Gå til innhold
Hundesonen.no

Seiersrunder...klikker?


marcoograya

Recommended Posts

Jeg har jo da begynt med klikkertrening på Rottweileren min..Men dette med seiersrunder er helt håpløs ting å få bort...Idag la han seg til og med ned og nekta å komme...Han kommer til slutt da..når han føler for det. Inkallinga uten apport er kjempe fin, men så fort han har noe i kjeften så driter han en lang en i meg...

Jeg begynner å bli litt frustrert..Det gikk så bra en stund, men nå virker det som om han virkelig skal erte meg og plage meg...Jeg blir jo sint, men prøver å ikke vise det, men han legger jo sikkert merke til det uansett hvor mye jeg skjule det..

Jeg har tidligere trent hund med å ta litt i hunden, men det funker ikke på Marco, så da begynte jeg med klikkertrening. Og det har vist seg å funke sååå bra på alt...Bortsett fra dette da...Jeg tok tak i han idag når han skulle komme flyende forbi meg, men da ble han bare redd..Jeg tror kanskje jeg er litt aggresiv i holdningen min til tider...

Han er en hund man kan omtrent gjøre hva man vil med, han har aldri vist noe tegn til å ville dominere meg, men er ikke dette en måre å dominere med? Fordi han vet han ikke er like rask som han?

Jeg trenger noen geniale tisp for å få bort dette..Går jeg for fort frem? Burde jeg ta noen skritt tilbake?

Fra bli og til å komme påplass er knall! Litt sånn dårlig bakpartskontroll, men vi øver på det og..

Han er jo så lærevillig...Han lærer så fort trix og sånn...Men ofte når jeg bruker leke og han ikke konser kommer hele regla...jeg kan si sitt så legger han seg og hopper opp igjen og legger seg...Jeg blir jo helt svimmel...Av og til lurer jeg på om jeg har skaffet meg en litt for krevende hund...Men jeg ville jo ha en utfordring og det har jeg jo fått da...

Kan jo faktisk bare tenkes at jeg og hunden hadde en dårlig dag...

Fikk tips om å kutte ut all den lekinga en stund og lære han å jobbe..Hva sier dere til det?

Taker for alle svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener er problemet her: når du trener apport, så kommer han ikke inn til deg, men tar en runde? Isåfall tror jeg du kan ha utnytte av å baklengskjede øvelsen. Ta bakerste delen av øvelsen først, og legg på etterhvert. Først trener du bare masse masse innkomming til utgansstilling, i alle situasjoner. Belønn kun de gangene han kommer inn med god fart og setter seg korrekt, aldri ellers. Deretter legger du på det at han skal komme med apporten (f.eks- det er i den rekkefølgen jeg har gjort det). Altså ikke at han skal gå ut etter apporten, men at han skal sitte ute med apporten (dette krever jo at han holder godt på den, hvis ikke må du begynne med å trene masse hold fast så han aldri spytter den ut før du sier takk, for eksempel). Deretter legger du på det at han skal gå ut etter aporten, og så komme inn til deg.. uff, det her ble rotete:/ Ellers så må du aldri belønne hvis han ikke kommer inn med apporten. Du kan f.eks snu deg og gå fra han, og så belønne hvis han kommer opp til deg med apporten da..

Forresten.. Det er jo veldig viktig at du IKKE tar i han, ikke blir utålmodig eller brøler til han. Da vil ikke klikkertrening ha noen funksjon. Hvis han girer seg masse opp når du belønner med leke, kand et kanskje være en god idè å belønne med godbit, men "å lære han å jobbe"- hva mente personen med dette? Synes det var et fryktelig dårlig råd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo da begynt med klikkertrening på Rottweileren min..Men dette med seiersrunder er helt håpløs ting å få bort...Idag la han seg til og med ned og nekta å komme...Han kommer til slutt da..når han føler for det. Inkallinga uten apport er kjempe fin, men så fort han har noe i kjeften så driter han en lang en i meg...

Jeg begynner å bli litt frustrert..Det gikk så bra en stund, men nå virker det som om han virkelig skal erte meg og plage meg...Jeg blir jo sint, men prøver å ikke vise det, men han legger jo sikkert merke til det uansett hvor mye jeg skjule det..

Jeg har tidligere trent hund med å ta litt i hunden, men det funker ikke på Marco, så da begynte jeg med klikkertrening. Og det har vist seg å funke sååå bra på alt...Bortsett fra dette da...Jeg tok tak i han idag når han skulle komme flyende forbi meg, men da ble han bare redd..Jeg tror kanskje jeg er litt aggresiv i holdningen min til tider...

