Gå til innhold
Hundesonen.no

Vorster 8 mnd med uønsket oppførsel ovenfor vår voksne hund


Sjøfugl
 Share

Recommended Posts

Vi har en vorstervalp - tispe, og en fire år gammel tispe lhasa apso. Vorsteren er veldig snill og lydig, ingen problemer på noen områder - bortsett fra når det gjelder forholdet til hunden vi hadde fra før. Hun bykser på henne, blokkerer og dulter inn i henne med vilje, "angriper"/herjer med henne når energien er høy både ute og inne. Hun har også et veldig ressursforsvar, og bjeffer om gamlehunden kommer for nære tyggebein/matskål/leker. I går feks, hadde jeg med et stort tyggebein til vorsteren og et lite til den andre, det endte med at vorsteren skulle eie begge tyggebein og bjeffet hvis den andre kom for nære SITT tyggebein.

Gamlehunden sier ifra, men hun klarer ikke å matche energien/kraften/den fysiske tyngden som kommer fra vorsteren.

Vi er selvfølgelig veldig oppmerksomme på dette, og stanser ethvert tilløp til dårlig oppførsel fra vorsteren. Vi skjermer gamlehunden så godt vi kan. Men - det blir ikke bedre heller, så jeg lurer på om noen har noen tips til hva vi kan gjøre? 

Endret av Sjøfugl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sjøfugl changed the title to Vorster 8 mnd med uønsket oppførsel ovenfor vår voksne hund

Dette er vel ganske typisk vorsteh - eller - fuglehundoppførsel. Med unntak av ressursforsvaret. De er energiske og voldsomme i lek.

Både her og når det gjelder ressurser blir det opp til dere som eiere å skjerme gamlehunden. Hundene må være fysisk adskilt eller under kontroll når de får tyggeting eller godbiter. Den lille må få lov å føle seg skjermet og trygg for bølling fra den yngre. Matservering bør skje på god avstand fra hverandre.

Det samme når dere er på tur, eller ute sammen. Jeg regner med at vorstehen får en del mer og annen tur og aktivisering enn lhasaen. Når dere er sammen må dere sørge for at lhasaen kan bevege seg fritt uten å bli overfalt. Det kan bety at vorstehen må gå i bånd under kontroll når de er på tur sammen.

Det viktigste dere kan gjøre er å forebygge, og skjerme lhasaen. Forhåpentligvis vil det gå seg til når vorstehen vokser til og kanskje roer seg litt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Ja, mye av det kan skyldes typisk fuglehundoppførsel men mye er ikke det. Det med at hun bevisst (ikke på den klumsete valpemåten) blokkerer den andre hunden f.eks. Vi skjermer den lille hunden hele tiden, så hun har det fint. Men det er ingen tegn enn så lenge til at det gir seg, snarere tvert om. Så jeg lurer egentlig på om det er noe mer vi aktivt må gjøre, i tillegg til å skjerme lillehunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jo litt at det er noe som gir seg etter hvert, at det bare er en litt cocky tenåring vi har med å gjøre. Jeg har hatt flere hunderaser opp gjennom, også fuglehunder, men ingen har vært på denne måten. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre (er mest redd for å gjøre noe som forsterker atferden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si uten å se hunden og situasjonene, men i hovedsak er det meste dere kan gjøre å unngå og forhindre situasjonene. Hvis det er mulig, lære inn en annen adferd. Hvis vorstehen f.eks. brøyter seg fram og blokkerer når det er måltider - lær henne å bli sittende ved døra til lhasaen har funnet sin skål/plass. Lær henne å la lhasaen gå først. Øv på den adferden dere vil ha - unngå og forebygg det dere ikke vil ha.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...