Gå til innhold
Hundesonen.no

Lekebiting, altfor voldsomt


Wheaten terrier

Recommended Posts

Tjorven har det med å hoppe på folk når hun er skikkelig gira og hoppe rundt å nappe i jakke og etter ting man holder i hånden, vi har hatt litt problemer med det en stund nå. Mamma tenker jo at det hadde vært best å straffe henne (jeg vet ikke hvor begeistra jeg er for den ideen, men) men hun stikker av med en gang og så hopper hun igjen og stikker.

Og i dag beit hun lillebroren min, sånn at det ble merke i huden.

Så vi må finne ut en metode for å få slutt på det, for det er jo for så vidt greit (ikke greit da, men det går bedre) nå om vinteren som vi har så masse klær, men om hun skulle finne på å gjøre sånn om sommeren når vi går rundt med bare armer og bein...

Hun har aldri bitt noen i sinne eller fordi hun er redd, men hun tror tydeligvis da at vi er med på den leken hennes.

Noen råd til hva vi kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. om hun står i bånd ute (jeg har lekt litt med henne av og til da må jeg innrømme, men på en roligere måte, så hun forbinner nok noe lek med det kanskje) så kan hun finne på å hoppe på folk om de kommer bort. Ellers når vi går tur og jeg har henne løs, så kommer hun med bakholdsangrep og skal leke.

Det er i flere forskjellige situasjoner, men helst når hun er mest leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner om det vi kaller stressatferd. Det vi kaller å leke, er ofte det som trigger jakt eller kamp hos hunden, som ball/pinnekasting, draing i tau/pinne o.a. Lek med andre hunder er jo også en utdannelse i kampteknikker og bør - etter mitt syn- begrenses. Vær varsom med hvem- og hvordan hunden din leker med andre hunder... For å unngå å etablere stress bør alle leker som hunden "dreper" fjernes. Dvs. bamser, pipeleker, baller, etc. Tyggebein og annet er lurt å ha. Det er jo mat som allerede er drept!

Så til det du spurte om: Er dere på tur når den hopper og nafser, så tråkk umiddelbart på båndet, slik at dette blir så kort at hopping blir umulig. Snu deg halvveis bort og "frys" situasjonen og gå videre som om ingenting har hendt når hunden er rolig. Ikke gi oppmerksomhet på atferd du ikke vil ha! Begynner den å "angripe" inne så lemp den inn i buret umiddelbart, uten noe mer dikkedarer. Slipp den ut når den har vært rolig en liten stund. Er det vanskelig å få tak i hunden, så gå ut av rommet selv. Poenget i alle situasjonene er at du med din atferd sier at du ikke forsterker den slags oppførsel. Vær rask til å gjøre en morsom aktivitet som hunden kan - og du kan forsterke med ros, klapp eller godbit- når den oppfører seg som du ønsker, slik at den opplever at det er kult å gjøre ting sammen med deg.

Dette var noen tips som har hjulpet - og fortsatt hjelper- oss med vår hund som var superstressa da vi overtok henne åtte måneder gammel. Det er også den yngste i huset dette stresset oftest går utover. Er det slik hos dere og? Håper noe av dette kan være til hjelp. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter også med dette.. Mona hopper når jeg kommer bort for å løsne henne fra bilen (binder henne i hengerfestet når vi har pause) og da er hun FÆL til å hoppe på meg. Nesten umulig å få henne løs uten at hun klorer meg på ryggen eller smeller til meg i ansiktet med en svær pote. Og da rekker man ikke å tråkke på båndet. Tror jeg skal begynne med å feste på henne ett ekstra bånd jeg kan tråkke på mens jeg løsner det som er festet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva slags pause du meder, men det kan nok bli litt feil å tråkke på båndet i denne siruasjonen. Forsterkeren her er vel å komme løs og jeg ville nok holdt den tilbake til hun var rolig. Altså ikke noe løsing av bånd før hun sitter pent. Snu ryggen til og trekk deg unna hver gang hun hopper og prøv igjen når hun er rolig. Kanskje det holder med en tre fire - eller femten- forsøk før hun skjønner hva du ønsker av henne. Vært et forsøk?? Lykke til B) B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen hundeskole, det er kurs under www.gilabb.com

Vi går et åtteukerskurs nå, har vært på weekendkurs tidligere, så vi er ganske ferske med klikkertrening. Det var faktisk instruktøren som sa det at jeg kunne sette på henne et slips som jeg tråkker på slik at hun ikke får sjansen til å hoppe på meg når jeg kommer bort :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lekt med hendene dine og armene dine med henne før?

