Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler,en vokter.


Ulvinne

Recommended Posts

Noen jeg kjenner eier en rottweiler unghund hann.

De mener: at hunden deres er bare snill og god,hvemsomhelst kan gå inn der da eierene ikke er der uten at hunden vil gjøre personen noe som helst. Han vil jo bare kose og leke.

Jeg mener: en rottweiler er en vokter,blitt brukt som vakthund. Helt enig i at de er kosete og snille greie hunder. MEn at eierene bør passe litt på vedrørende hvem som får gå inn i dems hus da de ikke er hjemme mener jeg bestemt at de bør!

I tillegg: hunden er svært dominant,han "tester" de fleste som kommer inn der om han får mulighet. HAn er tøff,han er sta,han knurrer og små biter. HAn hopper og han kan ri.

Eirene prøver i tillegg og få denne hunden til og høres ut som en snill liten tass man kan gjøre som man vil med,da hunden en gang knurret på meg fordi den ikke fikk sitte på skulderen min,bortforklarte de det febrilsk med at:han er ikke sinna,han bare kose prater,osv os osv.. Og jeg understreker Febrilsk forklaring.

Jeg har hørt denne hundens koselyder og det var ikke en kose lyd han kom med i denne situasjonen..

Jeg skjønner ikke hvorfor de er så redd for og si at,ja,sånn er han! Det er da ingen skam i og ha en rottweiler som passer på?

Og det er vel heller ingen skam i og ha en unghund som tester grenser?

Jeg får rett og slett inntrykk av at de "klyser" seg til. Hunden deres skal være perfekt den,uansett liksom..

Jeg har snakket med de om det litt forsiktig(kan ikke si noe rett ut for da blir det krangling),og jeg prøver og si at det er d ikke noe aggressivt ved hunden,den er en hund. Den oppfører seg slik den "skal"..

Noen som har noen tips til andre fremgangsmåter jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er folk dumme, så er de dumme - og da nytter det nok fint lite med hva DU prøver å si.

Det er synd om det må gå galt før de lærer, og at det skal gå utover noen andre. Men siden de virker såpass naive og uopplyste om rasen, så har de vel kanskje heller ikke kjøpt fra noen særlig bra oppdretter? For det ville vært forslaget "normalt sett" - å få dem til å snakke med oppdretter.

Men når akkurat det du sier, står skrevet på Rottweilerklubbens EGEN hjemmeside - det med oppdragelse, hva man bør være på vakt for etc, og burde være blant den informasjonen som når ut til potensielle valpekjøpere, så er jeg ganske opprådd for forslag.

VIL folk ha hjelp, så spør de - og da svarer jeg personlig gjerne. Men vil de IKKE, så har jeg sluttet å engasjere meg - det når sjelden inn, før noe setter skrekken i dem. Synd, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er folk dumme, så er de dumme - og da nytter det nok fint lite med hva DU prøver å si.

Det er synd om det må gå galt før de lærer, og at det skal gå utover noen andre. Men siden de virker såpass naive og uopplyste om rasen, så har de vel kanskje heller ikke kjøpt fra noen særlig bra oppdretter? For det ville vært forslaget "normalt sett" - å få dem til å snakke med oppdretter.

Men når akkurat det du sier, står skrevet på Rottweilerklubbens EGEN hjemmeside - det med oppdragelse, hva man bør være på vakt for etc, og burde være blant den informasjonen som når ut til potensielle valpekjøpere, så er jeg ganske opprådd for forslag.

VIL folk ha hjelp, så spør de - og da svarer jeg personlig gjerne. Men vil de IKKE, så har jeg sluttet å engasjere meg - det når sjelden inn, før noe setter skrekken i dem. Synd, men sånn er det.

Vel,oppdretteren skal visst være veldig seriøs og erfaren.

h*n behandler hunden sin på noe samme måte,men er kanskje litt mer bevist at det faktisk er en hund!

