Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddelen

Nina

Recommended Posts

Vet ikke så veldig mye, men jeg går på skoilen med ei som har en storpuddel.

Hun beskriver hunden sin som - veldig rolig innendørs

- lite negativt stress

- en glad og positiv hund med stor personlighet

- lett å trene, liker å lære nye ting

- liker å ha noe å jobbe med

- energisk, glad og ivrig

- fin med barn og andre hunder.

Det er det jeg har hørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kon jo fortelle litt om den største versjonen selv :P

Jeg har jo da hatt to storpudler. Den første ei tispe, Lissi, den andre en hannhund, Romeo.

Lissi var ei utrolig snill jente. Det eneste hu hadde problemer med var syklister. Dette på grunn av at hu ble sneikjørt av en.. Hu var med på det meste, og levde som familie hund ;) Har ingenting negativt å si om Lissi egentlig. Bortsett fra det at hu er død :D

Romeo er en skikkelig snill gut som brukes til mer en familie hund. Eller.. Han levde som familie hund til han ble 5 år. Da begynte jeg med agility. Romeo hadde ingen problemer med å tilpasse seg den nye treninga. Eneste forskjellen med han etter at jeg begynte å trene aktivt med han er at han har blitt gladere og har fått større muskler ;)

Det eneste negative jeg har å si om Romeo er at han burde ikke vært så glad i løpetisper, men hvilken hannhund er ikk det?

Puddelen er en rase som øsnker å bli brukt, men den fungerer like bra som familiehund. Som Astrid sier: Puddelen er som poteten, den kan brukes til alt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to.

Jeg vet at puddelen krever en del pelsstell, men hvor mye egentlig? Hvor lang tid i uka bruker dere på pelsstell?

Hvordan er puddelen i forhold til andre hunder, mennesker og dyr?

Jeg har sett på storpuddelen, muligens mellompuddelen, som min neste hund med tiden. Jeg har lyst på en brukshund som ikke stresser av ikke å få brukt seg så mye over en liten periode, slik som Bcen kan ha som vane å gjøre.

Er det flere som orker, så hadde det vært fint å høre flere sine erfaringer med rasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to.

Jeg vet at puddelen krever en del pelsstell, men hvor mye egentlig? Hvor lang tid i uka bruker dere på pelsstell?

Hvordan er puddelen i forhold til andre hunder, mennesker og dyr?

Jeg bruker ikke mye tid i uka på pelsstell, men nå som han har så mye pels som nå(kunne uten tvil ha stilt på utstilling) blir han børstet ca. en gang i uka. eh.. nesten i hvertfall :D

På dagene Romeo bades bruker jeg hele dagen på han når han har så mye pels som nå. På sommeren barberes han helt ned, og da bruker jeg vel ca. en time..

Jeg finner at pudler er veldig flinke med andre dyr og menesker. Rasen er glad i folk, men den synes det er morsommere å gå tur. Liker folk, men ikke over entusiastisk, altså ;)

Det eneste som er med pudler er at andre hunder har litt vanskligheter med å forstå dem, da de ikke har øyebryn. Det er derfor lurt å sosialisere dem godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er med pudler er at andre hunder har litt vanskligheter med å forstå dem, da de ikke har øyebryn. Det er derfor lurt å sosialisere dem godt.

Liker pudler :)

Har også hørt av flere med puddel at andre hunder kan ha vanskelig for å lese dem :unsure: Jeg trodde det var pga den pelsen rett opp og den tilsynelatende "brautete" gangen når de har løveklipp. Gidder du å si noe mer om det med øyenbryn? Ble nysgjerrig. *Nå må jeg bort å vekke hundene mine og se om de har øyenbryn* :):icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om puddler generelt har dårlig språk, eller om det kanskje kommer av lite sosialisering. Men Felix (min dvergpuddel), har i hvertfall et meget godt språk har jeg fått høre :icon_redface:

På Felix bruker jeg ca 3-4 timer på å bade, føne, klippe klør, barbere og nappe ører, bare børsting ca 1 time, men så er jo han i løve klipp da :) . Nå er han i tilegg i kladde tid (han mister baby pelsen, og den detter ikke av som hos vanelige hunder, men den blir bare til store klumper, ofte på utsatte steder..).

Det værste jeg synes er med puddlene er:

Det koster en del (hvis du skal på utstilling)

Kladde periode

Pelsstell

Allt sammen er jo egentlig pelsstellet og pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker pudler :)

Har også hørt av flere med puddel at andre hunder kan ha vanskelig for å lese dem :unsure: Jeg trodde det var pga den pelsen rett opp og den tilsynelatende "brautete" gangen når de har løveklipp. Gidder du å si noe mer om det med øyenbryn? Ble nysgjerrig. *Nå må jeg bort å vekke hundene mine og se om de har øyenbryn* :):icon_redface:

Jeg hadde aldri hørt om det før ei på agility(med en hund som hater Romeo) sa det at hu kjente ei som var puddeloppdretter og hu hadde sagt at pudler ikke hadde øyebryn..

