Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie


Line_

Recommended Posts

Er blitt TOTALT foresket i en herlige border tispe som vi lånte på tur her om dagen ;)

Hun er en herlig liten svrt/hvit tispe som ikke har så mye stress innabors, hun blir ikke trent noe annet enn fysisk, så hun kan derfor lite..Men hun var altså så herlig, lærte å komme på komando etter noen få godbit innkalling (og da snakker vi ikke "vente noen sekunder og ser om jeg gidder innkalleing", men hun kom med en eneste gang, bråsnudde selv om hun lekte osv..), er helt fortapt, hehe.

Her er noen spørsmål:

Hva mener dere bordere trenger av fysisk mosjon?

Link til oppdrettere (ta det gjerne på PM), helst noen som ikke bare driver med gjeting, da det ikke er det som er min 1. prioritet..

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går tur med en og en hund (border collier) så må jeg gå minst 2 timer. Hvis jeg har begge to med på tur springer de jo mer, så da kan jeg gå kanskje en time som har en verdi på ca 3 timer med en tur med en hund ;) Men de trenger selvfølgelig også trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Eller så skaffer du deg en "show-border" fra England, USA eller Australia... Det finnes det rene utst.linjer som har et helt annet temperament enn de arbeidsjernene man har her. DE har jo i generasjoner blitt avlet på til å bli enkle kennelhunder som stort sett skal se pene ut og være rolige og greie.

IKKE populært blandt ekte border-fans her, selvsagt. Og de ikke så ofte her til lands, men det finnes nok noen få i Sverige, og kanskje i Finland.

MERK - jeg vil ikke ta stilling til om det er bra eller dårlig med en slik utvikling på raser - dvs at de deler seg i to forskjellige "typer". Men ville bare si at det finnes på mange, mange raser - og selvsagt også border collien.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Eller så skaffer du deg en "show-border" fra England, USA eller Australia... Det finnes det rene utst.linjer som har et helt annet temperament enn de arbeidsjernene man har her. DE har jo i generasjoner blitt avlet på til å bli enkle kennelhunder som stort sett skal se pene ut og være rolige og greie.

IKKE populært blandt ekte border-fans her, selvsagt. Og de ikke så ofte her til lands, men det finnes nok noen få i Sverige, og kanskje i Finland.

MERK - jeg vil ikke ta stilling til om det er bra eller dårlig med en slik utvikling på raser - dvs at de deler seg i to forskjellige "typer". Men ville bare si at det finnes på mange, mange raser - og selvsagt også border collien.

Susanne

Bilder? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli fornærmet Line,men var det ikke dvergpuddel tispe du skulle ha?

En ting til:Trur ikke det holder med tre kvarter -en times tur om dagen,men du klarer vel å endre dette!

Tenker du på å kjøpe Border,isåfall når i fremtiden??

Skal du ha Border Collie er det lurt å tenke nøye igjennom hva slags liv hunden vil få hos deg,akkurat som med f.eks en Gordon Setter eller en Schäfer.

Du har bare aldri snakket om å få Border Collie før,er derfor jeg lurer litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øh.... Hvis man først skal ha en border collie, hvorfor skaffe seg en "show border"?! Det finnes da hundrevis av andre raser man kan velge!!!! Hvorfor ikke ta an svart og hvit aussie da i så fall?

JEG er jo av den typen som er motstander av reine utstillingslinjer. Er altså av den typen som synes gjeterhunder skal brukes i gjeting (evt. andre sporter ved siden av), løpshunder til hundeløp, jakthunder til jakt osv, osv... Det er hva jeg står på da.. Bevare hundenes opprinlige arbeidsoppgaver og innstinkter, i og med at dette har forsvunnet i veldig mange av rasene vi finner i dag.

Uansett. 10 min. mental trening kan tilsvare opp til 2 timers joggetur for en hund! Vil si at en border collie har behov for minst 1 time mental trening hver dag + 1,5 timer fysisk (i snitt).

Det å få lyst på en hunderase basert på at man går tur med et individ, ser hunden kun når man er på tur med den, er ikke noe man kan basere seg på ved valg av hunderase...

Bordere tar veldig lett feillæring og det er mange drlige linjer. Sørg uansett på å få fra trygge gjeterlinjer (gjeterhunder godkjent i gjeterklasse 3) og med de kjente hundene bakover i linjene (olav trillers Bill, supreme chamion 1998 Sweep, Wisp, Wiston Cap, osv,.....).