Hvor seriøs andre ser henne for og være vet jeg ikke,jeg er ikke så "inn" i dette med rottweiler og oppdrettere.

Men det skulle ha vært veldig "gøy" og vite..

EDIT: Takk for svar Akela:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har no fått en formening om at rottweilere er voktere, men de slipper gjerne personer inn i huset, problemet ligger vell helst der når personen skal ut igjen, for da kan hunden nekte personen å gå ut hvis ikke eier er tilstedet.

Har hørt om flere sånne episoder hvor eier har vært i butikken/jobben mens det har vært folk inne i huset for å fikse ting, som hunden ikke har sluppet ut av huset før eier er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som er selvsikre og får anledningen til å ta styringen, kan gjerne "leke" en ganske så dominant lek. Kjente en som hadde en real brukshund, som gjester som ikke visste bedre trodde var "såååå leken". Men egentlig drev hunden og "styrte" dem, gav seg ikke, men var så selvsikker og suveren at man ikke merket noe - og hundeuerfarne gjester lot seg styre, de :-)

Nå var dette en eier som visste NØYAKTIG hva hun hadde, og som kontrollerte det. Akkurat som minsten her har en h..... drakamp, og villig lar seg gire opp til å "utfordre". Men JEG styrer det... derfor er det ikke noe problem.

Det du sier om "febrilsk" sier vel sitt; da har de ikke kontrollen. Kanskje er det en FLOTT hund, og kanskje småskrøner de litt for oppdretter også. Man kan kjapt bli overrasket som oppdretter, når man kommer hjem til folk - og ser hvordan "fine hunden" egentlig er den lokale hustyrannen.

Folk som er fascinert av rottweiler, lar seg vel også fascinere fordi den er litt "barsk" og karslig - og så tar det kanskje overhånd for dem. De LIKER det jo egentlig... men klarer ikke å styre det. Da er det ikke så lett å komme og beklage seg, kanskje de velger å LATE som dette går så bra så?

Kjente en dame som hadde altfor mye hund. Hun kalte den for "bamsen sin" og det var virkelig mors dikkedikkehund - et stort beist, som beit flere hunder ganske stygt. Det ble for vanskelig for henne å akseptere at dette var et dyr og et ikke altfor snilt dyr, brøt for mye med bildet hennes av mors bamse som skulle "passe på henne" og være stor og trygg og snill. Så der var det fortrengning og bortforklaringer for alle pengene - selv når kosebamsen rev en flenge på 20 cm i en tispe. Men hun tok nå konsekvensen og unngikk alle parker og hadde den i bånd til slutt... om det var bortforklaringer av selve adferden, så ble det nå ikke konsekvenser for andre av det...

Så du har nok rett i at det ikke er noe galt i hunden.... men kanskje noe med eiernes forventninger, evner og så videre? Ofte verre å forklare folk "hvordan de er" enn å si noe om hunden deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det inntrykket av at disse menneskene virkelig vil hunden sin godt,mye av grunnen til at de er så ivrige på at han er en kosebamse er nok mye pga alle fordommene mot rottweilr,de vil så absolutt gi alle et godt inntrykk.. Så meningen er vel.. Men likevel er jeg noe usikker på resten.

Og jeg mener bestem at en hund skal få være hund,man må respektere at de har sine måter og sin adferd.

Jeg tviler på at en snill rottweiler er snill bare for og bedre rasens rykte.

Så hvorfor skal vi lyve oss til det? Jeg liker denne hunden,han er kjempe flott og grei. Men han er en hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å ha en respekt for at en hund er en hund, og det å la det at den er en hund "unnskylde" endel adferd som ikke bør tolereres.

Jeg har ikke "respekt" for en hund på samme måte som jeg har for et menneskes meninger. Jeg har respekt for AT hunden er en hund, men ikke respekt for det den måtte "mene" - når dette er ting som ikke er akseptabelt. Da må man som eier sørge for at hunden lærer seg de ting den må og skal, for å kunne bo i et moderne samfunn.

