Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp via fly


DonnieD

Recommended Posts

Vi får en valp i slutten av mars, men det er greit å være tidlig ute og ha full kontroll på alt. I slutten av mars kommer det altså en valp flyvende fra Gardermoen til Sola (Stavanger). Jeg aner ikke hvordan det er med valp på fly, så jeg har noen spørsmål angående det:

- Hvordan bestiller man (Norwegian eller SAS Braathens), og ca. hvor mye koster det?

- Hvor(dan) får man valpen overlevert, siden valpen kommer alene?

- Gjør dette noe med valpene (tenker selvsagt generelt)? Litt redd, nervøs, etc? Tror jeg ville blitt litt redd for å fly hvis jeg var 8 uker og valp. :)

Det er nok ganske enkelt å finne ut av ved å ringe flyselskapet/spør på flyplassen, men greit å bare spør dere som har gjennomført det før siden det fortsatt er en god stund til. Takker meget for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg dratt til oslo for å hentet valpen. En liten valp på 2mnd kan bli veldig skremt av å sitte i lasterommet alene, og er du riktig uheldig så kan valpen ha problemer med det resten av livet. Den sjansen ville jeg aldri tatt, så jeg reiste selv med fly til lofoten(med mange timer mellomlanding i bodø) og tok valpen med i kabinen. Prisen varierer, men jeg har fått inntrykk av at det er ganske så dyrt å sende valp/hunder alene med fly.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Innenriks hadde jeg ikke vurdert å få en valp tilsendt, engang. Det koster sikkert like mye som om man setter seg i bilen og kjører og henter den. (Revurderer standpunktet hvis vi snakker om Norge fra nord til sør - men ikke øst/vest).

Jeg har både sendt og fått tilsendt valper fra 8 ukers alder til 4-5 mndr, men da til/fra utlandet. Det har ALDRI vært noe problem. Flere har nok tisset litt i kassen - men det tror jeg har mere med tiden å gjøre enn redsel.

Men etter hva jeg har forstått er det mye dyrere å sende en valp som frakt (dvs alene) enn om det er et menneske som reiser på samme fly. Kan være verdt å undersøke i hvertfall.

Hvis det er en liten valp (alder og fysisk) funker det selvsagt helt greit å ha den i en bag og på fanget på reisen over - såfremt det er en kortere flight. Det tror jeg faktisk ikke koster noe (i alle fall veldig lite).

I flykasse i bagasjerommet på flyet koster det litt mere, men jeg tror ikke vi snakker om mer en noen få hundrelapper.

Hvis valpen så reiser alene, så får du den ut på Cargo-avdelingen på flyplassen. Den er første prioritet for "laste-gutta" - og jeg har alltid opplevd at de har kommet bærende inn på den spesielt - før all annen bagasje blir tatt av. Det samme skjer i andre enden - levende dyr blir ikke sendt på rullebåndet sammen med bag'er, kofferter etc.

Når jeg hentet en voksen hann som kom fra Bergen sto kassen hans på en europall - og de kom med han på gaffeltruck! En liten nussen beardis-hann på 25 kilo.. Skulle tro at de sterke gutta der burde kunne båret han, men har jo full forståelse for at det var enklere for dem...

Nå er det selvsagt mulig at min rase er helt unik (men det er den neppe), men jeg har aldri hørt om noen valp som har tatt noen skade av noe slikt. De er helt som normale, vanlige og tillitsfulle valper - enten man sender dem med fly, tog, bil eller henter dem selv og bærer dem hjem til seg selv.

Så ja, skrekkhistorier finnes selvsagt! Men i forhold til alle de man aldri hører om så er det nok en forsvinnende liten mulighet at valpen skulle bli ødelagt av noe slikt. Dette er såfremt hunden er "normal i hodet" fra før av! En nervøs valp, unghund eller voksen vil sikkert reagere langt mere (værre).

Ang. det å bestille plass - så er jeg helt enig med en annen som har svart her. RING dem, få skriftlig tilbakemelding. Ikke stol på nettet, eller noen som bare sier "det er i orden" - få dokumenter på alt.

Men uansett hva du bestemmer deg for så går det nok greit skal du se.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Kan opplyse om at det ikke blir en flytur på valpen, da det ganske plutselig dukket opp et mye bedre og billigere alternativ. Jeg tviler ikke på at valpen ville kommet frem uten noen varige men, og jeg har heller aldri hørt om hunder som har tatt skade av dette. Men risikoen er jo der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg drar frem en gammel tråd igjen:

Dere som har flydd for å hente valp, har dere reist til oppdretter og plukket valpen opp der, eller har oppdretter møtt dere på flyplassen?

Jeg reiste til oppdretteren. Fra jeg kom dit til flyet gikk tilbake var det 4-5timer, og jeg hadde aldri orket å vente så lenge på flyplassen eller i byen der for den saks skyld. Oppdretteren min hentet meg på flyplassen og jeg var der til flyet mitt gikk tilbake, noe jeg var veldig glad for. Hun viste meg mye med pelsstell, kloklipp ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...