Hunden din virker kanskje litt usikker på hva den skal? Noen ganger er du sint, andre ganger er du ikke?

Jeg aner ikke, men..

Ikke aner jeg hvordan du har lært inn apporteringen heller, men antar, utfra slik hunden oppfører seg, at du har kastet apporten fra første stund?

Jeg hadde i allefall startet i andre enden av apporteringen.

1. lært hunden å sitte i utgangsstilling og levere apporten til deg. Lær han å sitte rolig i opptil 10-20 sekunder før du tar apporten, klikker og belønner. Begynner han å tygge, rulle eller tulle med den, tar du apporten og gjemmer den bak på ryggen eller noe, og gir han en avvisende holdning. Start opp igjen, og senk kriteriene.

2. Når hunden kan sitte rolig i 10-20 sekunder og avlevere vakkert.... lær den å komme inn i utgangsstilling med apporten. Gi hunden apporten, evt. legg den på bakken, og se hva hunden gjør. Kommer han i utgangsstilling - klikk og belønning. Gjenta en del ganger.

3. legg apporten lengre vekk.. og øk avstanden mellom deg og apportbukk gradvis. IKKE KAST.

Når apporten ligger på 20-30 meter, kan du forsøke å kaste - ikke før.

Alt dette hadde jeg gjort uten kommando.. for det er dumt å la hunden assosiere apportkommandoen med seriersrunder...

Viktig at du avbryter med EN GANG hunden gjør feil, og gir han en ny sjanse, muligens med lavere kriterier, og at du KUN belønner når hunden sitter i utgangsstilling og avleverer vakkert.

På denne måten blir hunden sikker i øvelsen, og han VET hvor belønningen kommer. Øvelsen blir med andre ord forutsigbar for hunden, og han vet hva som forventes av han.

Han er en hund man kan omtrent gjøre hva man vil med, han har aldri vist noe tegn til å ville dominere meg, men er ikke dette en måre å dominere med? Fordi han vet han ikke er like rask som han?

Nei, kan jeg aldri tenke meg. Hva skulle han oppnå med det?

Han er jo så lærevillig...Han lærer så fort trix og sånn...Men ofte når jeg bruker leke og han ikke konser kommer hele regla...jeg kan si sitt så legger han seg og hopper opp igjen og legger seg...Jeg blir jo helt svimmel...Av og til lurer jeg på om jeg har skaffet meg en litt for krevende hund...Men jeg ville jo ha en utfordring og det har jeg jo fått da...

Ivrige hunder er vi glade i! At hele regla kommer, viser jo bare at han er villig til å jobbe, og han vil gjøre det nå! Din jobb er å vente til ønsket atferd kommer, klikke og belønne. Tar det helt av, kan en liten time out være løsningen. Snu ryggen til han, og gi han en avvisende holdning.. evt. sett han i bilen litt.

Når hunden er overivrig, ikke gi kommando - du sier jo selv at han ikke "hører". La han finne ut selv hva du ønsker, det vil gjøre han mer konsentrert... selv om han er "vill".

Fikk tips om å kutte ut all den lekinga en stund og lære han å jobbe..Hva sier dere til det?

Synes ikke du skal kutte ut lekingen, men å lære han å jobbe synes jeg var et godt råd! La han tenke, la han lære seg at det lønner å konsentrere seg, at det lønner seg å høre etter. Men hvis leking er den beste belønningen, er det jo dumt å fjerne den. Det vil bare føre til det motsatte.

Men du kan "holde igjen" superbelønningen... belønne med noe som er mindre populært, og kun gi det mest populære når du virkelig er fornøyd. Eller evt. belønne to ganger med mindre populære ting, og den tredje gangen med superbelønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. Det er jo veldig viktig at du IKKE tar i han, ikke blir utålmodig eller brøler til han. Da vil ikke klikkertrening ha noen funksjon.

Hvis du mener dette i selve apporteringsøvelsen, er jeg enig med deg.

Men selv om en hund blir kjeftet på/tatt litt i i en setting, betyr ikke at klikkertreningen må legges vekk i en annen setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristin-no..takk for svar...aya og...

vi får prøve, men har egenltig prøvd alt dette..me vi får se...tror jeg krver litt vell mye av han!

Hvis du har prøvd alt dette.. må det jo ha skjært seg et sted? Hvor og når? Da finner du kanskje svaret på hvor du setter for høye kriterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener dette i selve apporteringsøvelsen, er jeg enig med deg.