Det er like dumt å gjøre hunden til en "kosebamse" som har "meninger som må respekteres" som det er å gå for langt andre veien. Begge deler kan føre til usikre hunder som kan skade hundesaken.

Eiere som ikke har styring på en hannrottweiler... det går bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener: at hunden deres er bare snill og god,hvemsomhelst kan gå inn der da eierene ikke er der uten at hunden vil gjøre personen noe som helst. Han vil jo bare kose og leke.

Jeg mener: en rottweiler er en vokter,blitt brukt som vakthund. Helt enig i at de er kosete og snille greie hunder. MEn at eierene bør passe litt på vedrørende hvem som får gå inn i dems hus da de ikke er hjemme mener jeg bestemt at de bør!

I tillegg: hunden er svært dominant,han "tester" de fleste som kommer inn der om han får mulighet. HAn er tøff,han er sta,han knurrer og små biter. HAn hopper og han kan ri.

Eirene prøver i tillegg og få denne hunden til og høres ut som en snill liten tass man kan gjøre som man vil med,da hunden en gang knurret på meg fordi den ikke fikk sitte på skulderen min,bortforklarte de det febrilsk med at:han er ikke sinna,han bare kose prater,osv os osv.. Og jeg understreker Febrilsk forklaring.

Jeg har hørt denne hundens koselyder og det var ikke en kose lyd han kom med i denne situasjonen..

Jeg skjønner ikke hvorfor de er så redd for og si at,ja,sånn er han! Det er da ingen skam i og ha en rottweiler som passer på?

Og det er vel heller ingen skam i og ha en unghund som tester grenser?

Jeg får rett og slett inntrykk av at de "klyser" seg til. Hunden deres skal være perfekt den,uansett liksom..

Jeg har snakket med de om det litt forsiktig(kan ikke si noe rett ut for da blir det krangling),og jeg prøver og si at det er d ikke noe aggressivt ved hunden,den er en hund. Den oppfører seg slik den "skal"..

Noen som har noen tips til andre fremgangsmåter jeg kan prøve?

Vel, jeg mener det samme om min dobermanntispe Wilma, hvem som helst kan gå inn til henne selv om jeg ikke er hjemme, og hun er bare en snill og god hund.

Bare for å rette litt på deg, en rottweiler er ingen vokterhund, det er i utgangspunktet en ren vakthund. Det er forskjell på vokterhund og vakthund. En vokterhund kan godt brukes som vakthund, men en vakthund kan ikke brukes som vokterhund. En vakthund har gjerne stort jaktinstinkt, noe en vokterhund ikke har.

En hund som er riktig dominant har ikke noe behov for å teste ut verken den ene eller den andre. Denne hunden høres mere ut som en usikker og småkranglete hund for meg, ikke en dominant hund. En dominant hund oppfører seg ikke slik som du beskriver.

Hvis du skal si noe til dem så bør du i hvertfall vite hva du snakker om, og ikke kalle hunden en dominant hund når den ikke er det. :innocent:

Er du sikker på at du har vurdert hunden riktig?

Jeg ville egentlig ikke brydd meg hvis jeg var deg, da folk sjelden hører på det som er ment som velmente råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mener det samme om min dobermanntispe Wilma, hvem som helst kan gå inn til henne selv om jeg ikke er hjemme, og hun er bare en snill og god hund.

Bare for å rette litt på deg, en rottweiler er ingen vokterhund, det er i utgangspunktet en ren vakthund. Det er forskjell på vokterhund og vakthund. En vokterhund kan godt brukes som vakthund, men en vakthund kan ikke brukes som vokterhund. En vakthund har gjerne stort jaktinstinkt, noe en vokterhund ikke har.

En hund som er riktig dominant har ikke noe behov for å teste ut verken den ene eller den andre. Denne hunden høres mere ut som en usikker og småkranglete hund for meg, ikke en dominant hund. En dominant hund oppfører seg ikke slik som du beskriver.

