Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte frame i Dreamweaver?

Renate A

Recommended Posts

Den enkleste måten å gjøre det på er kanskje å like gjerne lage et nytt frameset sånn som du vil ha det. Du har jo allerede innholdet klart og kan plassere disse sidene i de nye rammene. (Sett markøren i rammen du skal ha innholdet i og velg "Open in frame" i fil-menyen for å velge siden med innholdet til rammen.)

Ellers går det an å fjerne det direkte i koden, men det krever litt mer forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Et litt dumt spørsmål - hvorfor skal du bruke frames som er en utgått standard?

----------------

This section is informative.

Frames were introduced into HTML at version 4.0 [html4]. They introduced a manner of composing several HTML documents into a single view to create an application-like interface. However, Frames introduced several usability problem that caused several commentators to advise Web site builders to avoid them at all costs. Examples of such usability problems are:

* The [back] button works unintuitively in many cases.

* You cannot bookmark a collection of documents in a frameset, or send someone a reference to the collection.

* If you do a [reload], the result may be different to what you had.

* [page up] and [page down] are often hard to do.

* You can get trapped in a frameset.

* Searching finds HTML pages, not Framed pages, so search results usually give you pages without the navigation context that they were intended to be in.

* Since you can't content negotiate, noframes markup is necessary for user agents that don't support frames. However, almost no one produces noframes content, and so it ruins Web searches, since search engines are examples of user agents that do not support frames.

* There are security problems caused by the fact that it is not visible to the user when different frames come from different sources.

This document defines a separate XML application, not a part of XHTML per se, that allows similar functionality to HTML Frames, with fewer usability problems, principally by making the content of the frameset visible in its URI.

http://www.w3.org/TR/2005/WD-xframes-20051012/

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt dumt spørsmål - hvorfor skal du bruke frames som er en utgått standard?

----------------

This section is informative.

Frames were introduced into HTML at version 4.0 [html4]. They introduced a manner of composing several HTML documents into a single view to create an application-like interface.

However, Frames introduced several usability problem that caused several commentators to advise Web site builders to avoid them at all costs. Examples of such usability problems are:

* The [back] button works unintuitively in many cases.

* You cannot bookmark a collection of documents in a frameset, or send someone a reference to the collection.

* If you do a [reload], the result may be different to what you had.

* [page up] and [page down] are often hard to do.

* You can get trapped in a frameset.

* Searching finds HTML pages, not Framed pages, so search results usually give you pages without the navigation context that they were intended to be in.

* Since you can't content negotiate, noframes markup is necessary for user agents that don't support frames. However, almost no one produces noframes content, and so it ruins Web searches, since search engines are examples of user agents that do not support frames.

* There are security problems caused by the fact that it is not visible to the user when different frames come from different sources.

This document defines a separate XML application, not a part of XHTML per se, that allows similar functionality to HTML Frames, with fewer usability problems, principally by making the content of the frameset visible in its URI.

http://www.w3.org/TR/2005/WD-xframes-20051012/

--

Per Olav

:P

Les og lær, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Er det virkelig så ille med frames da?
Tjah :P Den lever fortsatt men anbefales ikke av w3.org http://www.w3.org/ som er den som setter standarder for websider og som har "måleinstrumenter" som viser hvor mye siden din avviker fra eksisterende standard http://validator.w3.org/ . Jeg synes for min egen del at de momentene som w3 har listet ovenfor er grunn god nok for å la være å bruke den, men det blir jo et personlig valg :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ille å bruke frames, men det er veldig mange fordeler med å ikke bruke det. Og til bruk på private hjemmesider gjør det jo ikke så stor skade. Syns ikke at man trenger å kreve av gud og hvermann at de skal lage sider etter W3C-standard (Sånt kan de jo f.eks betale meg for å gjøre :P)

RenateA, var det forståelig det jeg skrev i det første innlegget mitt? EDIT: Det er ofte litt vanskelig å skulle forklare på et par linjer når man ikke har programmet foran seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Nei, det er ikke ille å bruke frames, men det er veldig mange fordeler med å ikke bruke det. Og til bruk på private hjemmesider gjør det jo ikke så stor skade. [--]

Enig i det men det er så mange andre fordeler ved å la være :P Dessuten er det en del feller å gå i dersom man stoler blindt på w3 sin validering av egen hjemmeside, men for de som er opptatte av at sidene skal vises riktig og finnes av søkemotorer er det utvilsomt best å følge standard for websider, uansett hvilken metode man bruker. Dessuten finns det jo andre og svært brukbare alternativer til frames :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør sikkert ganske dumt nå, men er ganske fersk på dette område. Er det ingen som kan forklare meg mer om dette med frames og ikke frames, fordeler og ulemper. Og hvilke andre alternativer som finnes?

