Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund ber om kos for så å glefse


voffsivoffs
 Share

Recommended Posts

Hei, 

jeg har en hund som dessverre er veldig usikker og redd. Jeg har fått profesjonell hjelp med mye av adferden, så han er litt mer sikker på seg selv nå enn han var for en stund tilbake. Men det er en ting jeg ikke klarer å få vekk, og det er glefsingen han driver med. 
 

Eksempel: Vi har besøk av en han kjenner godt. Han er veldig glad når personen kommer. Personen setter seg ned og hunden hopper opp på knærne til personen og ber om oppmerksomhet/kos. Etter litt kosing, så plutselig glefser han. For så å slikke personen der han glefset. 
 

Eksempel 2: Jeg sitter i sofaen og ser på TV. Han kommer og legger seg ved bena mine og legger seg på ryggen. Jeg gir han litt kos på magen og han lukker øynene litt, samtidig som han får kos. Plutselig glefser han, for så å slikke meg på hånden. 
 

Hvordan kan jeg få bort denne adferden? Jeg har tenkt han kan ha hatt vondt noe sted, så han er sjekket hos veterinær som mener det må være psykisk. Jeg har lært mye om adferden hans i mange situasjoner, så vi har fått et mye bedre bånd oss i mellom. Men akkurat denne glefsingen forstår jeg ikke. Har prøvd å se an de ulike situasjonene hvor han glefser for å se om jeg ser noen sammenheng, men gjør ikke det heller. 
 

Han har glefset såpass mange ganger nå at jeg alltid forteller folk at de ikke skal kose med han. Tillater derfor kun at folk tar hånden ned og lar han lukte (om han selv ønsker), men ingen kos, selv ikke om han ber om det. 
 

(Vil ikke ha tips med fysisk straff). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som dere er på rett vei. Hvor gammel er hunden?

Dette med å glefse for så å slikke er en dempende adferd, og gjør det ganske tydelig for meg at dette er usikkerhet.

Hvis hunden gjør dette fordi den er usikker, eventuelt til del pga. gammel (u)vane, er det riktig å gjøre som du gjør. Ingen kosing fra fremmede/gjester. Dette kan endre seg, men det kan også bli slik resten av livet til hunden.

I forhold til kosing med deg, ville jeg bare kost kort på hunden, og så stoppe i god tid før han kan finne på å glefse, om det er mulig. Han ønsker kontakten, men synes kanskje det blir for mye, eller at det trigger ubehag på et tidspunkt. Når han kommer slik, kos og klø litt kort, et par stryk eller noe, før du ignorerer ham. Forhåpentligvis lærer han at det er greit å være i nærheten uten at det blir for mye.

Generelt sett ville jeg jobbet med trygghet og samarbeid, som det høres ut som dere allerede gjør. Bruk gjerne tid på å trene sammen, enten det er triks eller hundesport. Søk er regnet som spesielt egnet for å bygge mestringsfølelse og selvtillit hos hunder, eventuelt jobbe med de instinktene som ligger i rasen.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, simira skrev:

Jeg synes det høres ut som dere er på rett vei. Hvor gammel er hunden?

Dette med å glefse for så å slikke er en dempende adferd, og gjør det ganske tydelig for meg at dette er usikkerhet.

Hvis hunden gjør dette fordi den er usikker, eventuelt til del pga. gammel (u)vane, er det riktig å gjøre som du gjør. Ingen kosing fra fremmede/gjester. Dette kan endre seg, men det kan også bli slik resten av livet til hunden.

I forhold til kosing med deg, ville jeg bare kost kort på hunden, og så stoppe i god tid før han kan finne på å glefse, om det er mulig. Han ønsker kontakten, men synes kanskje det blir for mye, eller at det trigger ubehag på et tidspunkt. Når han kommer slik, kos og klø litt kort, et par stryk eller noe, før du ignorerer ham. Forhåpentligvis lærer han at det er greit å være i nærheten uten at det blir for mye.

Generelt sett ville jeg jobbet med trygghet og samarbeid, som det høres ut som dere allerede gjør. Bruk gjerne tid på å trene sammen, enten det er triks eller hundesport. Søk er regnet som spesielt egnet for å bygge mestringsfølelse og selvtillit hos hunder, eventuelt jobbe med de instinktene som ligger i rasen.

 

Takk for gode tips og utfyllende svar.  Og takk for bekreftelsen på at det jeg gjør nå ikke er helt på jordet. Da skal jeg fortsette med dette, samt følge tipset ditt om å kun kose/stryke og klø i korte perioder. Sånn at han fortsatt får kosen han (og jeg) ønsker. 
 

Hunden min er 2,5 år gammel. Så vil jo si at han fortsatt er ung. 
 

Takk for info og tips angående søk. Skal lese litt mer om dette, og evt. da få meldt oss opp på et kurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...