Men selv om en hund blir kjeftet på/tatt litt i i en setting, betyr ikke at klikkertreningen må legges vekk i en annen setting.

Mente i selve apporteringsøvelsen ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo da begynt med klikkertrening på Rottweileren min..Men dette med seiersrunder er helt håpløs ting å få bort...Idag la han seg til og med ned og nekta å komme...Han kommer til slutt da..når han føler for det. Inkallinga uten apport er kjempe fin, men så fort han har noe i kjeften så driter han en lang en i meg...

Jeg begynner å bli litt frustrert..Det gikk så bra en stund, men nå virker det som om han virkelig skal erte meg og plage meg...Jeg blir jo sint, men prøver å ikke vise det, men han legger jo sikkert merke til det uansett hvor mye jeg skjule det..

Jeg har tidligere trent hund med å ta litt i hunden, men det funker ikke på Marco, så da begynte jeg med klikkertrening. Og det har vist seg å funke sååå bra på alt...Bortsett fra dette da...Jeg tok tak i han idag når han skulle komme flyende forbi meg, men da ble han bare redd..Jeg tror kanskje jeg er litt aggresiv i holdningen min til tider...

Han er en hund man kan omtrent gjøre hva man vil med, han har aldri vist noe tegn til å ville dominere meg, men er ikke dette en måre å dominere med? Fordi han vet han ikke er like rask som han?

Jeg trenger noen geniale tisp for å få bort dette..Går jeg for fort frem? Burde jeg ta noen skritt tilbake?

Fra bli og til å komme påplass er knall! Litt sånn dårlig bakpartskontroll, men vi øver på det og..

Han er jo så lærevillig...Han lærer så fort trix og sånn...Men ofte når jeg bruker leke og han ikke konser kommer hele regla...jeg kan si sitt så legger han seg og hopper opp igjen og legger seg...Jeg blir jo helt svimmel...Av og til lurer jeg på om jeg har skaffet meg en litt for krevende hund...Men jeg ville jo ha en utfordring og det har jeg jo fått da...

Kan jo faktisk bare tenkes at jeg og hunden hadde en dårlig dag...

Fikk tips om å kutte ut all den lekinga en stund og lære han å jobbe..Hva sier dere til det?

Taker for alle svar...

Jeg tror du kanskje henger deg litt for mye opp i det du ikke får til? Du ser problemer med apportering og i hundetrening forsterker man som regel de problemene man er fokusert på. Glem nå dette og se litt på å baklengskjede som du fikk råd av en annen her, men som mange opplever i sin iver etter å bare belønne atferder man vil ha mer av, så glemmer man de filleatferdene som man ikke vil ha. De kan nemlig også forsterke seg, så for at klikkertrening skal fungere, må du stille krav og hundens atferd må få konsekvenser for den. Det er konsekvensene som forteller den hva den gjorde rett.ev. galt. Når du baklengskjeder en øvelse, er det å få lov til å fortsette til neste moment selvforserkende og den må bare få lov til det om den utførte det foregående prikkfritt. Hvis ikke...timeout og rett i bilen. Du tar altså bort muligheten den hadde til å komme videre til neste moment og det er straff for hunden. Hvis den ikke bryr seg særlig, så har du trent galt. Det skal og må få en konsekvens å slurve.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo ingar..det er nettopp det jeg har gjort..lit morsomt side du nevner det og jeg har akkurat begynt med det liksom..hehe...jeg har glemt apporten for en stund også ser vi hvordan det går...

Men jeg har en vilter hund asså...Vi har også trent mye på innkalling nå...Men sliter litt nå det kommer andre hunder...mest fordi han begynner å bli veldig sterk..så jeg kan ikke bare gå forbi heller...

Men har prøvd å avlede han med en leke da...og det funket..så det jeg håper på er at om en god stund så setter Marco seg forran meg å venter p leken hver gang det kommer en hund..sikkert mange dumme ting med det og..men det var den løsningen jeg kom frem til...siden jeg snart ikke klarer å holde han og må ha litt berde lydighet liksom...+ at vi øver inne en kontakt komando...han er blitt flink nå...kjemep gøy..vet også det at skal vi trene apport må han ikke nettopp ha kommet ut men roet seg ned litt og fått sprunget fra seg...;)

Takker for svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo tipsa deg litt om de greiene med klikking når du går forbi hunder, og avleding er jo også veldig bra, men du må ikke gi han leke eller avlede (det blir jo en belønning) om han allerede så vidt har begynt å hisse seg opp/klikke. Han skal ikke få belønning for å gjøre det.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...