Gå til innhold
Hundesonen.no

tibetansk spaniel

Hundeelskeren

Recommended Posts

Skrevet

Ja, nå i helgen dro jeg og min mor av gårde til en kennel ved navn Varvana, der hadde de tre utrolige nydelige valper! Og til slutt valgte jeg en av dem, den nydeligste av alle :rolleyes:;) Så nå til vinterferien kommer hun hjem til oss, jeg gleder meg sykt mye ;) Lurte på om hvor gamle hvalpene må være før de begynner på valpekurs da? og om det er noe hundetreff rundt om i Tønsber/Nøtterøy miljøet?

Skrevet

Gratulerer. Jeg har en tibbe på 9 uker hjemme og han er bare så snil å snill og flik å kannse lit botkjemt da :(

hehe.. ja jeg har hørt de kan bli litt fort bortskjemte, men jeg synes det bare er koselig da :rolleyes:

nå er det bare en dag igjen til å hente henne :P jeg klarer nesten ikke å tenke på noe annet... vet ikke helt hva den skal hete enda da.. hva heter din?? :P:P

Skrevet

Må si du har valgt en herlig rase :P

Jeg har en tibetansk spaniel jente på litt over 8 måneder(endelig noen fler enn meg som har det nå). Hun er familiens storsjarmør hun, med sine påfunn, morsomheter og sin kos og hegivenhet :D

De er veldig sta, så å trene dem er ikke alltid like lett, så det er fint du tenker på å starte på valpekurs. Det er lurt. Da får du og valpen et sterkere bånd, og du får også sosialisert valpen. Det er vanlig å starte på kurs når valpen er omtrent 4 måneder. Du kan jo gå på noen kurssider, det pleier å stå der :P

Gratulerer så mye, og gled deg :P

Skrevet

Hei. Hvor på Nøtterøy bor du? Jeg bor også på Nøtterøy, alltid morsomt når det komemr folk fra nærmiljøet ;)

hei!! ja det går kjempebra :) hun er helt nydelig og har allerede funnet nseg til rette i sengen :rolleyes: Men det gjør ikke noe da, når hun er så shøn ;) Nå har hun akkurat sovnet og drømmer om søsken og alt annet rart tror jeg.. hun løper og bjeffer i søvne.. hehe

Skrevet

Hei. Hvor på Nøtterøy bor du? Jeg bor også på Nøtterøy, alltid morsomt når det komemr folk fra nærmiljøet ;)

hehe.. ja det kult på nøtterøy.. Jeg bor i Tannstad ved Borgheim.. Hvor er det du bor da? Så søt hund du har.. hehe :)

Skrevet

Må si du har valgt en herlig rase ;)

Jeg har en tibetansk spaniel jente på litt over 8 måneder(endelig noen fler enn meg som har det nå). Hun er familiens storsjarmør hun, med sine påfunn, morsomheter og sin kos og hegivenhet :)

De er veldig sta, så å trene dem er ikke alltid like lett, så det er fint du tenker på å starte på valpekurs. Det er lurt. Da får du og valpen et sterkere bånd, og du får også sosialisert valpen. Det er vanlig å starte på kurs når valpen er omtrent 4 måneder. Du kan jo gå på noen kurssider, det pleier å stå der ;)

Gratulerer så mye, og gled deg ;)

Hei ;) Ja det burde vært fler med tibber her, hehe. Så shøn din hund er! Jeg bare elsker den rasen, og endelig har jeg en selv da, det er så koselig ;) Jeg sjekket litt ut på internett og tror jeg tar et valpekurs på tbg hundeklubb til våren. Har du gått på valpekurs elr? Bor du i vetfold miljøet?

Skrevet

hehe.. ja det kult på nøtterøy.. Jeg bor i Tannstad ved Borgheim.. Hvor er det du bor da? Så søt hund du har.. hehe :)

Jeg bor også ved Borgheim, vet du hvor Herstad Barneskolen er? det er en stor stygg kloss som altså er en barneskole, hehe. Jeg bor i hvertfall bak der :icon_redface:

Skrevet

Hei :) Ja det burde vært fler med tibber her, hehe. Så shøn din hund er! Jeg bare elsker den rasen, og endelig har jeg en selv da, det er så koselig :P Jeg sjekket litt ut på internett og tror jeg tar et valpekurs på tbg hundeklubb til våren. Har du gått på valpekurs elr? Bor du i vetfold miljøet?

Ja, det burde det vært!

Tusen takk, ja det er en herlig rase :D

Jeg har gått på både valpekurs og grunnkurs med Chica. Nesten halvparten av gangene gikk mindre bra, pågrunn av staheten hennes. Hun vet best selv når hun vil samarbeide. men når hun ville, var hun jo kjempeflink da :P

Nei, jeg bor i Oslo. Litt synd det da, hadde vært morsomt å truffet noen andre med tibber.

Men, men, vi får holde kontakt her kanskje..!? :)

Skrevet

Tibber er knall herlige!! hihi! har papillon på snart 5 mnd! vokser fort! Herlig å se når de drømmer å løper i søvne! hihih!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...