Hvis du skal si noe til dem så bør du i hvertfall vite hva du snakker om, og ikke kalle hunden en dominant hund når den ikke er det. :icon_redface:

Er du sikker på at du har vurdert hunden riktig?

Jeg ville egentlig ikke brydd meg hvis jeg var deg, da folk sjelden hører på det som er ment som velmente råd.

Jeg er ingen ekspert. Så nei,helt sikker kan jeg ikke være. :D

Men jeg mener likevel at han ikke gjør noe galt fordi om han f.eks ikke slipper noen ut av huset da eierene er borte. Siden han tross alt gjør det han 2skal" i følge instinktene. Hva vi mener er jo noe ganske annet. :P

Om denne hunden e usikker kan godt være,poenget mitt er likevel at en rottweiler(denne rottweileren,kall det hva du vil).Ikke utelukkende er en teddybjørn som ALDRi noensinne vil være kapabel til og gjøre noen noe.. At han ikke er ond skal jeg da si meg helt enig i.. Men jeg føler det er naivt og ikke ta noe som helst hensyn til at han faktisk er en rotteiler og ikke en tøy bamse fra IKEA. Jeg har en vakthund selv,vel.. Hun fungerer fint som en ihvertfall.. Og jeg undervurderer henne aldri. Jeg er ikke bekymret for at hun skal gjøre noen noe.. Men jeg kan ikke si sikkert at hvis noen kommer løpende mot henne og kaster seg rundt halsen på henne og lager knurrelyder,så vil ikke hun ta igjen. Derfor ordner jeg det slik at sånnt ikke skjer. Jeg synes ikke det er flaut og si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bare for å rette litt på deg, en rottweiler er ingen vokterhund, det er i utgangspunktet en ren vakthund.

Bare for å rette litt på deg...en Rottweiler er i utgangspunktet en gjeterhund.... :)

Min stefar, som er selvstendig næringsdrivende og tømmermann, skulle pusse opp badet hos en kompis for noen år siden. Kompisen hadde en Rotttweiler - usikker på alder, men godt voksen og forholdsvis grei å ha med å gjøre. Kompisen forlot leiligheten for å gå på jobb, mens min stefar ble værende i leiligheten for å jobbe. Etter noen timer måtte han forlate leilgheten for å fylle på parkometeret, noe han ikke fikk lov til av hunden. Den satte seg forran ytterdøren og gav klar melding om at du blir her. Så det gojrde han...bot og en nokså lang arbeidsdag, samt frykt for denne typen hunder fikk han med på kjøpet puppeh.gif

Det hører med til historien at hunden ikke oppførte seg aggresivt eller truende så lenge min stefar forholdt seg på god avstand fra ytterdøren... :bug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Noen jeg kjenner eier en rottweiler unghund hann.

De mener: at hunden deres er bare snill og god,hvemsomhelst kan gå inn der da eierene ikke er der uten at hunden vil gjøre personen noe som helst. Han vil jo bare kose og leke.

Jeg mener: en rottweiler er en vokter,blitt brukt som vakthund. Helt enig i at de er kosete og snille greie hunder. MEn at eierene bør passe litt på vedrørende hvem som får gå inn i dems hus da de ikke er hjemme mener jeg bestemt at de bør!

I tillegg: hunden er svært dominant,han "tester" de fleste som kommer inn der om han får mulighet. HAn er tøff,han er sta,han knurrer og små biter. HAn hopper og han kan ri.

Eirene prøver i tillegg og få denne hunden til og høres ut som en snill liten tass man kan gjøre som man vil med,da hunden en gang knurret på meg fordi den ikke fikk sitte på skulderen min,bortforklarte de det febrilsk med at:han er ikke sinna,han bare kose prater,osv os osv.. Og jeg understreker Febrilsk forklaring.

Jeg har hørt denne hundens koselyder og det var ikke en kose lyd han kom med i denne situasjonen..

