Gå til innhold
Hundesonen.no

Å skjære ørene av hunder...


Lotta

Recommended Posts

I en tråd om kuperingspraksis blir jeg skremt av den totale mangelen på kunnskap hos endel av dem som er for amputering (fjerning av en legemsdel).

Jeg anbefaler ALLE som måtte ha synspunkter på saken å ta en titt på disse bildene (de hentet fra en side som ikke (!!!) er mot ørekupering...)

http://www.dogo.org/Education/dogo_ear_cro..._techniques.asp

Jammen noe å være stolt av, at man har klart å reise til utlandet for å få tak i en valp som har fått dette gjort mot seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Var dette så ille da?

Litt blod bare, og thats it.

Skal man dømme ting etter hvor groteske de ser ut, eller skal man dømme de etter hvordan den det går utover (i dette tilfelle, selvsagt; hunden) opplever det?

Sannheten er jo at vi ikke VET hvordan hunder opplever det.

Selv står jeg et sted midt imellom. Er verken veldig for eller veldig imot. Har for lite kunnskap om kupering til å ta et endelig standpunkt, men disse bildene du linker til er jo ikke så veldig skumle/ekle/fæle (eller hva nå enn du mener vi skal synes) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Var dette så ille da?

Litt blod bare, og thats it.

Skal man dømme ting etter hvor groteske de ser ut, eller skal man dømme de etter hvordan den det går utover (i dette tilfelle, selvsagt; hunden) opplever det?

Sannheten er jo at vi ikke VET hvordan hunder opplever det.

Selv står jeg et sted midt imellom. Er verken veldig for eller veldig imot. Har for lite kunnskap om kupering til å ta et endelig standpunkt, men disse bildene du linker til er jo ikke så veldig skumle/ekle/fæle (eller hva nå enn du mener vi skal synes) ;)

Jeg synes at "dere" (?) skal vite hva det er snakk om når man kaller noe for "kupering" - det er nemlig plastisk-kirugiske inngrep med kniv og saks, (eller for de enda mer uheldige, en taustump eller strikk surret rundt halen...).

Neida, moderne kirugi er ikke alltid så blodig, og her har de vel fått tørket opp det grøvste også?

Men at noen i dagens (tilsynelatende) opplyste samfunn kan mene at det er ok å utsette valper for slikt for at man synes de blir fine å se på om noen måneder er alldeles ubegripelig for meg...

Flere linker med info om komplikasjoner, behandling og oppfølging av sårene følger om noen (mot formodning) skulle være interesserte... (men, det er kanskje ikke gørrete nok?)

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Var dette så ille da?

Litt blod bare, og thats it.

Har du sett for mange splatter filmer eller? ;) Jeg syntes det er ganske forferdelig å se jeg, skjære av deler av ørene til små valper for så å teipe de opp..Det er så fullstendig unødvendig, å utsette hunder for smerte (for at dette ikke gjør vondt nekter jeg å tro) for at vi skal få noe fint å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg tenker med skrekk på de gangene jeg har vært assistent under amputering av skadet hale.

Den lyden som kommer når man "klipper" over ett ledd gir meg grøssninger på ryggen. Jeg har vært med på mange oprasjoner (og ser mye som sykepleier student) men det er en av dem få gangene jeg ble svimmel under er prosedyre.. ;)

Huff, ville nok aldri gjort det på noen hund om jeg hadde valget nei. (hverken øre/hale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er ikke dere lit vel overfølsomme her nå?? Det var jo bare lit blod og ellers ingenting! Selvfølgelig er det blod under en operasjon hadde dere ikke ventet det?? Hunden så jo fin og frisk ut etter det ingenting hadde godt galt. Det var jo ikke en "skrekk " eksempel side det da! Alt gikk jo pent og rent for seg! Det er da blod under alt. Har du vert med på en heste kasrtering før (noe jeg er VELDIG i mot)?? Der er det ti ganger så mye blod og hesten ligger ikke i narkose en gang! Ellers så lite som trekking av en tann??

Jeg vet at drlegen min ikke ville at jeg skulle være til stedet under tanntrekking for de alle andre eiere hadde reagert på mengde blod! Men herligheten da det er operasjon hva venter dere egentlig! Og akkurat den siden har fått meg til å være mere for kupering en før. DEt var jo kjempe fine forhold.

Ps. Nå blir det som regel gjort med laser noe som kan gi en finere og kjappere snitt prosedyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ALLE som måtte ha synspunkter på saken å ta en titt på disse bildene (de hentet fra en side som ikke (!!!) er mot ørekupering...)

Hei

Er ikke dere lit vel overfølsomme her nå?? Det var jo bare lit blod og ellers ingenting! Selvfølgelig er det blod under en operasjon hadde dere ikke ventet det?? Hunden så jo fin og frisk ut etter det ingenting hadde godt galt. Det var jo ikke en "skrekk " eksempel side det da! Alt gikk jo pent og rent for seg! Det er da blod under alt. Har du vert med på en heste kasrtering før (noe jeg er VELDIG i mot)?? Der er det ti ganger så mye blod og hesten ligger ikke i narkose en gang! Ellers så lite som trekking av en tann??

