Gå til innhold
Hundesonen.no

en annonse på dyrenett


~Marlene~

Recommended Posts

Tja jeg kjenner jo ikke til verken papillon eller phalene, men hadde vært interessant å hørt hvordan det er, at papillon og phalene er forskjellig kroppsmessig også og ikke bare ørene siden et papillon avkom med hengeører ikke kan omregistreres. Da er det vel mer enn bare ørene som skiller de to rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heller ikke rasene så godt,

men i Teknologisk Forlags hundeleksikon fra 1994 står Papillon og Phalène oppført som to varianter av en og samme rase...

Edit:

Jeg har sjekket NKK's nettsider, og både Papillon og Phalène har FCI rasenummer 077. Ergo er det én og samme rase i to varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke denne annonsen var så veldig tillitsvekkende heller jeg...

Jeg kan veldig lite om disse rasene. Men på puddel kan dem jo måles for å så registreres som en annen puddelvariant. Mener jeg hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Blir ikke det der det samme som hos belgerene da? :icon_redface: Blir det født en svarting i et Tervueren kull så er det en Groenendael liksom...

Man må jo registrere avkommet for det det er? Og så vidt jeg har fått med meg er da en Pappilon en Phalene med ståører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Blir ikke det der det samme som hos belgerene da? :icon_redface: Blir det født en svarting i et Tervueren kull så er det en Groenendael liksom...

Man må jo registrere avkommet for det det er? Og så vidt jeg har fått med meg er da en Pappilon en Phalene med ståører?

Sjekket litt mer på NKK sidene.

Alle de fire "Belgerene" har FCIrasenummer 015, så hos dem er det akkurat det samme "greia" som hos Papillon/phalène.

På min (belgiske) rase er det derimot annerledes igjen.

Griffon Bruxellois har rasenummer 080, Griffon Belge har rasenummer 081 og Petit Brabancon har rasenummer 082. Men også her kan alle tre rasene bli født i samme kull..

På griffene så ser man ikke hvilken rase de er før de er rundt fem uker gamle. Bruxe'ne og Belge'ne blir ruhårete mens Petit'ene forblir glatthåret.

Til opplysning så har har jo Pap./Phal. delvis oppstått i Belgia de også. Hva po***r er det med Belgia og hunderaser, egentlig? :D

Dette emnet skulle aldri ha blitt postet! Nå er jeg opptatt for resten av dagen, for dette mååå jeg komme til bunns i! *kjefte på trådstarter :P *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det går helt greit å kjøpe en papillon etter phalene, men det lønner seg ikke å bruke den i avl når det er førstegenerasjons papillon/phalene. Da kan valpene til slutt få collieører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det er useriøst. Først og fremst av oppdretter, som avler slike hunder, men også av valpekjøpere, som burde gjort bedre research.

Den eneste forskjellen på Papillon og Phalene er ørene, men de burde ikke blandes. Om man blander de to rasene, vil det ofte oppstå feil ørestilling. F.eks. ett hengende og ett stående øre, eller ører som halvveis står (collieører). Om det går bra i første generasjon, eventuelt om den blir omregistrert, så vil det komme tilbake i senere generasjoner om det blir avlet på. Ta Mira som et eksempel, hun reiste ørene sine til slutt, men det tok lang tid og moren er Phalene. Selv om hennes ører reiste seg, så vil hengeørene dukke opp igjen om hun avles videre på (noe jeg håper du ikke har tenkt Marlene).

Man ødelegger ikke en rase pga et tilfelle av noe slikt, men det bidrar til å ødelegge rasene. Man gir penger til noen som avler useriøst, dermed støtter man useriøs avl. Når skaden allerede er skjedd er det beste du kan gjøre og ikke avle videre på dette.

Jeg skriver ikke dette for å støte noen, men som man reder ligger man... Jeg sier bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, jeg mener det er useriøst. Først og fremst av oppdretter, som avler slike hunder, men også av valpekjøpere, som burde gjort bedre research.

Den eneste forskjellen på Papillon og Phalene er ørene, men de burde ikke blandes. Om man blander de to rasene, vil det ofte oppstå feil ørestilling. F.eks. ett hengende og ett stående øre, eller ører som halvveis står (collieører). Om det går bra i første generasjon, eventuelt om den blir omregistrert, så vil det komme tilbake i senere generasjoner om det blir avlet på. Ta Mira som et eksempel, hun reiste ørene sine til slutt, men det tok lang tid og moren er Phalene. Selv om hennes ører reiste seg, så vil hengeørene dukke opp igjen om hun avles videre på (noe jeg håper du ikke har tenkt Marlene).

Man ødelegger ikke en rase pga et tilfelle av noe slikt, men det bidrar til å ødelegge rasene. Man gir penger til noen som avler useriøst, dermed støtter man useriøs avl. Når skaden allerede er skjedd er det beste du kan gjøre og ikke avle videre på dette.

Jeg skriver ikke dette for å støte noen, men som man reder ligger man... Jeg sier bare min mening.

Er enig der LiLi... Det burde unngås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis Loke hadde vært født i et terv kull så hadde oppdretteren vært useriøs da?Og jeg for å ha kjøpt han? Når det er en rase med flere varianter så er det ikke til å unhngå at det popper opp noen varianter om hverandre og en phalene med ståører ER en pappilon...Ikke en phalene. Slik som broren til min forrige Groenedael er en Tervueren.

Og om man velger å bruke den odde valpen i avl så må man parre den med en hund som har rene groenendael linjer i 3 generasjoner bakover..mener jeg O`store Orakelet Belgerpia sa her en gang..