Jeg skjønner ikke hvorfor de er så redd for og si at,ja,sånn er han! Det er da ingen skam i og ha en rottweiler som passer på?

Og det er vel heller ingen skam i og ha en unghund som tester grenser?

Jeg får rett og slett inntrykk av at de "klyser" seg til. Hunden deres skal være perfekt den,uansett liksom..

Jeg har snakket med de om det litt forsiktig(kan ikke si noe rett ut for da blir det krangling),og jeg prøver og si at det er d ikke noe aggressivt ved hunden,den er en hund. Den oppfører seg slik den "skal"..

Noen som har noen tips til andre fremgangsmåter jeg kan prøve?

Nå skal ikke jeg påberope meg allverdens erfaring med rottweiler, og i alle fall ikke hannhunder - men jeg var så heldig å få dele hus med Dilla min i litt over to år, og i tillegg har jeg omgåtts med rottweilere eiet av oppdretteren hennes og andres siden jeg fikk min første hund omtrent - sånn at jeg vil si jeg kjenner en del rottweilere.

Rottweilere har LYD - og de har lyd selv om de ikke er sinte - de høres sinte ut, men de prater og de prater mye. Dilla pratet - (og snillere hund skal du lete lenge etter), hennes brødre prater, foreldre, kusiner, tanter - u name it - de prater og de høres ut som om de knurrer.

Klart for en person som ikke vet så høres dette ut som agressjon - og bare for å si det sånn - jeg fikk i sin tid beskjed om at min golden retriever var agressiv fordi han pratet når han var glad og opprømt - så jeg heller mot å ville tro at denne unghunden prater.

At hunden er uoppdragen er en annen ting - men istedet for å fortelle dem det så burde du heller satse på innfallsvinkelen om å få de til å gå på ett kurs eller to - kanskje du kan foreslå at dere går på kurs sammen - finn ett helgekurs eller noe. Finn på noe som kan gi hunden aktivitet og mer rammer - samtidig som de får litt innput fra andre folk (les instruktører).

De føler antagelig at du ikke har "pondus" nok til å kunne fortelle dem noe og da blir det bare feil om du skal påpeke feil og mangler - hjelp dem heller i riktig retning.

Det er mange uoppdragne hannrottiser der ute, dessverre - men de færreste av dem er farlig for folk og dyr.

Når det gjelder å kunne gå inn hos folk - så skal en rottweiler tåle det - den er IKKE en utpreget vakthund som flyr på i hytt og pine - men om man går inn så skal man være obs på at man kanskje ikke kommer ut igjen før eier kommer hjem - det er nemlig måten rottisen gjør det på.

Jeg har aldri hatt en hund som har varslet så lite som rottweileren, hun var helt lugn når det kom folk - var vi glad så var hun glad - kom det f.eks. dørselgere kunne hun innta en litt mer avvisende holdning og bare stå å observere ved siden av meg i døra, men hun var aldri truende. Den eneste hun noen gang truet med å bruke vold ovenfor var min uberteite far som ikke tok tegninga når hun sa at nok var nok............ *ler* Da var hun seks måneder (og jeg ble litt skeptisk), hun klarte å skremme gørra av min far så han la henne for "hat" (*humre ved tanken på at noen var redd Dilla*), og etter den hendelsen ignorerte han henne (les var redd henne) - Dilla derimot syntes mannen var kul, og skulle gjerne "lekt" (*fnis*) med han - tross alt - de fleste hunder synes jo det er stas å styrke egoet sitt på noe............

