Gå til innhold
Hundesonen.no

Når hunden er alene hjemme

janne&kenny

Recommended Posts

Skrevet

hei! kenny uler og griner når han er hjemme alene. planen er å flytte i leilighet til skole start.. hva kan jeg gjøre for at han skal roe seg? det er domt hvis naboene blir plaga av d. ;)

Skrevet

Trene, trene, trene. Jeg vil tro at hunden din ikke liker å være alene hjemme, og derofor uler og griner han. Begynn helt fra starten av, akkurat slik man lærer valper å være alene. Start med veldig korte økter og øk tiden etterhvert.

Skrevet

takk:) men kan du beskrive litt bedre hvordan jeg skal gå frem? han hopper av glede bare jeg kommer inn døra, om jeg bare har henta posten... det er nok fordi jeg har svart han hver gang han hopper på meg..(positivt..) han er jo 6 år nå..

Skrevet

Det kan ta tid, bare så du er forberedt på det.

Start med å gå rett utfor døra og komme inn igjen med en gang. Ingen store velkommstscener, bare et lite klapp eller så. Gjøre dette noen ganger. Du kan gjerne si noe, f.eks. "kommer snart tilbake" eller slikt, så han vet at når du sier det så trenger han ikke være redd for at du ikke kommer. Etterhvert som du ser at han takler det, kan du begynne å være ute i ett par minutter, begynner han å ule igjen så har du gått så for fort fram. Heller ikke nå noen velkommstscener, vent med å kos med han til han har roet seg. Fortsett å øke tiden. Begynner han å hyle så har du gått for fort fram og må gå litt tilbake.

Du kan godt ha en radio på, slik at han ikke føler seg så alene.

Lykke til.

Skrevet

Også må du jo huske å aldri, aldri gå inn til han mens han hyler, da skjønner han fort at det hjelper..

• 1 month later...
Skrevet

:huh: Jeg har også problemer med å la hunden min være alene hjemme.

Nå har det seg sånn at han blir nødt til å være mer alene på dagtid.

Eddie blir snart fem år og har nesten aldri vært hjemme alene på dagtid.Om jeg tar meg en tur på by'n en kveld (noe som ikke skjer så ofte,men det hender seg) så er han stille.Men det er dagtiden som er problemet.

Når jeg har trent han, har jeg kun tatt korte økter og fulgt de rådene som beskrevet ovenfor, og det går greit.

Jeg har også lagt en brukt genser i sengen hans,og fylt opp kjeglen hans med godbiter.

:lærer: Er forbredt på å trene en del,men er det noe mer jeg kan gjøre og hva bør jeg unngå? :unsure:

Det er lett å gjøre feil,og vil nødig gå på en brøler og gjøre alt værre.

Skrevet

Gizmo er vant til å være alene når vi går på skolen og jobb og han tar dette veldig fint...Vi begynte med små økter og forsatte med dette til han ble vant til dette... Han har jo og selskap av katten da siden den er inne med han når vi er på jobb/skole. Men ikke alltid da og alikevel så går det kjempe fint :huh: Lykke til hverfall :huh:

Skrevet

Du har fått gode råd her. I begynnelsen så kan du gå mange ganger til postkassa elelr ut med søpla. Bare korte turer ut og inn, sånn at han ikke bryr seg så mye om du går og han blir alene. Han skjønner da at du kommer raskt tilbake og vil etterhvert ikke reagere så mye på at du går.

Dette gjorde vi med Tussie da hun ble med samboer på jobb. Han jobber på kontor og må gå mye ut og inn. Så da brydde hun seg ikke om det mer. Hjemme så bryr hun seg ikke lengerom vi går, men blir kjempeglad når vi kommer hjem, uansett om vi bare har vært ute med søpla.

Lykke til :huh:

Skrevet

En annen ting du kan gjøre er å kjøpe en spessiel type gobit som h*n bare får når dere skal gå. Jeg gjore det, og Ero kan sitte en halvtime å bare vente på at vi skal gå så han får gobiten

Skrevet

Jeg trener og trener og Eddie blir flinkere og flinkere. :huh:

Han uler ikke i det heletatt nå når jeg tar korte økter.

På tide å utvide øktene nå som det går så bra.

Tipset med godbit må prøves nå som jeg skal utvide tiden.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...