Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler,en vokter.


Ulvinne

Recommended Posts

Cane sier ifra når han hører folk utenfor og folk i trappa og det synes jeg er knall bra. Cane kan slippe folk inn men de kommer seg ikke ut igjen, vi fikk en som cane såvidt kjenner men som han ikke var helt trygg på da.

til og gå hjem til seg selv og hente cane. Han kom seg inn i leiligheten, cane sto stille og betraktet han men når han kalte inn cane for og få på han halsbåndet, nektet han og begynte og knurre.

Ikke F om han skulle ut derifra med en han ikke kjente.

Rottweilere er veeldig beskyttende og på vakt, hvertfall cane han er veldig beskyttende ovenfor oss 2, men det skjønner jeg siden han kommer fra der han kom og ting har blitt som de har blitt. er ikke noe annet en skryt til han :)

Men de ble vel brukt som penge innkrevere av tyskerene en gang i tia og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg heller komme og framstå som noen ekspert, men jeg vil påstå (og håper da det stemmer) at jeg har fått med meg en god del rottweiler erfaringer ettersom jeg har vokst opp med rasen. Den første rottisen vår fikk pappa da han var singel og jobbet som vekter, derfor skulle han ha en hund han kunne ha med seg på jobb, som vakt hund. Det kan vi vel godt si at han fikk! Hunden var ekstremt flink og lydig mot pappa, men ingen andre. Han ble brukt som vakthund og ettersøkshund for storvilt. Det var alt han kunne brukes som, da pappa og mamma flyttet sammen og giftet seg, var han så ekstrem at han skilte dem i senga! Heldigvis var mamma tøff nok til å sette seg opp mot Romsais, som han het, og fikk sin respekt til slutt. Han var aldri en familie hund selv om vi da var to barn, men det fungerte. Han var en skarp rottweiler, slik han var laget! Hunden formes etter eierens ønsker!

Etterpå fikk vi en ny, Braute. Han var totalt motsatt i forhold til Romsais, den perfekte familie hund, ikke voktete eller noen ting, fant seg i alt fra alle i familien og alle fremmede, men han fungerte heller ikke til noe annet, da jeg vokste til prøvde jeg å gå blodspor med han med det var ingen drifter å hente hos han. Men for en kjekk hund! Igjen ble han formet som vi ville, og denne gangen var det en familie hund vi skulle ha, og det fikk vi!

Nå har vi Oscar på 2 år, han er den perfekte familiehund og finner seg i alt fra familie og venner, men han har litt mer at vakthund instinktet, men ALDRI noe aggressivt på noen måte. Han har også fått drifts instinktet, vi bor på gård og han henter fint både kyrne og hestene om han får beskjed om det. Igjen fikk vi/jeg hunden vi ville han, en flott familie hund, med motor. Jeg trener både lydighet, bruks og ettersøk på storvilt med han. Han er flott!

Min konklusjon er at du former hunden slik du vil ha den, derfor er det viktig å ha kunnskap før du skaffer deg hund. Vi har hatt 3 hannhunder av samme rase, men alle totalt forskjellige både i gemytt og motor. Alikevell har hele familien lært av disse hundene, og det er vi glad for :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er himmelvid forskjell på å varsle og bevåke en eiendom, det klassiske er jo at hunden reagerer med knurring når en fremed forlater huset enn når den kommer inn, men det er svært få hunder som vil angripe en utbryter\innbryter , så fremt hunden ikke er trent på det...mine hunder ville både sluppet inn og ut en inntrenger vel å merke om inntrengeren er litt hundevant eller har evnen til å overse hunden.

Det er svært mange som tror de har en hund som vil fysisk bevokte hus og eiendom, noe jeg har erfart slettes ikke stemmer. De flest hundene vil varsle men ikke mer enn det.

Og hunder som vokter og vil skille fam. medlemer er enten veldig usikre , eller så har innlæring slått feil. Normale, sosialiserte hunder skal bare ikke legge seg opp i hvem som sitter\ligger ved siden av hvem. Husk at alle politihundene er familiehunder som skal og må fungere i hjemmemiljø. Mao. hunder som knurrer mot familie medlemmer og andre besøkende er blitt feil behandlet av eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er himmelvid forskjell på å varsle og bevåke en eiendom, det klassiske er jo at hunden reagerer med knurring når en fremed forlater huset enn når den kommer inn, men det er svært få hunder som vil angripe en utbryter\innbryter , så fremt hunden ikke er trent på det...mine hunder ville både sluppet inn og ut en inntrenger vel å merke om inntrengeren er litt hundevant eller har evnen til å overse hunden.

Det er svært mange som tror de har en hund som vil fysisk bevokte hus og eiendom, noe jeg har erfart slettes ikke stemmer. De flest hundene vil varsle men ikke mer enn det.

Og hunder som vokter og vil skille fam. medlemer er enten veldig usikre , eller så har innlæring slått feil. Normale, sosialiserte hunder skal bare ikke legge seg opp i hvem som sitter\ligger ved siden av hvem. Husk at alle politihundene er familiehunder som skal og må fungere i hjemmemiljø. Mao. hunder som knurrer mot familie medlemmer og andre besøkende er blitt feil behandlet av eier.

Nå vet jeg ikke om dette var siktet til meg eller ikke, men jeg kan nå forklare det jeg mener om det ikke er kommet skikkelig fram.

Da pappa fikk Romsais var han alene og skulle ha en vakt hund til å ha med på jobb, som IKKE er politi, men vekter noe som er noe helt annet. Jeg sa også at, ja han skilte mamma og pappa i sengen til og begynne med, men ble satt på plass og inrettet seg etter det. Han var ikke feilbehandlet av eieren, opplært og oppfostret til å bli som han ble. Eierens feil, ja, men med "vilje".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen kunne forklare meg forskjellen mellom vakt og vokt? Hvis det er noen forskjell, da..