Nei - få dem på kurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en rottweiler har aldri vært en gjeterhund! Dens opprinnelige oppgave var å drive kveg, og det er noe ganske annet. I tillegg skulle den passe gård og grunn, og kvegbondens pengeveske. Her trengtes det helt andre egenskaper enn hva en gjeter har bruk for. Disse egenskapene ligger der fremdeles, i hvert fall i en skikkelig rottis. Den hunden du beskriver her, er ikke dominant. Uoppdragen og bøllete ja, den trenger tydelige grenser, og eierne er tydelig ikke klar over hva de har i huset. De er bare nødt til å konsultere folk som har greie på rasen, før de kommer helt skjevt ut. Hunden er ung, hva når den blir voksen og har slike tafatte eiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en rottweiler har aldri vært en gjeterhund! Dens opprinnelige oppgave var å drive kveg, og det er noe ganske annet. I tillegg skulle den passe gård og grunn, og kvegbondens pengeveske. Her trengtes det helt andre egenskaper enn hva en gjeter har bruk for. Disse egenskapene ligger der fremdeles, i hvert fall i en skikkelig rottis. Den hunden du beskriver her, er ikke dominant. Uoppdragen og bøllete ja, den trenger tydelige grenser, og eierne er tydelig ikke klar over hva de har i huset. De er bare nødt til å konsultere folk som har greie på rasen, før de kommer helt skjevt ut. Hunden er ung, hva når den blir voksen og har slike tafatte eiere?

Den opprinnelige oppgave var å drive kveget og passe på slakterens pengepung, for Rottweileren er slakterens hund - der metzger. Den passet ikke spesielt på gård og grunn da den stort sett var på "driv".

Er enig med deg i at denne hunden ikke er dominant, men uoppdragen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å se forskjellen på at når en BC driver sau og en Rottweiler driver kveg, så skal det kalles to forskjellige ting... :rolleyes: Men det er nå bare meg :P

På samme måte vil jeg påstå at BC har gode vaktinstinkter, tviler på at en kommer seg uoppdaget frem til bondens madrass -uten at hunden varsler :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
På samme måte vil jeg påstå at BC har gode vaktinstinkter, tviler på at en kommer seg uoppdaget frem til bondens madrass -uten at hunden varsler :rolleyes:

Vel, da er alle bc'r jeg kjenner ganske raseutypiske for det er fint lite vakt og forsvar i dem. Det er vel en av grunnene til at de er forholdsvis enkle hunder å ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er forholdsvis lite forsvar i en BC...men det er vell strengt tatt ikke et kriterium for å bli ansett som vaktsom?

I mitt lille hode, blir faktisk BCens vaktsomhet noe positivt, da sansynligheten for at den går til angrep på en fremmed er betydelig mindre enn hos mer annerkjente vakthund - type lignende raser.

At en BC er enkel å ha med å gjøre - blir for meg som tidligere har hatt flere eksemplarer i hjemmet og vert samboer med tidligere oppdretter av rasen, en noe forenklet sannhet. De fleste hunder er enkle å ha med å gjøre, så fremt en har kunnskap om hundens bruksegenskaper, arv og miljø. Men jeg treffer nok av BCer som bor i trange leiligheter, og ikke får noe særlig mer enn en liten luftetur om dagen - og alle som har kjennskap til BC, vet at med slike bruksegenskaper og behov mental/fysisk aktivisering, er nærmeste stopp ofte en understimulert problemhund. Det er ikke uten grunn at Finn.no florerer av BCer og gatemixer med BC-gener til omplassering i bykjernene...noe som er utrolig irriterende, og igjen bekrefter at mange mennesker ikke burde hatt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Er enig i at det er forholdsvis lite forsvar i en BC...men det er vell strengt tatt ikke et kriterium for å bli ansett som vaktsom?

I mitt lille hode, blir faktisk BCens vaktsomhet noe positivt, da sansynligheten for at den går til angrep på en fremmed er betydelig mindre enn hos mer annerkjente vakthund - type lignende raser.

Enten så forstår jeg ikke hva du mener eller så motsier du deg selv her..

