Gå til innhold
Hundesonen.no

Funksjonsanalyse vs karaktertest.

MarieR

Recommended Posts

har hørt at karaktertesten er "snillere" med hunden enn funksjonsanalysen? og hva er egentlig forskjellen mellom karaktertest og funksjonsanalyse?

pågår en stor diskusjon om buhunden må gjenom funksjonsanalyse for å brukes i avl nå, derfor jeg lurer ;) buhundens gemytt er visst trukket i tvil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at karaktertesten er "snillere" med hunden enn funksjonsanalysen? og hva er egentlig forskjellen mellom karaktertest og funksjonsanalyse?

pågår en stor diskusjon om buhunden må gjenom funksjonsanalyse for å brukes i avl nå, derfor jeg lurer ;) buhundens gemytt er visst trukket i tvil. ;)

Ja det stemmer at karaktertest er mildere/enklere enn funksjonsanalyse. Og om ikke eg tar helt feil så skal karaktertest bort slik at det blir bare funksjonsanalyse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funksjonsanalyse har mange flere momenter som hunden må igjennom enn en karaktertest. Du får et mye bedre bilde av hunden din ved en F ananlyse. det anbefales å ta funsksjonsanalyse for et mer komplett resultat. jeg har påmeldt meg til funskjonsanalyse i sommer. De hadde også K- test der, men den er for kort og ufullstenig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-test er, etter min personlige mening, noe de aller flest hunder burde klare - altså få godkjent på. I hvert fall for avl.

En funksjonsanalyse sier mye mer, men er i utgangspunktet laget for mer tradisjonelle brukshunder - slik at mange gode hunder av raser som reagerer litt annerledes, ønskes skal reagere litt annerledes, ikke nødvendigvis vil BESTÅ den.

Derfor kan et krav om GJENNOMGÅTT funksjonsanalyse være greit, der et krav om GODKJENT FA ikke vil være så greit fordi det vil utelukke ganske mange "greie nok" individer. Viktigst der blir avlsverktøyet; at man ser på de svake sidene, som **** vil kanskje vise, og så kan raseklubben bestemme seg for at "nå må vi satse på å få frem mer skuddfaste hunder" eller "nå ser vi at avreagering er en svakhet hos flere, det må vi ta alvorlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Heisann!

Er helt grønn når det gjelder brukssporten, bare lurer litt:

- hva slags "momenter" inneholder en k-test vs funksjonsanalyse ?

- taes det rasemessige "hensyn" eller forventes det samme av feks en cocker og en bouvier?

- hvordan blir hunden vurdert, poeng eller annen metode?

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...