Hvis du har gjort det så er det mest sannsynlig grunnen til at hun gjør det, men hvis du ikke gjør det så kan det være fordi hun blir hisset opp av besøk. :D

Da må det nok være det første, for jeg har lekt litt med henne (angrer bittert nå at jeg gjorde det når jeg ser hvor det ender da) med bare armene og har ikke vært så nøye med å si ifra når hun bare lekebiter i meg. For jeg tror ikke hun greier å kontrollere lekebiting (hva som er greit) og når det begynner å gjøre vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner om det vi kaller stressatferd. Det vi kaller å leke, er ofte det som trigger jakt eller kamp hos hunden, som ball/pinnekasting, draing i tau/pinne o.a. Lek med andre hunder er jo også en utdannelse i kampteknikker og bør - etter mitt syn- begrenses. Vær varsom med hvem- og hvordan hunden din leker med andre hunder... For å unngå å etablere stress bør alle leker som hunden "dreper" fjernes. Dvs. bamser, pipeleker, baller, etc. Tyggebein og annet er lurt å ha. Det er jo mat som allerede er drept!

Så til det du spurte om: Er dere på tur når den hopper og nafser, så tråkk umiddelbart på båndet, slik at dette blir så kort at hopping blir umulig. Snu deg halvveis bort og "frys" situasjonen og gå videre som om ingenting har hendt når hunden er rolig. Ikke gi oppmerksomhet på atferd du ikke vil ha! Begynner den å "angripe" inne så lemp den inn i buret umiddelbart, uten noe mer dikkedarer. Slipp den ut når den har vært rolig en liten stund. Er det vanskelig å få tak i hunden, så gå ut av rommet selv. Poenget i alle situasjonene er at du med din atferd sier at du ikke forsterker den slags oppførsel. Vær rask til å gjøre en morsom aktivitet som hunden kan - og du kan forsterke med ros, klapp eller godbit- når den oppfører seg som du ønsker, slik at den opplever at det er kult å gjøre ting sammen med deg.

Dette var noen tips som har hjulpet - og fortsatt hjelper- oss med vår hund som var superstressa da vi overtok henne åtte måneder gammel. Det er også den yngste i huset dette stresset oftest går utover. Er det slik hos dere og? Håper noe av dette kan være til hjelp. :D

Tusen takk for svar!

Egentlig så går det utover de fleste i familien unntatt pappa, som, jeg vet ikke (mer respekt kanskje, eller at han straffer henne hardere om hun finner på noe tull).

Men så er det det da, at med en gang jeg løfter foten fra lenka fordi jeg tror hun har roa seg ned, så er det på`an igjen.

Og hva når vi er ute, hun er løs, og hun får et av disse kickene sine. Greier ikke få tak i henne eller ta henne inn i bur da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å lære inn en komando for å få slutt på det? som nei, nokk, slutt, ikke osv?

jeg bruker nei på ask, om han da ikke gir seg hever jeg bare stemmen, eller ber han utføre noe, feks sitt, som blir belønnet. så går vi rolig videre. Siden du klikker blir det jo feil at du skal straffe, men bare husk at enkelte hunder trenger mer enn og bli oversett. :D de trenger altså å bli satt mer på plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å lære inn en komando for å få slutt på det? som nei, nokk, slutt, ikke osv?

jeg bruker nei på ask, om han da ikke gir seg hever jeg bare stemmen, eller ber han utføre noe, feks sitt, som blir belønnet. så går vi rolig videre. Siden du klikker blir det jo feil at du skal straffe, men bare husk at enkelte hunder trenger mer enn og bli oversett. :icon_redface: de trenger altså å bli satt mer på plass..

Det har jeg merket ja :rolleyes:

Har egentlig brukt "nei", men hun driter i det, er helt likegyldig, så det har ikke veldig stor virkning på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Egentlig så går det utover de fleste i familien unntatt pappa, som, jeg vet ikke (mer respekt kanskje, eller at han straffer henne hardere om hun finner på noe tull).

Men så er det det da, at med en gang jeg løfter foten fra lenka fordi jeg tror hun har roa seg ned, så er det på`an igjen.

Og hva når vi er ute, hun er løs, og hun får et av disse kickene sine. Greier ikke få tak i henne eller ta henne inn i bur da...

Dette hørtes veldig kjent ut. Når hun er i bånd, ville jeg ha tråkket igjen og igjen. Dumt for henne hvis turen blir på femti meter istenfor tre kilometer. Jeg ville nok aldri lekt med henne, eller løpt, hoppet, eller gjort andre ting som kan stresse henne. Kobbelet ville jeg kun tatt av for å trene aktiviseringsøvelser. Trent mye ro, også ute. Mye skryt når hun takler ting du vet hun kunne blitt stresset over. En stresset hund får man ikke kontakt med, så det er ikke hennes skyld at hun ikke lystrer i en sånn setting. Du må få roet henne først og da bør hun vel være i bånd, for å sikre situasjonen. Dette er jo ikke for alltid..... Lykke til! :rolleyes: PS Positiv straff syns jeg ikke du skal bruke, hvis det ikke er autriserte hundetrenere som kan veillede deg. Det gjør fort galt værre! DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...