At en BC er enkel å ha med å gjøre - blir for meg som tidligere har hatt flere eksemplarer i hjemmet og vert samboer med tidligere oppdretter av rasen, en noe forenklet sannhet. De fleste hunder er enkle å ha med å gjøre, så fremt en har kunnskap om hundens bruksegenskaper, arv og miljø. Men jeg treffer nok av BCer som bor i trange leiligheter, og ikke får noe særlig mer enn en liten luftetur om dagen - og alle som har kjennskap til BC, vet at med slike bruksegenskaper og behov mental/fysisk aktivisering, er nærmeste stopp ofte en understimulert problemhund. Det er ikke uten grunn at Finn.no florerer av BCer og gatemixer med BC-gener til omplassering i bykjernene...noe som er utrolig irriterende, og igjen bekrefter at mange mennesker ikke burde hatt hund.

Jeg burde ha skrevet at de er forholdsvis enkle hunder om de blir behandlet som det de faktisk er :arbeidshunder. Men for meg er det en selvfølgelighet og jeg kan ikke ta hensyn til at finnes folk som ikke ser det. Akkurat som jeg ikke kan engasjere meg i alle som har schâferen sin kun som søndagsturhund, selv om det er en brukshund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så forstår jeg ikke hva du mener eller så motsier du deg selv her..

Jeg klarer ikke å se at jeg motsier meg selv...så jeg kan prøve å tydeliggjøre det. Du mente at det var lite vakt og forsvarsinstinkter i en BC. Jeg var enig i at det er lite av forsvar, men nok av vakt - som må regnes å være den viktigste egenskapen til en vakthund. Med andre ord er det ikke nødvendig å kunne hverken angripe eller forsvare for å kunne betegnes som vaktsom, en må kunne varsle når det kommer uvedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Enten så forstår jeg ikke hva du mener eller så motsier du deg selv her..

Jeg klarer ikke å se at jeg motsier meg selv...så jeg kan prøve å tydeliggjøre det. Du mente at det var lite vakt og forsvarsinstinkter i en BC. Jeg var enig i at det er lite av forsvar, men nok av vakt - som må regnes å være den viktigste egenskapen til en vakthund. Med andre ord er det ikke nødvendig å kunne hverken angripe eller forsvare for å kunne betegnes som vaktsom, en må kunne varsle når det kommer uvedkommende.

Da forstår jeg hva du mener. Vet ikke helt om jeg er enig med deg, for de bc'ne jeg kjenner varsler ikke, men det trenger jo ikke å bety at det ikke er sånn, bare at akkurat de ikke har den egenskapen. Eller at den ikke er stimulert/ evt er dempet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er nok at dette eventuelt er dempet gjennom avl eller ikke stimulert frem. Så vidt jeg husker varslet alle de BCene vi hadde, men det kan selvfølgelig være i sammenheng med de linjene det ble avlet på.

Jeg har personlig Boerboeler som varsler i liten grad. De varsler i den grad at når de 3 kattene som bor under min veranda kommer hjem på kvelden, så murrer eldste mann litt :P Samtidig er det ikke vanskelig å se når det kommer mennesker på besøk, for da dunker halene godt i gulvet under stuebordet. Altså varsler de likevell, men ikke på en måte som oppfattes som negativ eller skremmer vekk besøkende.

