Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


WheatenMali

Recommended Posts

Det er en del andre tråder om samme tema, men så lenge ikke alle hundeeiere tar ansvar, vil de som gjør det også måtte rette seg etter loven som kan virke litt snål når man får bot for å ha løs hund i Frognerparken for eksempel... Men jeg mener fremdeles at det ikke er noen krise å gå med hunden i bånd. Ærlig talt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt sjokkert over folk som ikke overholder båndtvangen, og til og med tør å si det rett ut!... Er ikke ofte vi ser rådyr/elg her vi bor, men snømengden er stor og da vet man aldri hvor disse dyrene dukker opp. Svigers som bor på Hovseter så elg da de var på tur mot Bogstad - det sier sitt!

Det er ikke rart at man må true med 6 mnd fengsel (selv om jeg tviler på at det blir tildelt), når så mange mener at båndtvangen ikke gjelder for de... Det er da ikke noe problem, det er bare å holde seg til loven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her på askøy er det i følge askøy kommune båndtvang hele året over alt :P trodde ikke det var lov etter at den nye båndtvangen tredde i kraft jeg altså ;) men det er no det de sier her ute når en spør ihvertfall.

...

Fant noe interessant her, og legg spesiellt merke til det i rødt:

Lov om hundehold (hundeloven)

Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a.) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b.) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c.) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d.) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e.) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f.) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder.

------------------------------------------------------------

Dette kan vel tolkes slik at det i noen områder MÅ kunne tillates at hunden ikke går i bånd.(?) I hvert fall utenom den generelle båndtvangen, og i områder beregnet for tur og rekreasjon. Det er i hvert fall slik jeg velger å tolke det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var informerende å lese om hunder som slippes løs og forsvinner i "bare noe minutter" kan ha kjempet hardt for å komme seg trygt hjem igjen. Skal tenke på det neste gang vi er ute å tråkker i villmarka på vinterstid ;) (ikke det at min hun kunne kommet seg så langt bort fra oss akkurat da men. :P .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe interessant her, og legg spesiellt merke til det i rødt:

Lov om hundehold (hundeloven)

Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a.) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b.) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c.) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d.) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e.) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f.) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder.

------------------------------------------------------------

Dette kan vel tolkes slik at det i noen områder MÅ kunne tillates at hunden ikke går i bånd.(?) I hvert fall utenom den generelle båndtvangen, og i områder beregnet for tur og rekreasjon. Det er i hvert fall slik jeg velger å tolke det. ;)

Og nettopp ut i fra det som står i den loven så kan jeg ikke fatte å begripe at Askøy Kommune har lov til å ha båndtvang hele året uten noe spesiell grunn annet en at de tviholder på den loven som ble satt for kommunen på 70-tallet :huh::o (kan liksom ikke si at vi har så mye snø her at hjorten kommer inn i hagen til folk av den grunn :huh: ).

og ja den loven bryter vi da vi har avtale med en skogeier her på øyen at så lenge han ikke har sauene sine ute på marken så kan vi ha hundene våres løse i skogen han er deleier ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Timon med meg på ett jorde når han skal springe løs! syns ikke det er noe å gå tur og svære hunder går løse! må ta ta litt hensyn til andre folk også ikke bare tenke på seg selv!

Mener du at di med store hunder Bør hvertfall holde di i bånd?

Eller misforstod jeg helt nå?

For isofal skal jeg bare tie stille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg helt enig med Loke på dette temaet. Det er lov å bruke hue, og jeg har null respekt for folk som tror at båndtvangen ikke gjelder dem. Det er pga sånn oppførsel at hundeeiere får trøbbel, at lovene blir strengere, bøtene høyere, innskrenkingene flere osv osv.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at di med store hunder Bør hvertfall holde di i bånd?

Eller misforstod jeg helt nå?

For isofal skal jeg bare tie stille!

Jeg mener/mente ALLE hunder! likt skal være likt! Det jeg mente var at når vi går på typiske sånn turstier med mangen folk og jeg har da liten hund så er det litt skummelt å tusle fordi sånne svære hunder.. men jeg syns at skal du ha hunden løs kan du går der det ikke er folk eller andre dyr som f.eks mark,jordet, øde sted etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg hater båndtvang..

Her på Støren har det ikke vært mer snø enn ellers i år, og vi er heller ikke plaget med rådyr og andre sånne dyr.

