Gå til innhold
Hundesonen.no

merkelig pusting

Recommended Posts

Når Timon girer seg opp i en lek må han plutselig avbryte for han får noen slags pusteproblemer.. han nyser på en måte og må trekke pusten og rister på hodet! Noen som har vært borti dette før?? Blir litt redd av og til.. hvis han stresser får han også dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... hørtes rart ut, jeg kan ikke si at jeg har opplevd det på de to hundene jeg har hatt...

så jeg vet ikke hva det kan være..

skjer det alltid når han leker og herjer seg opp? for i såfall så hadde jeg tatt en tlf t vetrinæren for å forsikre meg om at alt var som det skulle .

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det er noe man kaller innovernysing, helt vanlig hos mange småhunder. Mange miniatyrer har også problemer med luftrøret, det kan tidvis kollapse og i de verste tilfellene må det opereres.

Av og til kan luftveisinfeksjon forsterke problemet, men som oftest er det ingenting å være bekymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig på papillon, og ande små hunder også for den saks skyld! LiLi gjør også dette i blant. Det går over av seg selv :D Du burde ikke gi han oppmerksomhet for det, for da kan de begynne å gjøre det oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg gir han ikke noe "ååå dakar deg, kose kose kose" ting men en gang var det ekstremt så jeg løfter han opp til han roet seg! ellers varer det noen sekunder så springer han videre!

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Slik får ofte små hunder. De hender at drøvelen kommer for langt bak og da står de og harker. Prøv å hold ham for nesa for da må han puste med munnen og dermed kommer drøvelen på plass igjen :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik får ofte små hunder. De hender at drøvelen kommer for langt bak og da står de og harker. Prøv å hold ham for nesa for da må han puste med munnen og dermed kommer drøvelen på plass igjen :)

det trikset funker ikke noe særlig på Tinka, men det var en som vi kjenner som maserte henne i brystet og da forsvant det fort(han pleide å gjøre det med sin hund som er en pappilon, og det funket godt på hans hund) så jeg har lært noe nytt når ikke det hjelper å holde dem for nesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Pito harker så lar jeg henne bare harke ferdig fordi at hun liker ikke at jeg står og holder henne på nesen. Så hvis vi er ute og går og hun begynner å harke så stopper jeg bare opp til hun er ferdig.

Men med tanten mine sine cavalierer så dekker vi alltid til nesen et par sek hvis de begynner, for da stopper de aaaldri hvis ikke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Pito harker så lar jeg henne bare harke ferdig fordi at hun liker ikke at jeg står og holder henne på nesen. Så hvis vi er ute og går og hun begynner å harke så stopper jeg bare opp til hun er ferdig.

Men med tanten mine sine cavalierer så dekker vi alltid til nesen et par sek hvis de begynner, for da stopper de aaaldri hvis ikke... :)

Harking og småhosting kan være tegn på hjerteproblemer, så jeg ville fått sjekket hjertet, om så bare for å eliminere at det kan være noe galt med det. Da mener jeg ikke bare at vetten skal lytte på hjertet med stetoskopet sitt, men en skikkelig sjekk hos en spesielist. Det er jo en del hjertefeil hos småhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den innovernysingen, så spurte jeg vet'en om det sist jeg var der forrige torsdag. Han sa at vanligvis, så er dette ikke noe å bekymre seg for. Men at av og til så kan det være at dette skjer pga nesemidd. Nesemidd er noe de fleste dyrleger fnyser av, altså-de mener at det ikke finnes. Men etter endel funn på døde hunder, hvor de faktisk kan teste etter dette-så må de innrømme at det faktisk finnes. Men, når hunden lever, så er det visst ikke mulig å gjøre funn med mindre de kommer utenfor nesen.

Så er dette noe som gjentar seg veldig, så kan det være snakk om å foreta en medisinering for å evt. fjerne krypene... ugh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er dette noe som gjentar seg veldig, så kan det være snakk om å foreta en medisinering for å evt. fjerne krypene... ugh...

Eller det kan faktisk være en alvorlig hjertefeil som må medsineres hvis ikke hunden skal dø, slik som jeg skrev ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller det kan faktisk være en alvorlig hjertefeil som må medsineres hvis ikke hunden skal dø, slik som jeg skrev ovenfor.

Ja, Aud. Men jeg snakket ikke om hosting og harking. Jeg nevnte dette i forbindelse med innovernysingen. Jeg forsto det slik at du svarte på et innlegg som gjaldt dette jeg.

Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka med vetten når han skulle ta vaksine da sa han at dette vokste vanligvis småhunder ifra seg og at det kunne skyldes noe i svelget og pusterøret som gjorde at han pustet og svelgte samtidig! siden det kun er i lek når han stresser seg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka med vetten når han skulle ta vaksine da sa han at dette vokste vanligvis småhunder ifra seg og at det kunne skyldes noe i svelget og pusterøret som gjorde at han pustet og svelgte samtidig! siden det kun er i lek når han stresser seg opp...

Jada, bare bagatelliser, så ligger kanskje hunden din død en dag. Flottis. Hvorfor høre på erfarne hundefolk, som faktisk har opplevd at hunder har dødd p.g.a. hjertefeil? Det er ikke noe kjekt å plukke opp en stiv og kald hund.

Du må tenke selv, skjønner du, når du går til veterinæren. Mange veterinærer bagatelliserer ting.

Jeg sier ikke at noen av dere _må_ ha hjertefeil på hundene deres, men det må da være bedre å ta en sjekk for mye ennen for lite. En venninne av meg mistet nylig to hunder, den ene døde av hjertefeil.

Hun var ikke spesielt lykkelig kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...