Jeg skjønner ikke hvorfor noen skal påberope seg retten til å hyle ut om at slikt er useriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å være useriøst.... MEN det krever mye kunnskap for å avle på blandinger av disse, og oppnå godt resultat.

Men hvor i annonsen står at det gjelder avl? Det står at det er useriøst å registrere en pappilon født i et phalene kull som pappilon.. :icon_redface:

Og at de som kjøper en slik valp støtter useriøs avl? Synes den annonsen var komplett idiotisk jeg. Hva skulle oppdretterene gjort da? Solgt de som bastarder til tross for at de faktisk er rasehunder? Eller avlivd de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men hvor i annonsen står at det gjelder avl? Det står at det er useriøst å registrere en pappilon født i et phalene kull som pappilon.. :icon_redface:

Og at de som kjøper en slik valp støtter useriøs avl? Synes den annonsen var komplett idiotisk jeg. Hva skulle oppdretterene gjort da? Solgt de som bastarder til tross for at de faktisk er rasehunder? Eller avlivd de?

Nei, jeg leste nok litt feil der. Valpekjøperene er ikke dumme av den grunn. Men de burde få informasjon om at man ikke burde avle videre på en førstegenerasjons Phalene/Papillon. Så det er oppdretters ansvar alt sammen. Man er ikke useriøs om man f.eks kjøper blandingshund. Men jeg personlig foretrekker å ha rasehund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis Loke hadde vært født i et terv kull så hadde oppdretteren vært useriøs da?Og jeg for å ha kjøpt han? Når det er en rase med flere varianter så er det ikke til å unhngå at det popper opp noen varianter om hverandre og en phalene med ståører ER en pappilon...Ikke en phalene. Slik som broren til min forrige Groenedael er en Tervueren.

Og om man velger å bruke den odde valpen i avl så må man parre den med en hund som har rene groenendael linjer i 3 generasjoner bakover..mener jeg O`store Orakelet Belgerpia sa her en gang..

Jeg skjønner ikke hvorfor noen skal påberope seg retten til å hyle ut om at slikt er useriøst?

Hmm.. Mener du at det ikke burde være lov å si sin mening på et diskusjonsforum? Trådstarter stiller et spørsmål, jeg svarer min mening, burde det bare være lov å svare om man er enig med trådstarter? Jeg har hverken ropt eller hylt om noe som helst, jeg har bare sagt min mening, helt enkelt.

Jeg kjenner ikke til din rase, så den vil jeg ikke uttale meg om.

Dette handler så vidt jeg har forstått ikke om at det popper opp individer, men om planlagt avl på Papillon/Phalene. Det er det jeg er mot. Selvsagt kan det dukke opp en Phalene i et Papillon-kull og omvendt, men man burde ikke blande de to rasene med viten og vilje. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor i annonsen står at det gjelder avl? Det står at det er useriøst å registrere en pappilon født i et phalene kull som pappilon.. :icon_redface:

Jeg svarte på trådstarters spørsmål jeg, er enig i at det ikke gir mening. En Papillon er en Papillon om den har ståører, selv om begge foreldrene for den saks skyld er Phalener. Problemet er om man da fortsetter å avle på den hunden som en Papillon, fordi man da vil avle videre på svake ørestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Mener du at det ikke burde være lov å si sin mening på et diskusjonsforum? Trådstarter stiller et spørsmål, jeg svarer min mening, burde det bare være lov å svare om man er enig med trådstarter? Jeg har hverken ropt eller hylt om noe som helst, jeg har bare sagt min mening, helt enkelt.

Jeg kjenner ikke til din rase, så den vil jeg ikke uttale meg om.

Dette handler så vidt jeg har forstått ikke om at det popper opp individer, men om planlagt avl på Papillon/Phalene. Det er det jeg er mot. Selvsagt kan det dukke opp en Phalene i et Papillon-kull og omvendt, men man burde ikke blande de to rasene med viten og vilje. Mener jeg.

Eh...jeg siktet vel kanskje helst til den personen som har lagt inn en annonse på dyrenett? Mulig den var litt uklar.

Og det sto ingenting i den annonsen som indikerte at det gjaldt planlagt blandingsavl.Det sto at det gjaldt oppdrettere som registrerte en pappilon som ble født i et phalene kull som pappilon og kjøpere av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...jeg siktet vel kanskje helst til den personen som har lagt inn en annonse på dyrenett? Mulig den var litt uklar.

Og det sto ingenting i den annonsen som indikerte at det gjaldt planlagt blandingsavl.Det sto at det gjaldt oppdrettere som registrerte en pappilon som ble født i et phalene kull som pappilon og kjøpere av disse.

Ok, unnskyld, jeg misforsto :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men det har da ikke noe med at valpekjøper er seriøs eller useriøs ?

Nei, det er jo vanskelig å avgjøre. Jeg ville ikke støttet useriøse oppdrettere ved å gi dem penger. Men de som gjør det er jo ikke nødvendigvis useriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface: oj så stor diskusjon

jeg har ikke fått svar om jeg er useriøs? det er jeg da ikke :D ?

Hvorfor spør du om sånt? Er så utrolig lei av at folk alltid søker annerkjennelse. Hva er det du vil da? At alle skal si "Ånei, du er da ikke useriøs, du er jo kjempeflink med hundene dine, de har det nok kjempebra og de er kjempesøte"?? Tragisk... Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men det er bare helt meningsløst.

Stå for det du har gjort, og drit i hva andre mener om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...