Jeg kan gi deg et eksempel på en dårlig løsning jeg hadde på de forrige sidene til hundene (nye sider kommer snart!). Jeg hadde hovedmenyen i en ramme og innholdet i en annen ramme (veldig vanlig). På nettstedet vårt hadde jeg en oppskrift på hundedekken. Dette var den mest besøkte siden på nettstedet vårt. Men når folk skulle linke til den måtte de enten skrive linken til hovedsiden på hele nettstedet og så legge til at folk måtte klikke på "Sy dekken". Eller de linket bare direkte til siden med oppskriften og fikk derfor opp bare den siden uten menyen med linker til resten av nettstedet.

En annen ting er at hvis noen søker etter noe i en søkemotor og får et treff på siden din, vil de bare få opp den enkelte siden uten framesettet. Hvis du f.eks går på Google og søker på "Gjiway's Inaki-Isak" (den ene hunden min) vil du få opp siden hans, men du får ikke menyen som skal være med til venstre slik du får om du går på http://www.freewebs.com/isak-theo og åpner Isak's side. Dette går det an å fikse på med et javascript, men det er like greit å ikke bruke rammer. Det er mye en vanesak.

Et alternativ til frames er f.eks å bruke "Library" i Dreamweaver. Hvis du f.eks har en meny som skal være med på alle sidene, lager du den menyen én gang, markerer du den og legger den i Library (kan forklare nærmere hvis noen er interessert). Så kan du hente inn den samme menyen på alle sidene fra Library. Hvis du vil redigere menyen åpner du bare filen fra Library og den vil automatisk bli oppdatert på alle de andre sidene.

Det hjelper også å seg litt inn i CSS (Cascading style sheets) og bruke eksterne style sheets.

Kunne skrive mye mer om dette, men har ikke tid akkurat nå. Bare spør mer hvis det er noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg holder på å lage nye sider til hundene nå, men det er jo kjekt å kunne bruke de gamle sidene som skrekkeksempel. :P Har holdt på med webutdannelse de siste par årene og har ikke brukt så mye tid på hundenes sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jeg spør sikkert ganske dumt nå, men er ganske fersk på dette område. Er det ingen som kan forklare meg mer om dette med frames og ikke frames, fordeler og ulemper. Og hvilke andre alternativer som finnes?

Et dumt spørsmål igjen - hvorfor vil du bruke frames? De viktigste ulempene er beskrevet ovenfor, - en som jeg ikke husker om er beskrevet er at det finns weblesere som ikke takler frames :P

Et alternativ til frames er å bruke såkalte "layers" og som Havana skriver ovenfor: bruk av libraryfunksjonen i dreamveawer dersom du bruker det programmet. Et avansert eksempel på bruk av library/layers finner du på denne sida som jeg fant på ei diskusjonsgruppe jeg deltar på. Sida er under utvikling: http://www.syracuseut.com/staging/ - men vær forsiktig - den inneholder endel avansert scripting :P For en nybegynner vil jeg anbefale å starte med standard webmaler som finns i det fleste programmer og dersom du ikke har det altfor travelt finns det mange websider som forteller hvordan man kan snekre sammen fine sider uten store problemer.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg vil bruke frames - jo, det er det jeg har lært meg. Ikke har jeg DW, ikke kan jeg noe om layers.

Er jo nybegynner, men ikke så ny at jeg ikke kan HTML koder, litt CSS og litt script. Holder jo på å lære meg, og et sted må jeg jo begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg vil bruke frames - jo, det er det jeg har lært meg. Ikke har jeg DW, ikke kan jeg noe om layers.

Er jo nybegynner, men ikke så ny at jeg ikke kan HTML koder, litt CSS og litt script. Holder jo på å lære meg, og et sted må jeg jo begynne.

Ingen grunn til å ta det så høytidelig når man driver med det som hobby.

Gjør det du kan, lær deg det du gidder, og KOS deg med det! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Er jo nybegynner, men ikke så ny at jeg ikke kan HTML koder, litt CSS og litt script. Holder jo på å lære meg, men et sted må jeg jo begynne.