Pudler er jo også veldig høyreiste... kan ha noe med det å gjøre :D Ja... Jeg trodde også at pelsen kanskje hadde noe å si her.. Jeg har ikke klart å se at Romeo har reist bust noen gang, selv om resten av kroppsholdningen tilsier at han villr gjort det...

Vet ikke om puddler generelt har dårlig språk, eller om det kanskje kommer av lite sosialisering. Men Felix (min dvergpuddel), har i hvertfall et meget godt språk har jeg fått høre

Jeg vil heller ikke si at pudler har dårlig språk. Men p.g.a pelsen og slikt virker det som om andre hunder har litt problemer med å lese dem. Derfor vil jeg si at det er lurt å sosialisere dem godt, slikt at de lærer seg å oppføre seg slik at andre hunder forstår de :)

Edit:Hele den siste biten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Heisann, Ja da her er det puddel i huset, storpuddel også kalt kongepuddel.

Dette er den beste rasen i mine øyne - kan som andre sier brukes som "poteten" tilpasser seg det livet den får tilbudt kan en si.

Pelsstell er helt kurant - det er noe en må gå inn med åpne øyne om, velger en puddel så må en like å børste - vaske og klippe hund - ikke bare i et år men et helt liv ofte opp mot 10 - 15 år.

Min gutt er 7 år og helt nedklippt for tiden, så pelsstellet tar minimalt med tid men må gjøres - kan lett bli en sovepute når han er så kort som nå.

Her i huset er gutten vår "beby" da vi ikke har barn og er nok litt oppdratt etter dette, men andre sier han er lydig selv om jeg til tider synes at han her litt for mye tendenser til å "tenke sjøl", men nå er jo puddel en inteligent rase da.

I det daglige er han familiehund, er med oss omtrentlig hele døgnet og elsker sine kosestunder i senga med hu mor eller å løpe fritt i skogen, samt sist sommer oppdaget han gleden ved å bade i sjøer/kulper så denne sommeren vil det nok bli masse av det.

Puddel er en glad rase uten masse genetisk sykdommer, greie å ha med å gjøre, lærer fort men ikke la deg lure de kan være svært "skarpe", har faktisk hørt om en storpuddel som drepte en schefer i kam og det sier jo litt om hva eksteriøret skjuler.

En del hunder har vanskeligheter med å lese puddelen, dette kommer av at de har hengeører og ståhale samt en meget provoserende stolt gange som en del dominante hunder ikke liker og derfor gjerne vil forsøke å jekke ned puddelen, som på sin side vil unngå bråk så lenge det går, men må en så må en og da får en bare passe seg for pudel er ingen "jålete" "assesioar".

Kan glatt anbefale alle varianer av puddel - alle blir utrolig flotte hunder men det krever rett oppdragelse og rett behandling både når det gjelder mat og pelsstell for å holde dem lykkelige i tillegg til lydige.

Klem fra puddeldama i Østfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurken, tusen takk for utfyllende svar. Som sagt å vurderer jeg storpuddelen som min kommende hund om noen år, og er derfor intressert i å høre andres erfaringer.

Pelsstell kommer ikke til å bli noen problem, da jeg har en dvergschnauzer så jeg vet hva pelsstell innebærer, men det er greit å vite ca hvor lang tid jeg må regne med å bruke.

Hvis noen har noe negativt å si om puddelen, så er jeg takknemmelig for det og, siden jeg gjerne vil høre om alle sidene. Dere snakker om at mange hunder har problemer med å lese puddelen, men er dette et dagligdags problem, eller er det bare enkelte hunder som ikke klarer å lese den?

Er det flere med erfaringer og meninger om rasen så tar jeg gjerne i mot, både for storpuddel og mellompuddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bakdeler.

Det må være at de kan være svært kresne i matveien, og at de ikke gidder å repitere kommandoer i det uendelige altså må trening være morsomt (er inteligente veit du).

Det med at andre hunder ikke leser dem er ikke noe stort problem, men kan være greit å ha i bakhodet, det er langt mellom hver gang vi har problemer med dette, muligens et par ganger i året maks.

De mindre utgavene av storpuddelen blir som oftest eldre enn storpuddel og kan ha en tendens til å få dårlige tenner men det kan jo forebygges.

Når den dagen kommer at jeg må si endelig adjø til min storpuddelgutt kommer jeg til å velge puddel igjen men da en mindre utgave ganske enkelt pga. at jeg blir stadig eldre og helsa ikke alltid er på topp.

For, selv om storpuddel tilpasser seg eiers aktivitetsnivå vil jeg gjerne ha svært god samvittighet med bare å trene rundt på plenen noen uker dersom tilstanden tilsier det.

For meg er puddel den eneste rasen - uavhengig av variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være at de kan være svært kresne i matveien, og at de ikke gidder å repitere kommandoer i det uendelige altså må trening være morsomt (er inteligente veit du).

Enig i at det at de er kresne i matveien kan være en ulempe, men det med treningen er jeg ikke helt enig i. Romeo og jeg kan trene stå under marsj 15 ganger på rad og Romeo synes det fortsatt er like morsomt! Har hørt mange si at puddelen synes det blir kjedelig med mange repetisjoner, men jeg har aldri kjent meg igjen i det utsagnet.. Mulig Romeo er unntaket som bekrefter regelen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...