Gå til innhold
Hundesonen.no

hvorfor har spisshunder krøll-hale?


Eva og Tinka

Recommended Posts

Vet ikke korfor men hvis eg skulle tippe på korfor så ville eg ha sagt at det var pga de er polarhunder og siden halen ikke har mye kjøtt/fett så ville det være større sjangser for at det ble forfryst og dermed krøllet de den for å holde varmen på halen sin. :icon_redface: vet ikke eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,ja kult svar.

Akitaene mine la seg heller i et eget oppgravd jordhull,eller lot seg snø ned..istedefor å bruke det fine dyre hundehuset..(argh)

Halen ble krøllet over nesen/rundt ansiktet..kanskje det har skapt en kronisk krøll..hehhe..Godt spørsmål,aner ikke svaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldeterorien kan jo kanskje være noe hvis det var viktig å holde halen varm, men det må jo være et visst sted rett under halen som er viktig og ikke forfryse? Da vil jo en stram krøllhale være upraktisk kanskje? Eh, forresten grønlendere har jo krøll så der strandet min egen teori.. <_<

En litt "far out" teori på hvorfor hunder som elghunder har det, kan det være at da blir det lettere for jegeren å se hunden når den står med elg? Hvit underside ala rådyra kanskje, synes bedre? Vet ikke jeg.. men hvordan de har fått den sånn er vel ganske grei, menneskene har likt det de så og avlet videre på hunder med krøllhale! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojeden har krøllet hale med mye pels pga kulden. Når den sover ute så legger den halen over snuten og pelsen på halen gjør at den kalde luften filtreres gjennom hårene før lufta pustes inn. Kald luft rett i lungene kan gi lungebetennelse og hunden kan dø.

En eller annen polfarer Nansen eller Amundsen (samma deg :D ) barberte pelsen på halen fordi han syntes hundene var for treige til å trekke (samojeder er utholdene og trekker lenge, men saktere enn andre polarhundraser) Det som skjedde var at hundene hans døde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig spørsmål som jeg har lurt på mye selv! Nå har jeg basenji - og det er nok krøllhale-hund nr 1 - for den har ikke 1 eller 2 men ihvertfall 3 (og noen ganger fler) bøyer på halen! (Iflg min sønn, så ser en nydelig oppkrøllet basenji-hale ut som om bikkja går rundt med en hundelort på baken!). Det er smertefullt for basenjien om man forsøker å strekke ut halen - når den har halen oppunder magen eller løper, så ser halen ut som en korketrekker (en løpende basenji ser ut som noen har skrudd en korketrekker halvveis opp i rompa på dem - urkomisk å se på!), så det er helt fysiske "knekkpunkter" i halebeinet - det er ikke noe bikkja velger selv.

Så hvorfor har spisshunder slike haler? Forklaringen med kulde høres jo forjettende ut hadde det ikke vært for at urhunden basenji fantes - den er laget for 40 varmegrader og opplever aldri sprengkulde.. (vel, sprengkulde for den ser ut å være alt under 10 grader..). Jeg har tenkt på at dette med krøllhale følger kanskje automatisk med de andre spisshund-trekkene, spisshunder er jo ofte mer "primitive" og at dette er noe sånt som bare følger med "primitiv genene" slik hvite blåøyde persere alltid er døve feks. Det som ødelegger det bildet er at noen mynder også er svært primitive, men de har ikke krøllhale (det er akkurat krøllhalen som gjør at en basenji regnes som en spisshund og ikke mynde, skjønt i USA har de allikevel definert den som mynde - krøllhale eller ei).

En annen ting kan være at krøllhaler er kanskje mindre utsatt for skader enn en vanlig hale. Bikkja blir jo mer "kompakt" og det er verre for eventuelle fiender å få tak i denne litt utsatte kroppsdele, eller det er ikke så lett å knekke den hvilket bidrar til økt robusthet - tja.. ikke vet jeg - hadde vært morsomt om noen visste svaret her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, ja :-)

Ser jo på ene hunden her som definitivt verken er spisshund eller har krøllhale, men solid pels på halen, hvordan den veldig greit brukes til å dekke over ansiktet hvis hun føler for det hvis det er litt kjølig. Da ligger hun som en liten snurr. Så den posisjonen er vel minst like grei for en ikke-krøller. Hvilket jo også ulven er, og heller ikke polarreven - de ville slektningene som lever under strenge kuldeforhold de også.

Var det bare menneskers innfall, at man avlet på noe som "passet"?

Eller er det et resultat av tamhetsprosessen? Slik det foreslås her: http://www.dogdoright.com/dog-training-faq.htm:

"THE CURLY TAIL. The curled tail of most domestic dogs is also a neotenous trait. Adult wolves typically have straight tails that are carried at a downward-pointing angle, whereas wolf pups, like many adult domestic dogs, have tails that are carried up above the back".

Reveforsøkene til Belyaev viste at noen - men bare noen få - av revene han avlet for tamhet fikk "krum hale". Men altså bare noen få.

Men hvorfor bare NOEN raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...