Jeg vet at drlegen min ikke ville at jeg skulle være til stedet under tanntrekking for de alle andre eiere hadde reagert på mengde blod! Men herligheten da det er operasjon hva venter dere egentlig! Og akkurat den siden har fått meg til å være mere for kupering en før. DEt var jo kjempe fine forhold.

Ps. Nå blir det som regel gjort med laser noe som kan gi en finere og kjappere snitt prosedyre

Vakre vene, hen har det stått at det skal være et skrekkeksempel? Det står jo attpåtil at det er fra en side som ikke er mot kupering. Her leser man det man vil, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en svært bra link Lotta!

Jeg kan som deg ikke forstå at mennesker lar dyrene sine gå gjennom en slik prosedyre KUN for utsene sin skyld?

Og for å være helt ærlig syns jeg ikke det er fint en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov til å spørre hva hensikten med denne tråden var?

Det første som falt meg inn var: "Ok, nå er det noen som skal sjokkere med fæle bilder." Antall utropstegn, store bokstaver og "voldsomheten" i startinnlegget tyder liksom på det.

Sikkert bare jeg som har mistforstått, men.... .. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler masse blod og gørr, har vært med og sett under oprasjoner o.l med dyra vi har hatt fra jeg var ganske liten, men hadde alikevell aldri latt min hund gått gjennom det der bare for utseende sin skyld. Synes det var en ganske stor del de kuttet av også, ikke var det noe fint heller. Forstår liksom ikke vitsen, men det er meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov til å spørre hva hensikten med denne tråden var?

Det første som falt meg inn var: "Ok, nå er det noen som skal sjokkere med fæle bilder." Antall utropstegn, store bokstaver og "voldsomheten" i startinnlegget tyder liksom på det.

Sikkert bare jeg som har mistforstått, men.... .. ;)

Rimfrosthuldra,

"Hensikten med denne tråden" er den samme som "hensikten med livet" - nada...

Så du synes at startinnlegget var "voldsomt" - men amputasjonsbildene bare sånn måtelig spennende?

Ja, ja... tror du kan slå deg til ro med at du har "misforstått", både det ene og det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimfrosthuldra,

"Hensikten med denne tråden" er den samme som "hensikten med livet" - nada...

Så du synes at startinnlegget var "voldsomt" - men amputasjonsbildene bare sånn måtelig spennende?

Ja, ja... tror du kan slå deg til ro med at du har "misforstått", både det ene og det andre...

Hehe, beklager at jeg ikke lar meg sjokkere av slikt. ;)

Jeg synes ikke det var spennende nei og det håper jeg da inderlig ikke du synes heller...?

Kan forstås enkeltes fasinasjon av operasjoner, men siden du som (tydeligvis er) motstander av kuperinger antageligvis ikke er en av dem.. ja da sitter jeg igjen noe forvirret igjen. For at du forsøker å oppnå reaksjoner er vel hevet over enhver tvil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, beklager at jeg ikke lar meg sjokkere av slikt. ;)

Jeg synes ikke det var spennende nei og det håper jeg da inderlig ikke du synes heller...?

Kan forstås enkeltes fasinasjon av operasjoner, men siden du som (tydeligvis er) motstander av kuperinger antageligvis ikke er en av dem.. ja da sitter jeg igjen noe forvirret igjen. For at du forsøker å oppnå reaksjoner er vel hevet over enhver tvil ?

Du er utrolig lett å forvirre, Rimfrosthuldra, men jeg er blitt så gammel at jeg husker en tid (og lever i den?) hvor man faktisk kunne oppnå dialog og meningsutveksling uten å ta i bruk krigstyper, sterke grafiske virkemidler og blodsprut.

Jeg er heller ikke særlig sjokkert over bildene - men de gir et lite innblikk i hva man faktisk gjør når man "kuperer" hundeører. Enkelte liker ikke at man sier de blir skåret av - og det gjør de altså.

Hensikten min er å altså å informere... ikke sjokkere... i den, kanskje naive tro, at folk som vet hva de gjør er bedre kvalifisert til å mene noe i det hele tatt...

Jeg er også fryktelig lei av alle de noldusutsagnene som viser at folk med kuperingstrang velger å tro at ører og hale nærmest ramler av av seg selv, og at det egentlig er kjempefestlig for hunden å få friske lemmer kuttet av. Her inne finner du endog dem som tror at funksjonaliteten blir bedre på hunder som mangler ører... (Så sånn sett er du i godt selskap ...)

http://www.doggiesparadise.com/earcropping.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er utrolig lett å forvirre, Rimfrosthuldra, men jeg er blitt så gammel at jeg husker en tid (og lever i den?) hvor man faktisk kunne oppnå dialog og meningsutveksling uten å ta i bruk krigstyper, sterke grafiske virkemidler og blodsprut.