Eneste jeg vet er at vi har den ordinære båndtvangen, altså fra 1.april til ...? (31 august?) Eller når er den ordinære båndtvangen om året? :huh:

Spørs om jeg må gå til innkjøp av langline og stuff nå da. Det hjelper ikke å gå 2 timers tur med Eso i bånd, da er han bare dritstressa og gal når han kommer hjem. Derimot går vi en halvtime uten bånd, da slokner han fort når vi kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på grunn av at folk blir "stadig verre" til å ha hunden i bånd at lover og regler blir innskjerpet... det har nok mer med å gjøre at vi lever i et samfunn der lobbyister har klart å stramme til hele hundeloven, for eksempel.

Og at samfunnet er blitt fjernere og fjernere fra natur og dyreliv og "sunt bondevett", så folk rett ut sagt blir mer tullete og hysteriske. Det finnes neppe statistikk på det, men antagelig går FLERE OG FLERE hunder i bånd i dag, enn de noensinne har gjort her til lands!

Så lovene har neppe blitt sterkere på grunn av det. Men når samfunnsinteresser ikke veies bedre opp mot hverandre, enn at ti hundejagde rådyr i løpet av en vinter settes opp som en "dyretragedie" av dimensjoner, når det bare er brøkdelen av det som skadeskytes under jakta eller går med i trafikk og rett og slett av underernæring (fordi de er en innflyttet art som ikke helt er egnet foreløpig for norske vintre).. og man ikke ser interessene til en del av befolkningen som teller mange hundre tusen - nemlig hundeeierne - så er det fare på ferde.

Derfor bør ikke hundeeierne sjøl være de flinkeste til å piske seg sjøl - og si "ja, huffameg, vi har alltid bånd på vi". Nei, man burde heller slåss for at ikke kommunene automatisk innskjerper der innskjerpes kan - og for å få flere friområder for hund.

At rådyrene trekker ned til bebyggelse, har også med at byfolk synes det er nusselig med Bambi, og fôrer dem ved husene sine - og utsetter dem blant annet for påkjørsler i trafikken gjennom slike ting. Og at elg og rådyr også er opportunister, som trekker dit fôret er lettest tilgjengelig - i villastrøk, landbruksområder etc, istedenfor å holde seg helt til skaus som de ble skapt til... Et dyreslag som ikke klarer seg uten menneskers vinterfôring, hører ikke hjemme i et lands natur. Elg har det vært her i evig tid, og vintrene var enda tøffere før... og de klarte seg for det. Faktisk er det for MYE elg mange steder.

Faktum er at rådyr ikke hører til i Norge i det hele tatt, det har etablert seg en stamme her med mildere vintre. En ivrig jeger og tillitsvalgt i NJFF/viltnemndmedlem etc jeg har snakket med, som har bodd i samme område i snart femti år, sier at rådyrene med årene er blitt tøffere - fordi det er survival of the fittest. Jegerne er forøvrig blant de ivrigste rådyrfôrere og båndtvangmasere, fordi de gjerne vil skyte dem selv.... ikke fordi de elsker dem så høyt. Det er nok et nytt bytte... for å si det sånn. Og det er greit for meg, bare jeg slipper følelsesmessige utbrudd om "takkars, takkars rådyrene" - i dyreriket overlever de sterkeste, sånn er det.

Men bondevettet i dag bør også omfatte hundeeiere, både med tanke på egen hund og på dyreliv. Er man vant til å ferdes i turområder, vet man erfaringsmessig gjerne når dyrene er ute på tur, hvor de ferdes, og hvordan egen hund reagerer. Jeg har da brutt båndtvangen i mange, mange år - og hatt én uheldig episode, som forøvrig var helt utenom båndtvangstid.

Jeg slipper mine hunder, men med omhu - fordi jeg ikke ønsker at de skal jage dyr, og fordi jeg også ønsker villdyrene vel, men jeg synes det er en balanse der som bør overveies. Har man ikke hage eller tilgang til områder der hunder kan løpe, så synes jeg faktisk at det er ille for hundene. Derfor synes jeg forøvrig ikke at polarhunder som ikke kan slippes, bør eies av andre enn særs aktive folk som virkelig bruker dem - til mer enn å tusle litt rundt en times tid eller to i skauen i bånd.

