nå forklare det jeg mener om det ikke er kommet skikkelig fram.

Da pappa fikk Romsais var han alene og skulle ha en vakt hund til å ha med på jobb, som IKKE er politi, men vekter noe som er noe helt annet. Jeg sa også at, ja han skilte mamma og pappa i sengen til og begynne med, men ble satt på plass og inrettet seg etter det. Han var ikke feilbehandlet av eieren, opplært og oppfostret til å bli som han ble. Eierens feil, ja, men med "vilje".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen kunne forklare meg forskjellen mellom vakt og vokt? Hvis det er noen forskjell, da..

Og en hund som bjeffer når det kommer folk gjør ____ hva? En hund som knurrer når folk drar gjør ____ hva? Og en hund som ligger rolig og ikke bryr seg om ringeklokka og knapt gidder logre når det kommer besøk mangler ____ hva? Og disse egenskapene, eller mangel på sådanne, hva har det å si for bruksegenskapene hos en hund, når det gjelder spor, forsvarsarbeid eller lydighet? Altså; er det de sammen egenskapene som trengs/er foretrukket for å få en hund god innen den gitte sporten, eller varierer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vekter hunder er vel for å beskytte fører, ved behov og ikke i hjemmemiljø og familie situasjoner. Slapper matfar av hjemme så skal jo hunden også gjøre det samme, så jeg mener det er fortsatt snakk om lydighet. Hadde i pensjon en pensjonert svensk vekterhund som var den kosebamsen hjemme, det eneste vi tok hensyn til var at jeg unngikk lekeslossing med mine barn , bare for å unngå at hunden skulle missforstå situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Lurer på om noen kunne forklare meg forskjellen mellom vakt og vokt? Hvis det er noen forskjell, da..

Og en hund som bjeffer når det kommer folk gjør ____ hva? En hund som knurrer når folk drar gjør ____ hva? Og en hund som ligger rolig og ikke bryr seg om ringeklokka og knapt gidder logre når det kommer besøk mangler ____ hva? Og disse egenskapene, eller mangel på sådanne, hva har det å si for bruksegenskapene hos en hund, når det gjelder spor, forsvarsarbeid eller lydighet? Altså; er det de sammen egenskapene som trengs/er foretrukket for å få en hund god innen den gitte sporten, eller varierer det?

Når det gjelder din lille historie som mangler punkter, så tror jeg ikke at jeg kan hjelpe deg med det for jeg er ikke tilhenger av uttrykket vokte eller vakt. Jeg liker bedre å definere forsvar i forhold til hva forsvaret er rettet mot.. Når det gjelder spor, lydighet og figurantarbeid regner jeg med at du sikter til RIK-sporten. Der er det i utgangspunktet hevrken nødvendig eller behov for forsvarsfunksjon i hunden. Noen ønsker litt forsvar i bevoktnings fasen for hundens kraft og utholdenhet. Men det er ikke nødvendig for poengenes del. Innen spor jobber vi med nøyaktighet og nysgjerrighet, lydighet dreier seg om samarbeid (flokk funksjon) og konsentrasjon. Så i utgangspunktet er forsvar ikke noe vi trenger å pille borti innen RIK-sporten ihvertfall.. Men andre har sikkert andre synspunkter og erfaringer enn meg.

Fikk du svar på det du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i pensjon en pensjonert svensk vekterhund som var den kosebamsen hjemme, det eneste vi tok hensyn til var at jeg unngikk lekeslossing med mine barn , bare for å unngå at hunden skulle missforstå situasjonen.

Mine Boerboeler får daglig noen fighter med sin eier, av ulike grunner. Det viktigste handler nok om å lære hundene hvor hardt de kan bite, i tilfelle mine uberegnelige barn skulle finne på å fyre de opp i et ubevoktet øyeblikk.

Det paradoksale er at hvis min sønn på snart 5 år trer på seg Ninja Turtels/ Darth Vader/ Viking eller Ridder - kostymet, og skal denge og drepe gammlingen litt, i all vennskaplighet, så tar de forbanne hundene ALLTID hans parti :yawn:

Min eldste Boerboel er forøvrig alltid på lag med "de andre", slik at kommer det noen kjeltringer og skal ta meg, så ligger jeg meget dårlig ann :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder din lille historie som mangler punkter, så tror jeg ikke at jeg kan hjelpe deg med det for jeg er ikke tilhenger av uttrykket vokte eller vakt. Jeg liker bedre å definere forsvar i forhold til hva forsvaret er rettet mot.. Når det gjelder spor, lydighet og figurantarbeid regner jeg med at du sikter til RIK-sporten. Der er det i utgangspunktet hevrken nødvendig eller behov for forsvarsfunksjon i hunden. Noen ønsker litt forsvar i bevoktnings fasen for hundens kraft og utholdenhet. Men det er ikke nødvendig for poengenes del. Innen spor jobber vi med nøyaktighet og nysgjerrighet, lydighet dreier seg om samarbeid (flokk funksjon) og konsentrasjon. Så i utgangspunktet er forsvar ikke noe vi trenger å pille borti innen RIK-sporten ihvertfall.. Men andre har sikkert andre synspunkter og erfaringer enn meg.

Fikk du svar på det du lurte på?

Delvis svar. :yawn: Men jeg skjønte ikke hva du mente med at historien min ikke hadde punkter? :D Siktet forsåvidt ikke bare til RIK, men generelt spor og lydighet ellers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Delvis svar. :yawn: Men jeg skjønte ikke hva du mente med at historien min ikke hadde punkter? :D Siktet forsåvidt ikke bare til RIK, men generelt spor og lydighet ellers også.

Jeg mente der du hadde laget streker for fyll inn det ordet som passer.. I all bruks og lydighetsarbeid uansett gren er det uønsket med forsvar av den enkle grunn, vi har ikke bruk for det, det er unødvendig. Det er ingen forskjell på spor og lydighet i RIK, NBF eller LP annet enn selve programmets utforming, man spiller på de samme funksjonskretsene i hunden.. Flokk, jakt og nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...