Border Collien er den hunderasen vi har som antagelig er den som krever mest mental trening, så hvis du ikke har planer om å trene hunden mentalt og fysisk veldig mye og er uintressert i gjeting vill jeg IKKE råde deg til å kjøpe en border collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øh.... Hvis man først skal ha en border collie, hvorfor skaffe seg en "show border"?! Det finnes da hundrevis av andre raser man kan velge!!!! Hvorfor ikke ta an svart og hvit aussie da i så fall?

Whoo... *puste* vil bare minne folk på at en aussie er en gjeterhund den også, og de er opprinnelig avlet opp til å gjete akkurat som bc'n.. Jeg er ikke så glad i splitting av rasene, endten det er schäfer, bc eller aussie og mener at de som skaffer seg en av de rasene burde være klar over at de er brukshunder som burde brukes...! Aussie er ikke og skal ikke være en familievariant av bc'n..

Så beklager jeg til trådstarter om mitt lille utbrudd, men du burde tenke nøye igjennom hva du vil ha i en hund, ikke bare tenk farge og fasong etter å ha møtt ett koselig individ.. missforstå meg rett nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt først: noen Bordere kan godt klare seg med omtrent kun fysisk mosjon. Men de aller, aller fleste kan ikke det, og trenger å jobbe mye hver dag md hodet sitt, for å ikke utvikle stressuvaner. Det er ikke en hund du kjøper for å få en hund som lærer kjapt, det er en hund du kjøper fordi du VIL jobbe mye, hver dag, med bruks/gjeting, freestyle osv. Bare ag gjør ofte en BC med naturlig stress innabors, til et vrak av en hund. Jeg vil si at det ideelle opplegg for en BC er å trene gjeting ett par dager i uka, ag en gang hver uke til en gang annenhver uke, spor eller søksarbeid de dagene den ikke gjeter. I tillegg hverdagslydighet.. For det som er med borderen er jo at den lærer ufattelig fort, på både godt og vondt.du får ofte en hund med en rask innkallelse, eller så får du en hund som lærer seg å åpne både låsen på døra, og dra end håndtaket, så den kommer seg ut på tur alene. Kanskje du får en hund som ikke gjør NOE annet enn å gjete puddelen din. Det finnes ingen oppdrettere i Norge, så vidt jeg vet, som har funnet ut en måte å avle på BC'er uten gjeterinnstinkt (og fint er det), men www.taspitir.no bruker også BC til ag, i tillegg til gjeting.

En Border har derfor ALLTID masse gjeterinnstinkt, og dette gir ofte utslag i skyggegjeting, bilgjeting, sykkelgjeting, gjeting av kaniner, barn og andre hunder. Min hund har en relativt god av/på knapp når det gjelder gjeting, men selv han gjeter ofte lite dominante hunder. Jeg vil egentlig ikke anbefale deg å kjøpe en Border Colllie uten å ha ambisjoner innenfor bruks, gjeting o.l. Eventuelt, som susanne sier, ta en tur til England o.l, og kjøpe en show border. Men da er jo på en måte litt av poenget borte med BC'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løpshunder til hundeløp

Maren.. Et spørsmål. LØPSHUNDER TIL HUNDELØP? Øhh.. Kan du nevne hva slags hunder det er takk? Pga at såvidt jeg vet så er jo egentlig ikke Greyhound eller noen andre mynder LØPSHUNDER TIL LØP... De er seende jakthunder.. Det er kanske så stor forskjell på det fra mitt ståsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til noen bilder jeg;)

Veldig vakre hunder da (DEN pelsen), men for min smak så var de litt vel tunge og kvadratiske, lignet jo endel på show aussien, eller for den saks skyld en black&white berner sennen i litt mindre størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke flere missforståelser, jeg har ikke tenkt til å få meg border ( i hvertfall ikke før om lenge).. :(

Var bare noen generelle spørsmål :P

Jenny: Nei, jeg vet/tror ikke (om) jeg skal ha meg en dvergpuddel tispe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren.. Et spørsmål. LØPSHUNDER TIL HUNDELØP? Øhh.. Kan du nevne hva slags hunder det er takk? Pga at såvidt jeg vet så er jo egentlig ikke Greyhound eller noen andre mynder LØPSHUNDER TIL LØP... De er seende jakthunder.. Det er kanske så stor forskjell på det fra mitt ståsyn.

:( Tenkte ikke over det før du sa det men der har du et godt poeng :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Eller så skaffer du deg en "show-border" fra England, USA eller Australia... Det finnes det rene utst.linjer som har et helt annet temperament enn de arbeidsjernene man har her. DE har jo i generasjoner blitt avlet på til å bli enkle kennelhunder som stort sett skal se pene ut og være rolige og greie.

IKKE populært blandt ekte border-fans her, selvsagt. Og de ikke så ofte her til lands, men det finnes nok noen få i Sverige, og kanskje i Finland.

