Gå til innhold
Hundesonen.no

Maskuline og feminine raser?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg syns mange raser skiller seg godt ut som typiske manneraser og kvinneraser. Slik som med kvinne og manne yrker. Hvilke raser syns du er typisk for menn? Og hvilke er typisk for kvinner? Og hvorfor syns du de skiller seg ut?

Skrevet

For menn: Rottweiler, Boxer, Engelsk bulldog, Husky, Shar pei...osv. Disse, ikke nødvendigvis så store, men velbygde rasene. Ser ikke for meg en mann med mynde for å si det sånn. Ikke at det ikke går an, men ser ikke på det som så typisk.

For kvinner: Chihuahua, Bulle, Boston terrier, mops, langhårede selskapshunder, Golden, Labrador, (tisper), mynder, dobermann (tispe), terriere. Disse smidige, ofte små og til dels langhårede rasene. Pluss at jeg da også ser for meg at menn har hannhunder, og kvinner har tisper ;)

Vet det ikke er slik, og skal ha hann selv. Men det er vel seriøst de rasene og kjønnene som automatisk linkes i hodet mitt til et visst kjønn :rolleyes:

Så en stor, forholdsvis velbygd mann i fjor, med Boston terrier, det så litt snodig ut.. ;)

Skrevet

Menn: Shæfer, rotweiler, Risenshnauser, amstaff, staff, bulldogg, Er raser jeg ser på som maskuline. De er typiske manneraser og jeg ser oftes menn med disse. Også "kler" de hverandre bedre på en måte.

Kvinner: Chi, papillion, cocker spaniel, pomme, div.mynder, generellt små hunder egentlig (orker ikke skrive ned alle), Dette er raser jeg ser oftes med kvinner og som "kler" kvinner best.

Så har du mange unisex raser som jakthunder, dalmatiner, retrivere, husky, er hunder som "kler" begge kjønn.

Skrevet

Selv synes jeg det går mer på kroppsform enn på kjønn. Tynne/små mennesker "kler" best slank/små hunder, og kraftige menneske "kler" best kraftige/store hunder. ;)

Skrevet

Til menn:

Bullmastiff, Pointer (jakt), Riesenschnauzer,Rottweiler, og andre "kraftige" raser.

Til kvinner:

Chihuahua, Chinese crested,cocker spaniel, andre små raser+ mynder.

Raser for begge: Schæferhund, Border collie, Boxer, Dobermann, Collie, Tervuren, Groenendael, Grand danois, retrievere.

;);)

Skrevet

He he det er opppdretter på utstilling som stiller toy terriere han er nesten 1.90 hly (eller mer) og skikkelig kraftig stor kar. Ser ganske festlig ut når han handler ;) ;)

Skrevet

Maskuline: rottis, bulldog, staffe, mastiffene o.l.

Feminine: collie, sheltie, hunder med mye pels.

Begge deler; BC, belger, schäfer, settere, retrivere..

Skrevet

jaja, da har i hvertfall jeg feil rase, eller så har jeg feil kjønn... Har schäfer og er hokjønn, ikkje er jeg så stor heller...

Skrevet

*ler* ja, det var det da! Jeg tenker vel litt sånn at store kraftige hunder, går til tilsvarende personer, mens slanke små o.l. hunder, har like eiere..

Som for å forstyrre mitt lille bilde, så hadde jeg en meget pen velbygd (godt trent) type innom butikken for noen dager siden...med sin lille franske bulldog valp! ;) -vet ikke helt hvem av dem som var søtest, men morsomt var det å se på.. ;);)

Skrevet

mye det samme som andre tenker..

menn: rottweiler, bullmastiff, boxer, grand danois, scäfer, dobermann?, rr, st bernhardshund, schnauzer osv..

kvinner: papillon, cocker spaniel, bedlington terrier, bichon frise, saluki (fleste mynder egentlig), chicuahua, pomeranian, shetland sheepdog osv osv..

begge kjønn: dalmantiner, retrievere, dachs, briard, chow chow, mops, staffordshire bull terrier..

vet ikke hvorfor de blir delt inn sånn egentlig. bare helt automatisk ;)

Skrevet

Jeg er jente, og har Rottweiler.. er igrunnen ikke så kraftig bygd, med er ganske høy.

hmm.. ;)

hehe, ja er jo mange kvinner med "maskuline" raser ;) ikke noe gale med det selvfølgelig, og heller ikke noe jeg legger merke til/tenker over om jeg ser ut på gaten... men en stor og kraftig muskelbunt av en mann, med 4 chihuahua'er i rosa bånd er liksom ikke noe som bare flyr forbi hver dag B)

Skrevet

Så glemmer dere homsene da, som utgjør et relativt solid innslag rundt puddel-, mynde- og miniatyrhundringen. Så en av dem som så ut som en diger tøff proffbokser med en bitteliten, spinkel hund med siste nytt i halsbånd og da kommer jo inndelingen i mannlige og kvinnelige raser litt ut å kjøre :-)

Skrevet

Har faktisk bare truffet den ene mannen med liten hund, og en med valp, men det var en Briard, og de er jo ikke så små ;)

Ellers ser jeg mye labrador, schäfer, husky, rottweilere og Golden på menn. Og egentlig alt mulig på kvinner ;)

Skrevet

Litt OT dette men, har dere lagt merke til at i chi ringen er det langt fler menn enn damer? :(

(i hvertfall det jeg har sett....)

Skrevet

He he ja da har jeg tydelig feil kjønn.. :P Jeg elsker nemlig " maskuline" raser som boxere, det er kun den rasen jeg har hatt. Har min tredje nå, første hannhunden jeg har hatt :( Og jeg er ikke så spesielt mandig av meg, akkurat :P Elsker raser som er korthåret og kompakt som amerikansk bulldog, amstaff, dogo canario osv. Jeg kunne aldri hatt en såkalt " damehund" som papillon, chihuaha osv :P Smaken er nok som baken heldigvis :P

Skrevet

He he det er opppdretter på utstilling som stiller toy terriere han er nesten 1.90 hly (eller mer) og skikkelig kraftig stor kar. Ser ganske festlig ut når han handler :) :)

:) ser det for meg...

det må være litt av ett syn vel :)

Skrevet

hvis de fleste her inne ser på¨schæfer som en maskulin rase, så har jeg også feil rase, er liten og litt kraftig jeg, men langt unna bæl feit

kanskje jeg og sølvi skal lage klubb for kvinnelige schæfer eiere " oss mnaskuline damer " heheh... :)

oj oj oj.. trur jeg har fått i meg litt mye te og sukker nå altså... kombinasjoenen te og trøtt får de merkligste resultater enkelte ganger :)

Skrevet

hehe :) men når jeg tenker over det "matcher" damer med alle raser egentlig.. annerledes med menn, som sagt :) men ikke noe gale i å være 150 kilo, mann og være eier av papillon f.eks.. Bare ikke så normalt, kanskje? :)

Skrevet

Morsom tråd.... :)

Sånn etter erfaring med hvem som fatter interesse for min hund på tur og etter hva jeg ser ( må kanskje se litt lenger, men..) så er damer mest glad i de små og menn mest glad i de store.Far skal ha bikkje, for søren..

hadde jeg hatt ei krone for hver gang noen sa til meg : bestemora mi har sånn hund som du har... :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...