Grunn god nok det :P Det finns bra gratisprogrammer som du kan laste ned men dersom du går hakket opp finner du endel veldig bra programmer for webdesign. CoffeCup er et prisvinnende program. Det koster i underkant av 50 dollars og kan lastes ned fra denne adressen http://www.coffeecup.com/designer/ . CC har dessuten en masse bra tilleggsprogrammer som kan intergreres i en felles pakkeløsning http://www.coffeecup.com/software/

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ille å bruke frames, men det er veldig mange fordeler med å ikke bruke det. Og til bruk på private hjemmesider gjør det jo ikke så stor skade. Syns ikke at man trenger å kreve av gud og hvermann at de skal lage sider etter W3C-standard (Sånt kan de jo f.eks betale meg for å gjøre :P)

RenateA, var det forståelig det jeg skrev i det første innlegget mitt? EDIT: Det er ofte litt vanskelig å skulle forklare på et par linjer når man ikke har programmet foran seg :P

Forstod ikke såå mye skal jeg være heelt ærlig (forklare meg??)...jeg har verken tid eller intr til å bli verdensmester i hjemmeside mekking, derfor gjør jeg det enkelt for meg selv.

Jeg har et CSS oppsett som jeg bruker. :P

Edit for å si at jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre etter at jeg har trykket på "open in frame"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunn god nok det :) Det finns bra gratisprogrammer som du kan laste ned men dersom du går hakket opp finner du endel veldig bra programmer for webdesign. CoffeCup er et prisvinnende program. Det koster i underkant av 50 dollars og kan lastes ned fra denne adressen http://www.coffeecup.com/designer/ . CC har dessuten en masse bra tilleggsprogrammer som kan intergreres i en felles pakkeløsning http://www.coffeecup.com/software/

--

Per Olav

Men er ikke slike program kjempe dyre da? Må nok vente til jeg begynner å tjene mine egne penger å kan spare til slike dyreprogram :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men er ikke slike program kjempe dyre da? Må nok vente til jeg begynner å tjene mine egne penger å kan spare til slike dyreprogram :)
Tja, 50 dollar er vel rundt 350 - 400 kroner, tror jeg ? Ellers tror jeg at CC også har et gratisprogram på sida si.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit for å si at jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre etter at jeg har trykket på "open in frame"...

Et frameset består bare av selve rammene. Det du ser i rammene lagres som selvstendige htm-filer. Hvis du lagret oppsettet du ikke var fornøyd med tidligere, og ikke har slettet filene, vil du fremdeles ha disse et sted. (Hvis du ikke lagret filene fra i stad, må du selvfølgelig begynne helt på nytt.)

Du kan plassere en hvilken som helst eksisterende fil i en ramme. Vi tar det helt fra grunnen av:

La oss si at du har en fil med en meny som heter meny.htm, som du vil vise i rammen til venstre, og en annen fil innhold.htm som du vil vise i rammen til høyre.

1. Lag et tomt frameset: File > New, og velg det framesettet du ønsker.

2. Lagre framesettet med det navnet du ønsker, f.eks minside.htm

3. Klikk i den tomme rammen hvor du vil vise menyen.

4. Gå på File og velg Open in Frame....

5. Finn frem meny.htm og klikk OK. Da skulle menyen være på plass i rammen. Gjør det samme med innhold.htm i rammen til høyre.

Var den grei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et frameset består bare av selve rammene. Det du ser i rammene lagres som selvstendige htm-filer. Hvis du lagret oppsettet du ikke var fornøyd med tidligere, og ikke har slettet filene, vil du fremdeles ha disse et sted. (Hvis du ikke lagret filene fra i stad, må du selvfølgelig begynne helt på nytt.)

Du kan plassere en hvilken som helst eksisterende fil i en ramme. Vi tar det helt fra grunnen av:

La oss si at du har en fil med en meny som heter meny.htm, som du vil vise i rammen til venstre, og en annen fil innhold.htm som du vil vise i rammen til høyre.

1. Lag et tomt frameset: File > New, og velg det framesettet du ønsker.

2. Lagre framesettet med det navnet du ønsker, f.eks minside.htm

3. Klikk i den tomme rammen hvor du vil vise menyen.

4. Gå på File og velg Open in Frame....

5. Finn frem meny.htm og klikk OK. Da skulle menyen være på plass i rammen. Gjør det samme med innhold.htm i rammen til høyre.

Var den grei?

Hjelp...jeg tørr ikke gjøre det for jeg skjønner ikke noe...får få naboen til å komme over å se på det.

Men vet du hvordan jeg setter inn teller?

Når jeg setter inn HTML koden jeg får oppgitt så blir det bare krøll.

Hvor skal jeg sette inn HTML koden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...