Men nokså mange hundeeiere burde nok lære hundene sine én ting: BEDRE INNKALLING. For en slik ting hadde dempet mange konflikter. Har man lydige hunder, som kan kalles vekk fra folk og fe, så går alt så meget bedre. Der synes jeg mye kunne vært vunnet. Det er for j... mange ulydige hunder rundt om, som også jeg blir grinete over - når eierne slipper dem, fordi de ikke har gjort det elementære grunnarbeidet, så og si.

Sånn... det var dagens salve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ina, det er ALT jeg aldri rekker å få sagt til sure, gamle kjerringer som mumler i gummene om båndtvang når et stykk tikilos hund går løs ved siden av meg på en turvei der en zillion mennesker vaser rundt på og utenfor vei og sti og det ikke akkurat er overveldende mengder dyreliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på grunn av at folk blir "stadig verre" til å ha hunden i bånd at lover og regler blir innskjerpet... det har nok mer med å gjøre at vi lever i et samfunn der lobbyister har klart å stramme til hele hundeloven, for eksempel.

Dette er jeg helt enig i - jeg mente heller ikke at det var utelukkende pga at folk ikke er dårligere til å ha hunden i bånd at reglene er der, men jeg tror vi "ber" om å få ennå strengere regler tredd nedover oss ved å overse lovene som allerede er der.

Og at samfunnet er blitt fjernere og fjernere fra natur og dyreliv og "sunt bondevett", så folk rett ut sagt blir mer tullete og hysteriske. Det finnes neppe statistikk på det, men antagelig går FLERE OG FLERE hunder i bånd i dag, enn de noensinne har gjort her til lands!

Dette er jeg forsåvid også enig i, men det har ikke bare med hysteri å gjøre - det har også med urbanisering å gjøre - jo tettere vi lever, jo strengere regler kommer det til å bli. Og akkurat det er ganske naturlig, da man ikke skal "påtvinge" andre sine interesser. Det store spørsmålet er når innskjerpingene kommer på katte-fronten :huh:

Så lovene har neppe blitt sterkere på grunn av det. Men når samfunnsinteresser ikke veies bedre opp mot hverandre, enn at ti hundejagde rådyr i løpet av en vinter settes opp som en "dyretragedie" av dimensjoner, når det bare er brøkdelen av det som skadeskytes under jakta eller går med i trafikk og rett og slett av underernæring (fordi de er en innflyttet art som ikke helt er egnet foreløpig for norske vintre).. og man ikke ser interessene til en del av befolkningen som teller mange hundre tusen - nemlig hundeeierne - så er det fare på ferde.

Dette er jo fordi vi lar akersgata sette dagsorden. Media bestemmer mer og mer, og bare prøv å møt journalist-studenter på oppdrag i dag - de tror de har et slags "frikort" - de er liksom hevet over lover og regler og tror de kan gå hvor de vil - "for pressen skal ha sitt". At rådyr er en innflyttet art...tja, men satt på spissen er absolutt alt liv i norden det da.

Derfor bør ikke hundeeierne sjøl være de flinkeste til å piske seg sjøl - og si "ja, huffameg, vi har alltid bånd på vi". Nei, man burde heller slåss for at ikke kommunene automatisk innskjerper der innskjerpes kan - og for å få flere friområder for hund.

Ja, jeg er veldig enig i at hundeeiere skal slåss for å få flere friområder for hund og for å holde hysteriet rundt hund på et minimum, men jeg tror igjen det er helt feil vei å gå å trampe frem som man selv ønsker, overse de lover og regler som gjelder, og tro at de dermed blir endret. Jo flere "fiender" hundefolket klarer å irritere på seg pga sånt, jo mindre sjanse har vi for å få noe igjennom - tror jeg.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land har dem egne parker hvor hunder kan løpe fritt, eller dressurområder.

I Norge så er vi dumsnille og godtar det meste dessverre... Hundeeiere bør sette foten ned og si at nok er nok!

Jeg leste på en nettside som heter www.hundebitt.no, der dem faktisk ikke gjør mye annet enn å kristisere hundeholdet i Norge og legger inn annonser med diverse farlige hunderaser.

Dessverre har det vært uheldige episoder her i landet, men trenger det å bli et hysteri pga av det??

Jeg syntes personlig at det begynner å gå for langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...