Jeg er heller ikke særlig sjokkert over bildene - men de gir et lite innblikk i hva man faktisk gjør når man "kuperer" hundeører. Enkelte liker ikke at man sier de blir skåret av - og det gjør de altså.

Hensikten min er å altså å informere... ikke sjokkere... i den, kanskje naive tro, at folk som vet hva de gjør er bedre kvalifisert til å mene noe i det hele tatt...

Jeg er også fryktelig lei av alle de noldusutsagnene som viser at folk med kuperingstrang velger å tro at ører og hale nærmest ramler av av seg selv, og at det egentlig er kjempefestlig for hunden å få friske lemmer kuttet av. Her inne finner du endog dem som tror at funksjonaliteten blir bedre på hunder som mangler ører... (Så sånn sett er du i godt selskap ...)

;) Nu... Du må ikke ta alt jeg skriver bokstavelig her nå da. ;)

Hvis du leser mitt første innlegg i tråden litt nøyere finner du kanskje ut at jeg er ikke i noen som helst "selskap", da jeg ang dette temaet (altså temaet kupering) foreløpig stiller meg.. tja.. hva skal vi si.. likegyldig? Med andre ord; jeg har ikke gjort meg opp noen mening annet enn om din måte å legge frem denne saken på.

Hvis noen tror ører og hale fjernes på noen annen måte enn ved å kutte de av så er de vel neppe kunnskapsrike nok til å føre noen debatt ang kupering uansett. De (kanskje med et eller to unntak ;) *Kremt*) som har vært for kupering i de debattene jeg har lagt merke til her virker som svært, godt opplyste mennesker..

Men for all del, å spre korrekt informasjon er alltid bra. På disse bildene ser man i det minste at det foregår i omgivelser som ser rene og profesjonelle ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Nu... Du må ikke ta alt jeg skriver bokstavelig her nå da. ;)

(...) Men for all del, å spre korrekt informasjon er alltid bra. På disse bildene ser man i det minste at det foregår i omgivelser som ser rene og profesjonelle ut. ;)

Jeg pleier å forsøke å ta folk på alvor når de ytrer seg om alvorlige temaer.

- Ok, så det er greit med lemlestelse hvis det foregår i (det som ser ut som) rene og profesjonelle omgivelser?

- Hvordan vil DET argumentet se ut om vi la en liten jente på bordet i stedet for en dogo argentino, og forklarte at hun skulle omskjæres?

(Greit det også, kanskje - hvis hun får narkose og bordet er rent, og doktoren har eksamen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å forsøke å ta folk på alvor når de ytrer seg om alvorlige temaer.

- Ok, så det er greit med lemlestelse hvis det foregår i (det som ser ut som) rene og profesjonelle omgivelser?

- Hvordan vil DET argumentet se ut om vi la en liten jente på bordet i stedet for en dogo argentino, og forklarte at hun skulle omskjæres?

(Greit det også, kanskje - hvis hun får narkose og bordet er rent, og doktoren har eksamen?)

Omskjæring på kvinner er vel noe som vil forårsake problemer lenge etter selve inngrepet er gjort. Både mentale og fysiske vil jeg anta ?

Synes det blir litt overdrevent å sammenligne omskjæring av kvinner med kupering av ører. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskjæring av kvinner er helt anderledes en å skjære av øre flippene av en hund!!! Kvinnene kan dø av dette mange år senere når de skall føde sitt barn og blir skjært opp av en kniv, uten smertestillende, og etter at de har født sydd sammen igjen! Synes du det faktisk kan sammenlignes med å skjære av en liten del av øret til hunden og så støtte det opp slik at den faktisk står?? Og ja det er det som skjer det er ikke hele øret men kun en liten del av øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du quotet feil nå Dorab01? ;)

Uansett;

Lotta, leser man f.eks her finner man ganske fort ut at omskjæring er langt mer drastisk og groteskt enn ørekupering. Håper det var satt på spissen når du sammenlignet disse to tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke hvordan man kan samenlikne omskjæring av små jenter og unge damer med å skjære en del av øret på en hund...

vet ikke helt hvordan man skal kunne samenlikne da men...

greit de får ikke velge om de vil selv, ( det er den eneste likheten ;) eller nei, det funker ikke det heller... for vi kan jo aldri vite 100 prosent hva hundene vil )

men blir for dumt å samenlikne i alle fall ;)

jeg ville ikke ha en kupert hund selv jeg, fordi jeg ikke syntes det er særlig fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke dette så fælt ut...

Og jeg er av typen som blir lam i kroppen av å se blod og operasjoner.

Mulig at det ikke foregår på samme måte,under samme rene forhold alltid..men dette fikk meg ikke kvalm.

Så ut som en enkel prosedyre sånn sett...

Men jeg ville aldri ha vært den som gjorde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...