Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som bjeffer intenst.


Fiola
 Share

Recommended Posts

Jeg har tre hunder og de er 6, 8 og 2 år. Når de er løse sammen i skogen så bjeffer yngste på 2 år på de andre. Det er sånn intens bjeffing. Hun blir frustrert fordi de andre to ikke vil leke med henne. Jeg har sagt nei flere ganger og skryter av henne når hun er stille. Og hun får godbit når hun er stille. Men når hun da bjeffer så mye på de andre hundene så må jeg stoppe henne og ikke vente på at hun skal være stille.

Gjør jeg noe feil her? Hun har en sånn høy pipe bjeffing og jeg blir gal av den høye bjeffinga siden jeg er allergisk mot bjeffing. Nå går jeg bare rundt og kjefter på henne på tur. Dette skjer kun de første 30 minuttene av turen. Resten av turen er roligere. Heldigvis. Men hun kan heller ikke gå i bånd de første 30 minuttene. Fordi hun må være løs. Ellers så begynner henne den bjeffinga akkurat når hun er løs. De andre to hundene gidder ikke å leke siden de voksne.

Hva bør jeg gjøre? Jeg skryter av henne når hun er stille og jeg gir henne godbiter for å forsterke positiv adferd. Dette har holdt på siden hun var 6 måneder så jeg må gjøre noe feil. Har prøvd i 1,5 år med dette her. Hadde håpet hun roer seg siden hun er midt i puberteten og en unghund som tester grenser. Hundene er så glade i å være løse i skogen så jeg vil heller ikke kun ha de i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder henne også helt til hun viser dempende signaler for å roe henne litt på tur. Trene ro når hun bjeffer sånn og er gira i stress. Men sånn har jeg holdt på i 1,5 år så noe må jeg gjøre feil. Dette handler også om stress og forventninger om å få de andre hundene til å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan hun ikke gå i bånd?

Og hvorfor kjefter du bare? Hjelper det? Jeg tenker jo at det ikke er noe poeng i å kjefte om hun ikke vet hva "nei" betyr og det ikke har noen effekt. Ta da heller på ørepropper og forberede deg på ekstra tålmodighet når dere går tur.

Jeg tenker at jeg ville hatt henne i bånd og jobbet med ro go kontakt med godbiter i starten. Hvis hun begynner å bjeffe når du slipper henne løs, så ta henne i bånd igjen i noen minutter. Fortsett slik til hun innser at bjeffing = tap av frihet. Med så lang tid på å øve seg på bjeffingen kan det nok ta litt tid, men jo mer konsekvent du er, jo fortere vil det funke.

Det høres jo veldig ut som at bjeffingen er et resultat av mye energi i starten av turen, så om du eventuelt har mulighet til å gå en kort tur eller gi henne litt hodearbeid før turen sammen med de andre så kan det også hjelpe.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Fiola said:

Hei. Jeg har prøvd å tatt på bånd hver gang hun bjeffer i to minutter. Før jeg slipper henne løs igjen. Og tatt på bånd igjen. Ro har vi også trent på før turen. Jeg tar henne først ut av bilen og trener på ro før jeg henter de to andre hundene. 

Hvor ofte og lenge? Hver dag, hver gang, over tid?

Jeg ville ikke bare trent ro, men noe som gjør at hun får ut litt energi. Litt søk, triksetrening og noen løperunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner egentlig ikke hvor lenge vi har holdt på med bånd hver gang hun bjeffer. Nå har det vært en veldig lang tid siden det har vært båndtvang i lang tid nå. Så har vært ett langt opphold i treninga. Men vi får bare trene enda mere utover vinteren. 

Søk driver vi med hver dag. Søk av godbiter. Gjemmer bla. Godbiter i skogen og da må hun finne de selv. Strør de utover.

Trening av triks gjør vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du et godt utgangspunkt for å starte treninga på scratch nå. Jeg ville startet med søk og triksetrening en liten økt eller to rett før tur, så hun får brukt seg litt. Ha på langline på tur, hvis du ikke har 100% kontroll på å kunne ta henne inn når hun bjeffer. Krev at hun må være stille for å slippe løs, og for å være løs.

Hvis hun bjeffer i det hele tatt på tur alene så ville jeg kanskje gått med dem separat en del turer for å jobbe med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...