Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress og overslagshandling


Willa
 Share

Recommended Posts

Håper på noen gode råd her inne. Har en hannhund på 14 måneder som har mye stress i seg i enkelte settinger. Det er spesielt i møte med andre hunder, da ved passering eller når vi trener nært andre hunder. Hormonene er i full blomst tror jeg. Han lander etterhvert, men i starten er det mye stress som gjør at han biter i bånd og hendene mine. Det er ikke harde bitt, men synes det er flaut, og vil gjerne få dette bort. Hvilken metode har DU lyktes med på din hund? Når han er løs er han fin i møte med andre hunder, men i bånd virker han som en hissig hund 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forebygging, og avstand.

Jobb med kontakt på tur, og tren inn en kontaktkommando med skikkelig sterk belønning så han greier å avbryte det meste annet. Dette må læres inn gradvis  og med mest mulig vellykkede repetisjoner. Når han nærmest reagerer på instinkt på kontaktkommandoen kan du bruke den i passeringer eller når andre hunder kommer for nærme.

Utover det så er det opp til deg å holde en avstand som han takler. Det kan bety å bråsnu og gå en annen vei når dere møter noen, klatre ut i en skråning, osv. Et par "nødmetoder" jeg har brukt er å enten stå og fôre hunden med godbiter direkte i munnen, eller kaste noen godbiter utover så han er opptatt med å snuse, om han lar seg avlede av det.

Hvis du ikke alt gjør det, kutt ut all hilsing og omgang med andre hunder i bånd. Det absolutt beste utslaget jeg hadde på passeringstrening av min første hund var å kutte helt omgang med hunder i bånd, og ukjente hunder overhodet. I over et år hadde vi kun sosial omgang med kjente hunder i familien og hos venner, og holdt oss på god avstand fra alle andre hunder på tur og trening. Når han ble trygg på at han slapp å forholde seg til fremmede hunder slappet vi begge mye mer av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Forebygging, og avstand.

Jobb med kontakt på tur, og tren inn en kontaktkommando med skikkelig sterk belønning så han greier å avbryte det meste annet. Dette må læres inn gradvis  og med mest mulig vellykkede repetisjoner. Når han nærmest reagerer på instinkt på kontaktkommandoen kan du bruke den i passeringer eller når andre hunder kommer for nærme.

Utover det så er det opp til deg å holde en avstand som han takler. Det kan bety å bråsnu og gå en annen vei når dere møter noen, klatre ut i en skråning, osv. Et par "nødmetoder" jeg har brukt er å enten stå og fôre hunden med godbiter direkte i munnen, eller kaste noen godbiter utover så han er opptatt med å snuse, om han lar seg avlede av det.

Hvis du ikke alt gjør det, kutt ut all hilsing og omgang med andre hunder i bånd. Det absolutt beste utslaget jeg hadde på passeringstrening av min første hund var å kutte helt omgang med hunder i bånd, og ukjente hunder overhodet. I over et år hadde vi kun sosial omgang med kjente hunder i familien og hos venner, og holdt oss på god avstand fra alle andre hunder på tur og trening. Når han ble trygg på at han slapp å forholde seg til fremmede hunder slappet vi begge mye mer av.

Takk for svar, og gode råd. Han får aldri hilse på hunder i bånd. Vi er på kurs, og treninger der han må forholde seg til andre hunder, men ikke hilse. Frustrerende tid dette, men må få det til. Er godt vant til mye fra han var valp, og jeg håper jeg får igjen for den tiden når han er litt mer voksen igjen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, simira skrev:

Da vil du ha godt igjen for å sørge for god nok avstand i treningssituasjonene til at han greier å fokusere på deg, og ikke de andre hundene.

Ja, han oppfører seg bra på trening og kurs når han har landet. Kan utagere hvis noen har mye energi, eller stress. Samme om noen stirrer på han. Bare å jobbe på 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...