Gå til innhold
Hundesonen.no

Flass eller veeeldig tørr i huden.

Vala

Recommended Posts

Nå har jeg lett igjennom "søk" funksjonen for å se om det er noen som beskriver mulige årsaker til dette. Hittil har jeg kommet til fôrallergi (som det veldig fort skrikes opp om), generell allergi og kulde/fyring i peis. MEN, er det andre ting som kan forårsake dette?

Sofus er nå 11 mnd. og fremdeles veldig hormonell av seg og derav stresses det endel her fra hans side. Jeg har nettopp tatt i bruk en røyteskrape, og det er egentlig i den forbindelse jeg ser at han flasser.

Kan noen av disse to aspektene være "grunn nok" til at han flasser?

Er det andre ting som kan forårsake flass, så hadde det vært supert å fått en oversikt over dette.

Og en annen ting ( :mellow: ) flass og tørr flassende hud er vel egentlig det samme, eller er jeg på bærtur nå???

Jepp, det var vel alt for i kveld tror jeg... (men nå har jeg ikke tittet igjennom resten av sonen, så jeg vet jo egentlig ikke... :huh: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Sophus stress-flasser, spesielt når han er hos hundefrisøren og skal klippes (han hater å stå på stellebordet..). Det var faktisk slik jeg oppdaget det, det er ikke så stilig med en ny-"shinet" sort hund som det snør av.. :mellow:

Det er ikke uvanelig at bikkjer stress-flasser, kanskje din Sopfus bare synes at røyteskrapa er litt skummel og vemmelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

jeg anbefaler viacutan olje som kjøpes hos vet'en... det hjelper mot tørr hud og flass :huh:

Puttes det i maten eller eh, smører man det inn (må jo spørre dah.... :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofus er nå 11 mnd. og fremdeles veldig hormonell av seg og derav stresses det endel her fra hans side. Jeg har nettopp tatt i bruk en røyteskrape, og det er egentlig i den forbindelse jeg ser at han flasser.

Kan noen av disse to aspektene være "grunn nok" til at han flasser?

JAAA!

Flassing kan være et typisk tegn/reaksjon på stress, (som igjen kan komme av så mye.)

Ta Merethe feks, hun ha kjempefin pels og hud, blank og fin. Etter 5 min inne på venterommet hos vetrinæren ( les: hundemishandleren) så ser hun ut som en "omvendt" dalantiner.... Samme resultat når jeg tar frem klosaksen, hun ligger under kjøkkenbordet med halen mellom beina mens jeg klipper Birk sine klør! (Situasjonsbetinget stress). Neste dag ser hun like fin ut.

Andre grunner til flass kan være årstiden, varmt og tørt inne/ kaldt ute, hunden kan reagere som en selv gjør, her i huset går det mye mer av div kremer på vinterstid.

Monica (m/tørre knoker om vinteren....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puttes det i maten eller eh, smører man det inn (må jo spørre dah.... :D)

hunden skal ha det inn munnen og ned i magen :)

om den får det i maten eller på andre måter er vell egentlig opp til deg, jeg bruker å ha slikt i maten hvis hundene liker smaken hvis ikke så får en kjøpt sprøyter på apoteket(uten nål selvf.) og tar den bak i svelget på hunde og gir det på den måten.

men nå digger mine hunder slike oljer så de får i maten, men gammle hannhunden vi hadde hatet det som pesten så han fikk med spøyte(for det gikk ikke med skje), for tok jeg det i maten hans så rygget han når han kjente lukten(kresne dyret) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puttes det i maten eller eh, smører man det inn (må jo spørre dah.... :D)

Jeg hadde det i maten hennes.

Men som lazita sier så kan du sikkert pumpe det direkte i munnen på hunden også. For oljen kommer på pumpeflaske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hatt samme problemet med mamma sin hund (han har mye pels)

han begynner å flasse etter han har vært våt (hvis det har snødd eller regnet)å da når han blir tørr igjenn flasser han utrolig mye.

vi bruker fiske olje til han som vi putter i vannet,å har merket stor bedring å nå i disse dager er han flass fri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...