MERK - jeg vil ikke ta stilling til om det er bra eller dårlig med en slik utvikling på raser - dvs at de deler seg i to forskjellige "typer". Men ville bare si at det finnes på mange, mange raser - og selvsagt også border collien.

Susanne

Greit at du kommer med dette :( MEN ! Jeg synes heller folk skal velge seg en annen rase da. Det finnes hundrevis av andre hunder. Border collien er og skal være en arbeidshund i norge. Vil man ikke ha det, kan man velge andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren.. Et spørsmål. LØPSHUNDER TIL HUNDELØP? Øhh.. Kan du nevne hva slags hunder det er takk? Pga at såvidt jeg vet så er jo egentlig ikke Greyhound eller noen andre mynder LØPSHUNDER TIL LØP... De er seende jakthunder.. Det er kanske så stor forskjell på det fra mitt ståsyn.

Ja, er klar over dette.,... MEN hva er grunnen til at myndene løper?... Jooooo... hvis du tenker deg litt om nå vil du raskt forstå at dette er av JAKT-instinktet!! Hundene løper i et modus med 100% adferd rettet mot "filla" de løper etter. Altså brukes myndenes jakt instinkt. Regner med du har greie på mynder, så da vet du vel at man ikke kan jakte med mynder i land som har terreng som norge.. Hva gjør man da? Skal man kun drive med utstillings mynder da? Nei, for å bevare det unike jaktinstinktet selv om man ikke kan jakte i mye av europa's terreng, må man finne noen alternativer. F.eks. hundeløp... Her bruker i hvertfall hunden jaktinstinktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over dette.,... MEN hva er grunnen til at myndene løper?... Jooooo... hvis du tenker deg litt om nå vil du raskt forstå at dette er av JAKT-instinktet!! Hundene løper i et modus med 100% adferd rettet mot "filla" de løper etter. Altså brukes myndenes jakt instinkt. Regner med du har greie på mynder, så da vet du vel at man ikke kan jakte med mynder i land som har terreng som norge.. Hva gjør man da? Skal man kun drive med utstillings mynder da? Nei, for å bevare det unike jaktinstinktet selv om man ikke kan jakte i mye av europa's terreng, må man finne noen alternativer. F.eks. hundeløp... Her bruker i hvertfall hunden jaktinstinktet!

Nr 1... Det er HELT feil..Hvis du hadde hatt peiling på "hundeløp"Altså Lure-Coursing så hadde du visst at banene i norge er små pingle baner når du feks kommer til de store løpene i feks Italia, Russland, Og det ligger vel i Europa gjør det ikke? MANGE tar ekstremt feil og kaller hundeløp det samme som Lure-Coursing, men nei.. Det er IKKE det samme... Og, myndene er skap til å løpe på utrolig tøft terreng, så norges terreng er ikke noe stort...

Nei, Jeg kjenner ikke mange mynder som kun er utstillings hunder, som ikke for lov til å løpe lure-coursing, men siden du tar det opp, så er faktisk utstilling i Lure-Couring sammenheng like viktig som Lure-coursing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vakre hunder da (DEN pelsen), men for min smak så var de litt vel tunge og kvadratiske, lignet jo endel på show aussien, eller for den saks skyld en black&white berner sennen i litt mindre størrelse

Må si meg enig der, jeg liker de border colliene som er av den litt lettere typen best :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger nok litt opp til det selv, hvor mye aktivitet en hund skal ha for å kunne være harmonisk. Også når det gjelder BCen.

Har selv en BC hanne med en meget velfungerende "av og på knapp". Han gir som oftest alt når vi holder på, og kan være med på utrulig mengder aktivitet, men synes det er helt greit med rolige dager inne, der han slapper av og bare er og rusler litt i hagen. Men fra jeg fikk han, så har jeg vært nøye med dette, at det er ingen selvfølge at vi skal ha flerfoldige timers aktivitet hver dag.

Du bør ha ambisjoner innen en eller annen hundesport for å anskaffe en border, eller ha en hund til gjeting. Ikke alle har mulighet og/eller tid til å gjete, eller interesse. Men så lenge man trener den i ett eller annet, så synes jeg det er greit. Eneste er at jeg ikke synes man skal avle på de, om de ikke har gjeterhundprøva.

Om man regner med at 10 min mental trening er ca tilsvarende 2 timers joggetur, og at en border må ha 1 time mental trening + 1.5 time tur hver dag, så vil det si at man må gå/jogge med den i 13-14 timer om dagen om man ikke trener den? Ikke rart man har hunder som krever ekstremt med mosjon da, er min tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...