Og en hund som bjeffer når det kommer folk gjør ____ hva? En hund som knurrer når folk drar gjør ____ hva? Og en hund som ligger rolig og ikke bryr seg om ringeklokka og knapt gidder logre når det kommer besøk mangler ____ hva? Og disse egenskapene, eller mangel på sådanne, hva har det å si for bruksegenskapene hos en hund, når det gjelder spor, forsvarsarbeid eller lydighet? Altså; er det de sammen egenskapene som trengs/er foretrukket for å få en hund god innen den gitte sporten, eller varierer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vekter hunder er vel for å beskytte fører, ved behov og ikke i hjemmemiljø og familie situasjoner. Slapper matfar av hjemme så skal jo hunden også gjøre det samme, så jeg mener det er fortsatt snakk om lydighet. Hadde i pensjon en pensjonert svensk vekterhund som var den kosebamsen hjemme, det eneste vi tok hensyn til var at jeg unngikk lekeslossing med mine barn , bare for å unngå at hunden skulle missforstå situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Lurer på om noen kunne forklare meg forskjellen mellom vakt og vokt? Hvis det er noen forskjell, da..

Og en hund som bjeffer når det kommer folk gjør ____ hva? En hund som knurrer når folk drar gjør ____ hva? Og en hund som ligger rolig og ikke bryr seg om ringeklokka og knapt gidder logre når det kommer besøk mangler ____ hva? Og disse egenskapene, eller mangel på sådanne, hva har det å si for bruksegenskapene hos en hund, når det gjelder spor, forsvarsarbeid eller lydighet? Altså; er det de sammen egenskapene som trengs/er foretrukket for å få en hund god innen den gitte sporten, eller varierer det?

Når det gjelder din lille historie som mangler punkter, så tror jeg ikke at jeg kan hjelpe deg med det for jeg er ikke tilhenger av uttrykket vokte eller vakt. Jeg liker bedre å definere forsvar i forhold til hva forsvaret er rettet mot.. Når det gjelder spor, lydighet og figurantarbeid regner jeg med at du sikter til RIK-sporten. Der er det i utgangspunktet hevrken nødvendig eller behov for forsvarsfunksjon i hunden. Noen ønsker litt forsvar i bevoktnings fasen for hundens kraft og utholdenhet. Men det er ikke nødvendig for poengenes del. Innen spor jobber vi med nøyaktighet og nysgjerrighet, lydighet dreier seg om samarbeid (flokk funksjon) og konsentrasjon. Så i utgangspunktet er forsvar ikke noe vi trenger å pille borti innen RIK-sporten ihvertfall.. Men andre har sikkert andre synspunkter og erfaringer enn meg.

Fikk du svar på det du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i pensjon en pensjonert svensk vekterhund som var den kosebamsen hjemme, det eneste vi tok hensyn til var at jeg unngikk lekeslossing med mine barn , bare for å unngå at hunden skulle missforstå situasjonen.

Mine Boerboeler får daglig noen fighter med sin eier, av ulike grunner. Det viktigste handler nok om å lære hundene hvor hardt de kan bite, i tilfelle mine uberegnelige barn skulle finne på å fyre de opp i et ubevoktet øyeblikk.

Det paradoksale er at hvis min sønn på snart 5 år trer på seg Ninja Turtels/ Darth Vader/ Viking eller Ridder - kostymet, og skal denge og drepe gammlingen litt, i all vennskaplighet, så tar de forbanne hundene ALLTID hans parti :yawn:

Min eldste Boerboel er forøvrig alltid på lag med "de andre", slik at kommer det noen kjeltringer og skal ta meg, så ligger jeg meget dårlig ann :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder din lille historie som mangler punkter, så tror jeg ikke at jeg kan hjelpe deg med det for jeg er ikke tilhenger av uttrykket vokte eller vakt. Jeg liker bedre å definere forsvar i forhold til hva forsvaret er rettet mot.. Når det gjelder spor, lydighet og figurantarbeid regner jeg med at du sikter til RIK-sporten. Der er det i utgangspunktet hevrken nødvendig eller behov for forsvarsfunksjon i hunden. Noen ønsker litt forsvar i bevoktnings fasen for hundens kraft og utholdenhet. Men det er ikke nødvendig for poengenes del. Innen spor jobber vi med nøyaktighet og nysgjerrighet, lydighet dreier seg om samarbeid (flokk funksjon) og konsentrasjon. Så i utgangspunktet er forsvar ikke noe vi trenger å pille borti innen RIK-sporten ihvertfall.. Men andre har sikkert andre synspunkter og erfaringer enn meg.

Fikk du svar på det du lurte på?

Delvis svar. :yawn: Men jeg skjønte ikke hva du mente med at historien min ikke hadde punkter? :D Siktet forsåvidt ikke bare til RIK, men generelt spor og lydighet ellers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Delvis svar. :yawn: Men jeg skjønte ikke hva du mente med at historien min ikke hadde punkter? :D Siktet forsåvidt ikke bare til RIK, men generelt spor og lydighet ellers også.

Jeg mente der du hadde laget streker for fyll inn det ordet som passer.. I all bruks og lydighetsarbeid uansett gren er det uønsket med forsvar av den enkle grunn, vi har ikke bruk for det, det er unødvendig. Det er ingen forskjell på spor og lydighet i RIK, NBF eller LP annet enn selve programmets utforming, man spiller på de samme funksjonskretsene i hunden.. Flokk, jakt og nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...