Jeg har valgt bevisst ut mine hunder etter foreldre og linjer som regnes som lite vaktsomme. Det tar betydelig lengre tid, og det blir fort mange mailer/telefonsamtaler til ulike oppdrettere ute i Europa og Sør - Afrika, men sjansen for at en kommer nærmere det resultatet en ønsker å bygge videre på - vokser i takt med tidsbruken på forarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, for en artig vending denne tråden tok :no: Utgangspunktet var et spørsmål om hva en burde si til eiere av en rottweiler som ikke skjønner at rottisen er en rottis, men etter å ha lest denne tråden har jeg lært at BC'er har lite forsvar men mye vaktegenskaper.. Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt rottweiler i 13 år (kun en og den ble 13:P). Jeg vil si at en var verdens snilleste, men den voktet huset så absolutt. Den var også slik at den luket ut personer den ikke likte, men det var skjelden den ikke likte folk:P Hjemme alene voktet den. På hundepensjonat var den verdens snilleste. Var det fremmede i huset som skulle fikse et eller annet, hadde vi alltid hunden i bur eller på et rom, når i skulle bort. Untatt når min tante eller noen andre den kjente veldig godt var der. Fordi hunden godtok dem som en del av huset og mente det var helt greit at disse låste seg inn i huset når vi var borte og den ble passet på. Men fremmede? Niks, ikke når ikke vi var hjemme nei. Ikke snakk om. Når vi hadde besøk og vi var hjemme var dette verdens mest kosete hund. Skulle ha oppmerksomhet. Aldri noe knurring eller noen form for lyder som viste aggressivitet. Vel så sant de ikke kom inn med rød caps på huet :no: Men en rottis har alltid vært en vokter og det kommer den også til å bli. Men noe dårlig gemytt har de ikke. Det er rett å slett slik en rottis er, og det er derfor jeg elsker denne rasen. Men kommer nok ikke til å skaffe meg en med det første:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg faktisk innrømme at min lille uskyldige Boerboel tispe også har murret, eller gått fullstendig bananas banana

Jeg hadde tidligere i dag kjøpt en dvd med dinosaurer til min sønn på 4 år. Vi satt og så på denne filmen hele familien etter middag, mens hundene låg under bordet, som vanlig, og sov. Plutselig fyker den lille tispen min på 5,5 måneder frem fra bordet og knurrer og boffer som besatt til TVen...Det viser seg at en Velociraptor på skjermen ikke var av sorten hun uten videre godkjente i huset vårt ;)

Min eldste Boerboel skjønnte ikke helt grunnen til alt oppstyret, men han gikk like greit bort til terassedøren, og boffet litt han også, bare sånn for sikkerhets skyld...:(

Kanskje like greit at disse Velociraptorne er nokså sjeldne på besøk hjemme i stua våres... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en rottweiler-tispe på snart 14mnd. Og helt fra vi fikk henne testa hun oss og grensene vi hadde satt. Hvis jeg ikke er konsekvent men "duller" masse med henne så tar hun seg mere tilrette og tøyer grensene litt etter litt. Min samboer sa fra starten av at en må være streng så det gjør vondt i hjerterota (ikke ondskapsfull), for å få en veldressert hund. For dette er en hund av størrelse og med styrke som gjør at man bør ha kontroll over den. Vår hund har aldri vist noe som helst tegn til aggresjon verken overfor mat, andre hunder, barn eller dyr. De menneskene (noen gråhårete eldre menn med luta rygg) hun ikke liker, trekker hun seg bare unna. Og hvis de bare gir henne tid så kommer hun tilslutt logrende bort å snuser på dem også.

Jeg har en tendens til å skjemme henne bort og dulle med henne, men jeg ser også konsekvensene av det og passer derfor ekstra på så ikke hunden tror den er kongen på haugen. Reglene må være der, og de må gjelde hele tiden.

Vår hund er kanskje litt merkelig, for en gang så kom en rørlegger inn i huset tidlig en morgen, vi lå og sov, og det gjorde hunden også. Hun varslet oss ikke og rørte seg ikke av flekken. De få gangene hun boffer litt er når hun står ute og ser/hører/lukter noe, vi bor landlig så det er som oftest dyr hun boffer på.

Hadde ikke min samboer hatt erfaring med denne rasen, så hadde vi nok hatt en uoppdragen pøbelhund som trodde den var sjefen i huset. Derfor synes jeg det er så viktig at man studerer rasen godt før man går til anskaffelse av en. (Jeg visste svært lite om rottweiler da vi fikk vår hund, men har i ettertid lest det jeg har kommet over på internett og biblioteket om hundehold/adferd/oppdragelse/rottweiler. Og det vil jeg også gjøre hvis vi anskaffer oss en hund til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...