Gå til innhold
Hundesonen.no

En tanke.

Ulvinne

Recommended Posts

Skrevet

Det er mye snakk om useriøse oppdrettere og useriøse valpekjøpere.

Og det er mye snakk om hvordan man skal ordne opp i alt dette..

Hmm..

Hvis alle valpekjøpere blir mer seriøse og IKKE kjøper fra useriøse oppdrettere vil jo det bety at disse oppdretterene snart går "konk" og må gi seg.

Hvis alle oppdrettere slutter og selge til alle useriøse valpekjøpere ville disse menneskene snart slutte og kjøpe hunder for de får ikke hund noen steds i fra.

Jeg for min del holder en finger på at det første alternativet ville være den beste løsningen.

Skrevet

Jeg har kjøpt meg hund fra private men angrere jo ikke på det et sekund..men vil ikke si de er useriøse da men...Folk har jo forskjellige meninger hvor en man er... ;)

Skrevet

som tine sier er det forskjellige meninger om hva useriøse oppdrettere og kjøpere er. Noen mener feks det er useriøst og selge kull som ikke er registrert, andre mener det er greit osv. noen vil si det er useriøst å prute på pris, eller kjøpe brukshund som familiehund, andre ikke. Så det blir nok vanskelig og sile ut hvem som er useriøs og ikke.

;)

Skrevet

Det er mye snakk om useriøse oppdrettere og useriøse valpekjøpere.

Og det er mye snakk om hvordan man skal ordne opp i alt dette..

Hmm..

Hvis alle valpekjøpere blir mer seriøse og IKKE kjøper fra useriøse oppdrettere vil jo det bety at disse oppdretterene snart går "konk" og må gi seg.

Hvis alle oppdrettere slutter og selge til alle useriøse valpekjøpere ville disse menneskene snart slutte og kjøpe hunder for de får ikke hund noen steds i fra.

Jeg for min del holder en finger på at det første alternativet ville være den beste løsningen.

Ja, hvis alle valpe kjøpere hadde vært så smarte så :) Kanskje det blir bedre om noen år? Håper det kan komme bedre regler for avling på hund og slik. Men jeg tror at etter Internettet kom, har "det" fjernet noen av de useriøse oppdretterne. Fordi nå blir folk litt mer opplyste, og bevisste på hva de får/kjøper :D

Skrevet

Ja, hvis alle valpe kjøpere hadde vært så smarte så :) Kanskje det blir bedre om noen år? Håper det kan komme bedre regler for avling på hund og slik. Men jeg tror at etter Internettet kom, har "det" fjernet noen av de useriøse oppdretterne. Fordi nå blir folk litt mer opplyste, og bevisste på hva de får/kjøper :D

Tror internett slår begge veier. Joda, er enig i at folk kanskje blir litt mer opplyste, men en ulempe med nettet er at det også er lettere for useriøse å få lagt ut annonser som når menigmann - både billigere og med flere "lesere" gjennom finn.no og tilsvarende. Og for de "useriøse" kjøperne er en ny hund da noen ganger bare et tastetrykk unna... Så jeg er ikke så sikker på at akkurat internett fører til færre useriøse kjøpere og selgere - de som leter på nettet etter info er kanskje de som er såpass seriøse at de ville leita etter info andre steder om nettet ikke fantes. Bare en tanke altså.

mvh

HeliX

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...